سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۴

تغییر پیاپی مدیریت و نگاه سیاسی به جشنواره آسیب می‌زند

ساعدنیک ذات

ایلنا: مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی«نفس» معتقد است که هرکدام از بخش های فیلم از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین در جشنواره فیلم فجر باید مورد توجه قرار گیرد.

ساعد نیک ذات درباره جشنواره فیلم فجر گفت: ما در کشورمان دو جشنواره ملی و بین‌الملل برگزار می‌کنیم که جشنواره ملی برآیند از فعالیت همه ارکان سینما است. سال‌ها پیش یکی از دوستان بخش جوایز فنی را به پیروی از جشنواره فیلم کن از جشنواره فجر حذف کرد. باید توجه داشته باشیم که هر کدام از جشنواره‌ها قوانین مختص به خود را دارند و به هیچ وجه نباید جشنواره ملی فجر را با جشنواره‌های خارجی مقایسه کنیم.

وی ادامه داد:  در سینمای ملی باید تمام ارکان مورد توجه قرار گیرند   زیرا در آن بحث تشویق مطرح است و همه دوستانی که کار می‌کنند دوست دارند مورد توجه قرار گیرند و زمانیکه در گمانه زنی‌ها بحث حذف جوایز بخش فنی مطرح شد اعتراضاتی به همراه داشت.

فیلمبردار فیلم «نفس» خاطرنشان کرد: این بحث مطرح شده بود که جوایز بخش فنی در جشن خانه سینما داده شود اما باید توجه داشت که جشن خانه سینما بر اساس نگاه خود به عنوان صنفی مردم نهاد نگاه می‌کند درحالیکه جشنواره فیلم فجر نگاهش پیشرفت کشور در حوزه هنر است و نبایدد حذف شود.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم فجر هر سال اشکالاتی به همراه داشته است، گفت: مه‌ترین مساله در این رویداد مهم سینمایی مدیریت آن است. بهتر است مدیریت جشنواره فیلم فجر کوتاه مدت نباشد زیرا در این صورت نمی‌تواند برنامه‌هایش را اجرایی کند و علاوه بر آن سینمای ما ارتباط تنگاتنگی با سیاست دارد به همین دلیل هم هر سال کاستی‌هایی در جشنواره دیده می‌شود.

نیک ذات ادامه داد: هر سال شاهد هستیم که تعدادی از فیلم‌های خوب به خاطر ممیزی از حضور در جشنواره حذف می‌شوند درحالیکه در زمان اکران شاهد موفقیت‌های آنها هستیم. به همین دلیل باید در انتخای هیات انتخاب و داوری نهایت دقت شود تا حق هیچ فیلمسازی از بین نرود.

وی یاداور شد: یادم می آید در جشنواره فیلم برلین رئیس جشنواره که ۷۵ سالش بود دستیار ۶۵ ساله اش را جایگزینش خودش کرد. متاسفانه های جشنواره های ما می خواهند بدعت گذاری کنند که به نظرم کار درستی نیست.

مدیر فیلمبرداری «تیک آف» همچنین گفت: متاسفانه جشنواره فیلم فجر به سرمایه گذاران فیلم ها ضربه هم می زند زیرا یا فیلم را انتخاب نمی کند و یا نقدهای بسیار بدی درباره برخی فیلم ها در جشنواره نوشته می شود که همین عامل موجب می شود تا به اکران نرسد.

وی ادامه داد: از نکات دیگری که باید در جشنواره فیلم فجر به آن توجه شود درباره فیلم هایی است که  گاهی بدون صداگذاری و تدوین به هیات  انتخاب می دهند. به نظرم بدین شکل انتخاب نمی تواند به درستی شکل گیرد. درست است که هر دبیر جشنواره ای ایده و سلیقه هایی دارد اما بدین معنا که بنیاد چیزی عوض شود، صحیح نیست.

وی با بیان اینکه بخش فنی  به چارچوب هیات انتخاب و داوری برمی گردد، گفت: سینمای ما از سینمای کلاسیک فاصله گرفته است و هیات داوران این سینما را نمی شناسد به همین دلیل هم بخش فنی مغفول واقع می شود. هیات داوران از هیات وادری مهمتر است و در این بخش بیشتر آدم هایی انتخاب می شوند که به محتوا اهمیت می دهند و این اهمیت به بخش فنی آسیب می زند.

نیک ذات با بیان اینکه داوری در بخش صدا مهم است گفت: متاسفانه  داوری در بخش صدا همیشه با اشکال مواجه بوده است زیرا جایی که فیلم ها را نمایش می دهند از نظر صدا و تصویر اصلا مناسب نیست. درچنین شرایطی داوران چطور می توانند جنبه های مختلف فیلم را  قضاوت کنند. ضمن اینکه از آدم های مختصص و فهیم برای بخش داوری استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.