دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد:

تاکید بر لزوم برگزاری قدرتمند جشنواره فیلم فجر و نه یک جشن و گردهمایی!/ اهداف نامشخص، اعمال سلیقه، نگاه آماری و سیاست های نادرست سازمان سینمایی باعث زوال جشنواره می شود

آذین-توکلی-وحیدزاده-هدایت-الماسی-فارسیجانی-وزیری-آقامحمدیان-مزدآبادی-یشایایی-محسنی نسب-دری

سینماپرس: در پی اظهارات رئیس سازمان سینمایی مبنی بر غالب شدن بخش جشن در جشنواره فجر، سینماگران با بیان اینکه حضور افراد ناآگاه و اعمال سلیقه نادرست تیشه به ریشه مهمترین رویداد سینمایی کشور زده، خواستار تغییر نگرش سازمان سینمایی شدند و خاطرنشان کردند: ادامه راه پرغلط ایوبی به نفع سینما نیست و رئیس سازمان سینمایی باید در پی ترمیم ویرانی های ایجاد شده طی ۴ سال اخیر باشد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس محمدمهدی حیدریان رئیس فعلی سازمان سینمایی در گفتگویی با یکی از خبرگزاری ها در اظهارنظری عجیب گفت: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد!»؛ این اظهارات در حالی است که جشنواره فیلم فجر مهمترین رویداد سینمایی کشور است و این وظیفه مسئولان فرهنگی و دولتی است که با استانداردسازی این رویداد مهم سینمایی کاری کنند تا این جشنواره به اعتبار داخلی و خارجی دست پیدا کند اما متأسفانه آنچه از عملکرد مدیران سینمای کشور طی دولت های یازدهم و دوازدهم برآمده نشان از آن دارد که می خواهند تیشه به ریشه این جشنواره مهم و ارزشمند که ریشه هایش با ریشه و بنیان انقلاب شکوهمند اسلامی عجین شده و قطعاً یکی از اهداف اولیه تأسیس اش این بوده تا آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی را به جهانیان معرفی کند، بزنند.

متأسفانه طی سال های اخیر با حضور مدیران ناکاربلد در مسند ریاست سازمان سینمایی ما همواره شاهد تصمیمات عجولانه آن ها بوده ایم؛ حضور برخی افراد به اصطلاح سینماگر در کنار این مدیران که همگی مافیا محسوب می شوند و می خواهند همه سینما را چپاول کرده و به تاراج و یغما ببرند بیش از پیش باعث شده تا مدیران سینمایی تدبیری برای احیای ارزش های اولیه جشنواره فیلم فجر نداشته باشند و در پی آن باشند تا مراسم های متفاوتی مانند جشن خانه سینما را به جای جشنواره فیلم فجر علم کنند!

این اظهارات غیرکارشناسی رئیس سازمان سینمایی به همراه برخی تغییرات که روند برگزاری جشنواره سی و ششم به وجود آمده انتقادات سینماگران را در پی داشته است. جبار آذین، هوشنگ توکلی، ابراهیم وحیدزاده، حسن هدایت، جهانگیر الماسی، پرویز فارسیجانی، سیدمحسن وزیری، شفیع آقامحمدیان، جواد مزدآبادی، هارون یشایایی، محسن محسنی نسب و سیدضیاء الدین دری ۱۲ سینماگری بودند که در این رابطه با ما سخن گفتند که ماحصل مطالب و انتقادات آن ها در ذیل برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی نقل شده است.

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

سخنان حیدریان نشان از ادامه راه پرغلط و پر آسیب ایوبی است/ می خواهند جشن خانه سینما را در جایگاه جشنواره اصلی سینما علم کنند!

جبار آذین منتقد و مدرس سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: سخنان حیدریان نشان از ادامه راه پرغلط و پر آسیب ایوبی است و متأسفانه ایشان با این حرف ناپخته شان آب پاکی را روی دست همه سینماگران ریختند که دیگر قرار نیست ما شاهد برگزاری یک جشنواره سینمایی در کشورمان باشیم و با تمام قوا در پی تخریب دستاوردهای چند ساله آن هستیم! روزگاری جشنواره فیلم فجر ویترین و آیینه نمایش بضاعت سالانه سینمای کشور اهداف و ارزش ها، گردهمایی سینماگران و هادی و هدایتگر سینمای کشور و همچنین میثاقی سالانه با آرمان های فجر انقلاب اسلامی و فجر جامعه بود اما از ۲ دهه اخیر به ویژه ۳-۴ سال گذشته با تغییرات مکرر و سلیقه ای مدیران سینمایی و یکه تازی باندهای سینمایی در سازمان موسوم به سینمایی و دیگر زیرمجموعه های این سازمان جشنواره فیلم فجر و تبع آن سینمای ایران از اهداف و آرمان ها دور شد.

توکلی: باید فاتحه جشنواره فیلم فجر را بخوانیم/ دست هایی پیدا و پنهان در کار است تا سینمای ایران به طور کل نابود شود!

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان با انتقاد شدید از عملکرد مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید اظهار داشت: باید فاتحه جشنواره فیلم فجر را بخوانیم چرا که با توجه به شرایط فعلی و اظهارات رئیس سازمان سینمایی دیگر مدیران در پی آن نیستند تا اهداف انقلابی را در این جشنواره دنبال کنند و در پی جهانی سازی سینما و به طور کل فرهنگ و هنر ایران باشند؛ برای من واقعاً جای تعجب است که آقایان چرا به جای استانداردسازی و تلاش برای ارتقای سطح کیفی جشنواره به دنبال برگزاری جشن و دورهمی و مهمانی هستند! ما اگر به طور کلی نگاهی گذرا به کارنامه حوزه فرهنگ و هنر در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی بیندازیم متوجه می شویم که این حوزه بسیار مهم و حساس طی این سال ها همواره دچار نزول و افت شده و صدای اعتراضات هنرمندان و به خصوص اهالی سینما نیز بارها بلند شده و مهمتر از همه اینکه مقام معظم رهبری نیز طی این سال ها بارها در رابطه با وضعیت دهشتناک فرهنگی و هنری در کشور سخن گفته اند و خواستار رسیدگی جدی و فوری به این حوزه شده اند.

وحیدزاده: ای کاش به جای ظاهرگرایی کمی محتوای جشنواره غنی تر می شد/ اشتباهاتی نظیر تفکیک بخش های ملی و جهانی و اعمال سلیقه های نادرست جشنواره فجر را رو به زوال برد

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: ای کاش به جای ظاهرگرایی کمی محتوای جشنواره غنی تر می شد، متأسفانه در حال حاضر روند برگزاری جشنواره فیلم فجر ضرب المثل معروف «آفتابه لگن هفت دست ولی شام و نهار هیچی» را به خاطر ما می آورد و من نمی دانم چرا مدیران سینمایی به جای آنکه در پی آن باشند که وضعیت جشنواره را به سمت استانداردهای جهانی ببرند می خواهند آن را بدل به یک دورهمی و جشن کنند! من بسیار متأسفم که وضعیت جشنواره ای که روزگاری از آن به عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور نام برده می شد امروزه اینقدر آشفته شده است!؛ ما امروزه فیلم درست و درمانی برای نمایش در جشنواره نداریم اما مدیران سینمایی به جای اینکه فکری به حال این مسائل بکنند در پی آن هستند تا با ظاهرگرایی و صرف هزینه های آنچنانی جشنواره فجر را بسیار مهم و پر و پیمان نشان بدهند.

هدایت: آقای حیدریان شما دیگر مانند مدیران ناکاربلد رفتار نکنید/ خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان اظهار داشت: آقای حیدریان شما دیگر مانند مدیران ناکاربلد رفتار نکنید چرا که اهالی سینما از شما که سابقه خوبی در امور سینمایی دارید و در اذهان سینماگران کردار نیکی از شما به یادگار مانده است توقع دارند که خراب کاری های مدیران قبلی را رفع و رجوع کنید نه آنکه استمراربخش حرکات غلط و سیاست های سلیقه ای آن ها باشید! این سخنان از زبان آقای حیدریان تنها یک بیت شعر از سعدی بزرگوار را در خاطر من می آورد که می گوید: «خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!»؛ من واقعاً نمی دانم چطور می توانیم به صراحت اعلام کنیم که بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است، چرا جشن باید بر جشنواره غالب بشود؟

جهانگیر الماسی در گفتگو با سینماپرس:

اهداف جشنواره فجر نامشخص است/ نقشه بعضی افراد این است که جشن خانه سینما را به عنوان جشنواره اصلی کشور جا بیندازند!

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز با انتقاد از سخنان رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: متأسفانه اهداف جشنواره فجر از ابتدا نامشخص بود و به همین دلیل این جشنواره مرتب در حال تغییر مسیر است و همه ساله با تغییر دبیران این جشنواره و همچنین مدیران سازمان سینمایی شاهد تغییر و تحولات عجیب در روند اجرایی و برگزاری این جشنواره هستیم و هنوز این رویداد سینمایی به یک ثبات نرسیده است. بنده معتقدم جمله بندی آقای حیدریان و آنچه در رابطه با جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرده اند عین هوشمندی و دقت است! ایشان بر اساس اهداف خود بشارت این را داده اند که برای «فجر» یک هدف گیری و طراحی جدید در نظر دارند و می خواهند تا زمانی که بر مسند مدیریت سینمای کشور نشسته اند با ظرافت های خاص خودشان این اهداف را گام به گام جلو ببرند! هدف آقایان و نقشه بعضی افراد این است که جشن خانه سینما را به عنوان جشنواره اصلی کشور جا بیندازند! آن ها می خواهند با این کار حمایت همه جانبه خود را به سوی یک جریان فکری خاص که مدیریت خانه سینما را در دست دارد اعلام کنند و به این ترتیب بتوانند کلیت امور اداره سینمای کشور را به دست جریان خانه سینما بیندازند؛ جریانی که سبقه و سابقه آن برای همگان روشن و آشکار است و همه می دانند که چه کسانی به این جریان وابسته اند و چه کسانی نیستند و امروزه خانه نشین شده اند!

فارسیجانی: جشنواره فیلم فجر نباید بدل به جشن و گردهمایی و دورهمی شود/ این جشنواره یکی از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی است

 پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و کارشناس فرهنگی در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: لطمه زدن به ساحت جشنواره فیلم فجر خیانت به سینما، سینماگران و کشور است و اگر کسی دلسوز کشور، فرهنگ و هنر و سینما باشد باید تمام توان خود را به کار گیرد تا این جشنواره بیشتر به سمت قواعد استاندارد بین المللی برود نه اینکه شبیه به گعده و دورهمی شود! جشنواره فیلم فجر یکی از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی است که به عنوان معیار سنجش و ارزیابی فیلم های تولید شده در نظام اسلامی تأسیس شد و قرار آن بر این بود که همه ساله در ایام الله دهه فجر برای مخاطبان عام و خاص سینما دستاوردهای سینمای کشور پس از انقلاب را به نمایش بگذارد و انگیزه اصلی آن تشویق سینماگران برای حضور داشتن در این رویداد سینمایی بود.

یک تهیه کننده سینما در گفتگو با ما:

ما جشن نمی خواهیم، اعتبار را به جشنواره فیلم فجر بازگردانید/ برای اتفاقات پیش آمده در سینمای کشور متأسفم

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: ما جشن نمی خواهیم و تنها تقاضای مان از آقایان مدیر این است که این رویداد سینمایی را بیش از این خدشه دار نکنند و اعتبار را به جشنواره فیلم فجر بازگردانند. آنچه برای یک جشنواره سینمایی مهم است اعتبار آن است اما متأسفانه ما سال ها است شاهد بی اعتبار شدن جشنواره فیلم فجر هستیم. جشنواره ای که در زمان تأسیس اش قرار بود به عنوان یکی از معتبرترین جشنواره های طراز اول سینمایی در دنیا بدل شود اینک کارش به جایی رسیده که دیگر چندان برای سینماگران وطنی هم اعتبار ندارد که برای اثبات این مدعا می توان به انصراف های کاندیداهای جشنواره در سال قبل اشاره کرد.

آقامحمدیان:

حیدریان در اظهارات اخیرش مهر تأییدی بر شکست سیاست های سازمان سینمایی زده است/ جشنواره فجر باید یکی از مهمترین رویدادهای سینمایی جهان شود

شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: آقای حیدریان در اظهارات اخیرش دانسته و یا ندانسته مهر تأییدی بر شکست سیاست های اخیر سازمان سینمایی و افول جشنواره فیلم فجر زده است و تأیید کرده که مدیریت سینمای کشور در حال حاضر برای برگزاری این رویداد سینمایی شکست خورده است. سوأل مهمی که برای هر شخص دغدغه مندی به وجود می آید این است که چطور کار جشنواره فیلم فجر به جایی رسیده که می خواهند بخش جشن بودن آن را غالب کنند؟ واقعاً امروز دیگر زمان آن رسیده که همه دلسوزان سینما اشک بریزند. برای ما بسیار مایه تأسف است جشنواره ای که هدفش تحکیم روند فیلمسازی در جمهوری اسلامی ایران بوده و تلاش داشته تا به عنوان یکی از اصلی ترین جشنواره های فیلم در جهان شناخته شود و فیلمسازان جهانی را به سوی خود جذب کند و اندیشه های ناب انقلابی را توسط تولید آثار سینمایی به دنیا اشاعه دهد چرا امروز کارش به جایی رسیده که می خواهند آن را شبیه به یک جشن و دورهمی برگزار کنند و شأن اش را اینقدر تنزل دهند؟

یک کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس:

شعار پیش به سوی بالندگی و رشد سینما با رفتارها و اعمال سلیقه مدیران در تضاد است/ مهمترین رویداد سینمایی کشور مرتب لطمه می خورد

جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: شعار پیش به سوی بالندگی و رشد سینمای ایران با رفتارها و اعمال سلیقه مدیران سینمای در تضاد است و متأسفانه سال ها است برگزاری این رویداد مهم سینمایی با ثبات همراه نبوده است. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم که به دنبال رشد، بالندگی و توسعه سینمای کشور باشیم اما متأسفانه اعمال سلیقه مدیران سینمایی مانع می شود تا جشنواره فجر و به طور کلی سینمای کشور به بالندگی برسد.

تهیه کننده «ناخدا خورشید»:

تشریفات و هزینه های جشنواره فیلم فجر باید کاهش پیدا کند/ اعمال سلیقه باید منطقی و معقول باشد!

هارون یشایایی تهیه کننده پیشکسوت سینمای کشور در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: تشریفات و هزینه های جشنواره فیلم فجر باید کاهش پیدا کند و در این اصل اساسی جای هیچ شک و تردیدی نیست چرا که یک جشنواره به کیفیت خود استوار است و نه کمیت و ظواهر! بی شک یکی از مهمترین آسیب های جشنواره فیلم فجر تشریفات اضافی و هزینه های گزاف برای برگزاری اش بوده است که مدیران سینمایی برعکس آنچه در نظر دارند باید تمام توش و توان خود را به کار بگیرند تا از این تشریفات و هزینه ها و ظاهرسازی ها کم شود چرا که اصولاً اعتبار یک جشنواره مهم و ارزشمند به تشریفات و ظواهرش نیست.

محسنی نسب در گفتگو با سینماپرس:

با انجام کارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی جشنواره فیلم فجر را رو به زوال می برند/ اکثریت مدیران فعلی سینمایی و فرهنگی صلاحیت ندارند!

محسن محسنی نسب کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: افسوس که با انجام کارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی جشنواره فیلم فجر را رو به زوال می برند و این مهمترین رویداد سینمایی کشور را از حالت جشنواره بودن خارج کرده و می خواهند در آن با دوستان و نزدیکان فکری شان جشن و دورهمی برپا کنند! متأسفانه یکی از بزرگترین معضلات کشور ما این است که با عوض شدن هر رئیس جمهور مدیران فرهنگی و هنری کشور نیز عوض می شوند و همین باعث می شود هیچ سیاست گذاری درازمدت و کلانی در حوزه فرهنگی و هنری کشور وجود نداشته باشد. هر گروه سیاسی که بعد از هر انتخاباتی روی کار می آید برآن است تا در جهت منافع حزبی و جناحی خود گام بردارد و همین باعث می شود منافع فرهنگی و هنری به طورکل نادیده گرفته شوند.

کارگردان «سینما سینماست» در گفتگو با سینماپرس:

نگاه های آماری و کمیتی باعث شده تا جشنواره فیلم فجر نتواند به سمت استاندارد جهانی برود/ برگزاری جشنواره برای مدیران سینمایی شکل «بیلان» به خود گرفته است

 سیدضیاء الدین دری کارگردان سینما و تلویزیون در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: صحبت های آقای حیدریان مبنی بر غالب شدن جشن بر جشنواره درست است چرا که این رویداد سینمایی شکل جشنواره های مرسوم را ندارد و از بنیاد دچار مشکل است و اساسنامه آن به نحوی تنظیم شده که در آن نشانی از استانداردهای مرسوم جشنواره های جهانی دیده نمی شود. جشنواره فیلم فجر از زمان تأسیس اش به مناسب ایام دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی تأسیس شده و از این رو هدف آن از ابتدا بر این امر استوار بوده که آمار تولیدات یک سال سینمای کشور را ارائه کند. این جشنواره از ابتدای امر شکلی آماری داشته برآن بوده تا حاصل تلاش های یک وزارتخانه فرهنگی در طول یک سال را نمایش دهد. برای مسئولان این وزارتخانه هم هیچ گاه مهم نبوده که خودشان بودجه تولید فیلم ها را تأمین کرده اند و یا بخش خصوصی برای تولید فیلم ها سرمایه گذاشته است؛ دولت ها همیشه در پی آن بوده اند که آمار و بیلان کاری پر و پیمانی از لحاظ کمیتی از خود ارائه کنند و مثلاً بگویند که امسال سال خوبی برای سینمای ایران بوده و در طول سال مثلاً ۱۰۰ فیلم تولید شده؛ این نوع نگاه های آماری و کمیتی از ابتدا باعث شده تا جشنواره فیلم فجر نتواند به سمت و سوی جشنواره های استاندارد جهانی برود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.