جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۴

هدایت: آقای حیدریان شما دیگر مانند مدیران ناکاربلد رفتار نکنید/ خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که اخیراً در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: آقای حیدریان شما دیگر مانند مدیران ناکاربلد رفتار نکنید چرا که اهالی سینما از شما که سابقه خوبی در امور سینمایی دارید و در اذهان سینماگران کردار نیکی از شما به یادگار مانده است توقع دارند که خراب کاری های مدیران قبلی را رفع و رجوع کنید نه آنکه استمراربخش حرکات غلط و سیاست های سلیقه ای آن ها باشید!

کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: شنیدن این سخنان از زبان آقای حیدریان تنها یک بیت شعر از سعدی بزرگوار را در خاطر من می آورد که می گوید: «خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است!»؛ من واقعاً نمی دانم چطور می توانیم به صراحت اعلام کنیم که بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است، چرا جشن باید بر جشنواره غالب بشود؟

وی ادامه داد: سعدی گویا در آن دوران پیش بینی امروز وضعیت فرهنگی و هنری کشور را کرده، واقعاً ظاهرسازی و ظاهرگرایی مدیران فعلی را به خوبی بیان می کند. من نمی دانم چرا مدیران سینمای کشور به جای آنکه در پی آن باشند تا زیرساخت های این سینما را اصلاح کنند به فکر زر و زیور و تزئینات آن هستند!

هدایت سپس با بیان اینکه وقتی مدیریت سینما علی السویه می شود و برایش سینما و رشد و اعتلای آن اهمیتی ندارد ما شاهد شنیدن و اجرایی شدن فجایع بی شماری می شویم تصریح کرد: من بسیار متأسفم که عده ای افراد ناآگاه و ناپخته در کنار مدیران سینمای کشور وجود دارند که با اعمال نفوذ و فشارهای شان قصد دارند سینما را به کجراهه ببرند و مدیران سینمایی هم فریب آن ها را می خورند و تن به بازی پلید و شوم آن ها می دهند!

این سینماگر خاطرنشان کرد: متأسفانه رفتارهای غلط مدیران گذشته باعث شده تا اصل جشنواره فیلم فجر از دورن پوچ و این رویداد مهم سینمایی بی ماهیت شود و مدیران فعلی به جای آنکه در پی اصلاح این اعمال باشند خودشان هم در پی ظاهرگرایی و ظاهرسازی هستند و گویی قانون نانوشته ای وجود دارد که باید سینمای ایران هرچه زودتر به سمت زوال و نابودی مطلق برود.

کارگردان فیلم سینمایی «آتش در زمستان» تأکید کرد: همه افراد بدون در نظر گرفتن شایستگی شان برای اداره امور سینما و جشنواره انتخاب می شوند و این اتفاق بسیار دردآور است؛ به عنوان نمونه شخصی امسال برای اداره جشنواره فیلم فجر انتخاب شده که مورد وثوق اهالی سینما نیست و هیچ گاه در طول دوره مدیریتش در سینما کار مهم و شایسته و سالمی انجام نداده است و فقط خراب کاری داشته و بس!؛ من نمی دانم چرا وضعیت در سینمای کشور ما این گونه است که هرکه بیشتر خراب کاری می کند پست و مقام بیشتر و بهتری می گیرد!

هدایت یادآور شد: رشته تحصیلی من مدیریت بوده و با فضای مدیریتی بیگانه نیستم و به همین دلیل می توانم در مورد مدیران سینمای کشور به درستی اظهار نظر کنم و اعمال آن ها را به نقد و چالش بکشم؛ ما باید آگاه باشیم که مدیریت ضعیف و ناتوان در هرجایی که باشد آنچنان ضربات مهلکی بر پیکره آن حوزه و بخش می زند که حتی طوفان های سهمگین هم نمی توانند آنچنان خرابی و ویرانی به بار آورند.

این فیلمساز پیشکسوت افزود: به دلیل همین حضور مدیران ناکاربلد و ناپخته است که سینمای ایران دیگر جانی در بدن ندارد و این اندک جان او را هم کم کم از او خواهند گرفت؛ سینمای ما امروزه نه در دنیا بازاری دارد و نه در کشور خریداری؛ سینمای ما سینمایی گلخانه ای شده است و متأسفانه ما شاهد آن هستیم که سیاست گذاری های غلط مدیران سینمای کشور مجدداً باعث شده تا سینمای فیلمفارسی در کشورمان رونق بگیرد که اثبات این مدعا فیلم های پرفروشی است که مدیران سینمایی به آن ها مفتخرند و همگی جزء به جزء از روی فیلمفارسی های دهه ها قبل کپی برداری شده اند.

وی با اشاره به این نوع فیلم ها گفت: به راستی به نظر بنده چنین فیلم های تنها مانع شرمساری و خجالت است؛ متأسفانه وضعیت جشنواره فجر و جشنواره های دیگر سینمایی در کشورمان نیز به همین صورت است و مدیران کاری کرده اند که همه چیز در سطحی ترین و نازل ترین وضعیت به بار برسد.

کارگردان فیلم سینمایی «پیک جنگل» در خاتمه این گفتگو متذکر شد: جشنواره فیلم فجر نه تنها نباید به صورت جشن برگزار شود و باید به کیفیت آن توجه شود بلکه ما باید به سمت استانداردسازی این جشنواره بر اساس قواعد بین المللی برویم و این اتفاق حضور کارشناسان مجرب در حوزه های مدیریتی سینما و جشنواره را طلب می کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.