شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳

مهرداد غفارزاده در گفتگو با سینماپرس:

تا زمانی که جشنواره فجر به ثبات نرسد از اعتبار آن هر سال کاسته می شود/ از تغییرات فراخوان متعجب شدم!

نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر/ ۴

مهرداد غفارزاده*

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «گیرنده» تصریح کرد: تنها دوام و استمرار در بخش های مختلف است که باعث اعتبار بخشیده شدن به جشنواره فیلم فجر می شود. وجود بخش های مختلف جشنواره را همه جانبه می کند و با تصمیمات جدیدی که گرفته شده امسال بسیاری از فیلم ها از جشنواره کنار گذاشته خواهند شد و اعتراضات زیادی به مسئولان می شود که این باعث ملتهب شدن فضای جشنواره فیلم فجر خواهد شد.

مهرداد غفارزاده کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: تغییراتی که مسئولان برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته اند بسیار جای تعجب دارد. تا زمانی که جشنواره فیلم فجر در بخش های مختلف خود به ثبات نرسد اعتبار آن هر سال کمتر می شود.

غفارزاده خاطرنشان کرد: در همه جای دنیا جشنواره ها معتبری که برگزار می شوند در بخش های مختلف خود دارای ثبات هستند و مسئولان آن جشنواره ها سعی دارند بخش های مختلف جشنواره را تقویت کنند اما این اتفاق برای جشنواره فیلم فجر متفاوت است و هر دوره شاهد هستیم که با تغییر مدیران، جشنواره فیلم فجر آرایش جدیدی به خود می گیرد که دلیل آن نیز برای هیچ کس مشخص نیست.

وی افزود: جشنواره فیلم فجر می تواند هر سال به محفلی برای اکران و نمایش فیلم های سینمای ایران باشد و با توجه به اینکه هر فیلم با رویکردی متفاوت نسبت به دیگر فیلم ها ساخته می شود بهتر است که مسئولان به همه فیلم ها توجه داشته باشند. امیدوارم مسئولان رویکرد جدیدشان نسبت به جشنواره را مشخص کنند و دلیل تغییرات صورت گرفته در آن را مشخص کنند چرا که تصمیمات غلط می تواند به جشنواره فیلم فجر صدماتی جبران ناپذیر بزند.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: تغییرات هر ساله ای که برای جشنواره فیلم فجر در نظر گرفته می شود باعث به کمال نرسیدن ایده های خوب مدیران قبلی می شود. با توجه به اینکه در کشور ما همه چیز از جمله گرفته پروانه ساخت برای فیلم اولی ها متفاوت است، انصاف حکم می کند که این فیلم ها جداگانه قضاوت شوند هر چند که به طور کل در شرایطی مساوی موافق قرار گرفتن فیلم اولی ها در کنار فیلمسازان حرفه ای هستم.

کارگردان فیلم سینمایی «گیرنده» تصریح کرد: تنها دوام و استمرار در بخش های مختلف است که باعث اعتبار بخشیده شدن به جشنواره فیلم فجر می شود. وجود بخش های مختلف جشنواره را همه جانبه می کند و با تصمیمات جدیدی که گرفته شده امسال بسیاری از فیلم ها از جشنواره کنار گذاشته خواهند شد و اعتراضات زیادی به مسئولان می شود که این باعث ملتهب شدن فضای جشنواره فیلم فجر خواهد شد.

غفارزاده در ادامه با اشاره به بخش مستند اظهار داشت: به طور کلی بخش سینمای مستند در جشنواره فیلم فجر به خوبی جا نیفتاد و هر چقدر که مسئولان به این بخش بها دادند، فیلم های مستند نتوانستند در کنار فیلم های داستانی خودنمایی کنند و هر چقدر که فیلم های مستند خوب بودند، کمتر از حدی که لایقش هستند دیده شدند. قرار گرفتن فیلم های مستند در کنار فیلم های داستانی اتفاقی است که کاملاً تبعیت از جشنواره های خارجی است اما مسئولان باید توجه داشته باشند که ساختار فیلم های مستند با فیلم های داستانی کاملاً متفاوت است و این دو بخش نمی توانند در کنار هم قرار گرفته و داوری شوند.

وی در پایان درباره تغییر احتمالی کاخ جشنواره از برج میلاد به محلی دیگر گفت: فیلمسازان، منتقدان و اهالی رسانه به خودی خود در طول سال از هم جدا هستند و همیشه ایام جشنواره فیلم فجر و کاخ جشنواره محلی برای دیدار این افراد در برج میلاد بود که با جداسازی آن ها در سینماهای مختلف در ایام جشنواره فیلم فجر این دیدارها متأسفانه از بین می رود. تغییرات باعث سردرگمی اذهان نسبت به رویداد بزرگی چون جشنواره فیلم فجر می شود. بهتر است اگر مسئولان قصد دارند چنین تصمیمات عجولانه ای بگیرند از نقطه نظرات اهالی سینما نیز استفاده کنند چرا که مطمئناً با این کار به نتایج بهتری خواهند رسید.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.