سه‌شنبه ۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

علی ملاقلی پور:

فیلم های ماندگار سینمای ایران در جشنواره فجر دیده نشدند!/ باید جلوی لابی گری در جشنواره ها گرفته شود

نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر/ ۲

علی ملاقلی پور

سینماپرس: علی ملاقلی پور کارگردان سینما در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر از سیاست دست بردارد و فیلم ها بر اساس ارزشهایی که دارند به جشنواره راه پیدا کنند و هرکسی که سمتی در جشنواره دارد به راحتی اعمال نظر نکند و بالاخره جلوی لابی گری گرفته شود!

علی ملاقلی پور کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: برای عامه مردم مهم نیست، فیلمی که می بینند فیلم اول کارگردان است یا فیلم چندم، مردم به کیفیت فیلم اهمیت می دهند اما این واقعیت انکار ناپذیر است که در سال های اخیر سینماگران جوان نفسی به جشنواره فجر داده اند و به لحاظ ساختاری فضایی نو را وارد سینما کرده اند.

ملاقلی پور خاطرنشان کرد: ادغام بخش سودای سیمرغ و نوعی نگاه به خودی خود دارای اشکال نیست اما باید حواسمان باشد که با این ایده جدید به فیلم اولی ها صدمه وارد نشود، به این معنی که ممکن است پشت این ماجرا دیدگاه و سیاستی باشد که فیلم اولی ها دیده نشوند.

وی افزود: تجربه ثابت کرده برخی از فیلم هایی که در تاریخ سینمای ایران ماندگار شده اند حتی در جشنواره فیلم فجر راه نیافته اند و یا هیچ جایزه ای نصیبشان نشده است. جشنواره فیلم فجر در حد یک ویترین پر زرق و برق و مهم است که البته اکران فیلم ها و استقبال مردم مسأله مهم تری است. مسئولان نیز سعی دارند با تغییر نگرش ها به جشنواره اعتبار ببخشند اما تا امروز این اتفاق رخ نداده است و بعید میدانم با این تغییرات به جشنواره اعتباری بخشیده شود.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: امسال تنها 22 فیلم قرار است که در جشنواره حضور داشته باشند و درست یا غلط بودن این سیاست در آینده مشخص می شود. اگر فیلم هایی که به جشنواره راه نیافته اند بعد ها در جشنواره های مختلف و در اکران بیشتر از فیلم های جشنواره فجر مورد استقبال قرار بگیرند عیار جشنواره به شدت پایین می آید و این ایده و سیاست جدید چنین خطر بزرگی را برای جشنواره فیلم فجر به همراه دارد. پیش از این نیز این اتفاق رخ داده و زمانی که فیلم سینمایی «قندون جهیزه» در جشنواره راه نیافت و در زمانی که این فیلم اکران شد هیئت انتخاب بابت راه نیافتن این فیلم در جشنواره عذرخواهی کردند و سوال من این است که جشنواره فیلم فجر تا کی می خواهد بابت اشتباهاتش عذرخواهی کند؟ مطمئناً تکرار این اتفاقات اعتبار جشنواره را زیر سوال می برد.

کارگردان فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» خاطرنشان کرد: تمام تلاش مسئولان فارغ از اعمال سلیقه ها باید این باشد که ما جشنواره ای معتبر داشته باشیم و مسئولان برگزاری جشنواره باید کمتر دچار اشتباه شوند. مهم ترین مسأله این است که جشنواره فیلم فجر دست از سیاست در انتخاب بردارد و فیلم ها بر اساس ارزش هایی که دارند به جشنواره راه پیدا کنند و هر کس که سمتی در جشنواره دارد به راحتی اعمال نظر نکند و بالاخره جلوی لابی گری در جشنواره گرفته شود.

ملاقلی پور تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر نباید صرفاً جشنواره یک یا دو ژانر باشد، اگر وزارت ارشاد قصد دارد به سینمای کمدی سر و سامان بدهد و برای آن ارزش قائل شود بهتر است در جشنواره فیلم فجر نیز نگاهی ویژه به آن شود. وقتی جشنواره فجر به سینمای کمدی نگاهی سطحی دارد و به همه فیلم های کمدی نگاهی یکنواخت می شود مطمئناً فیلمسازان این ژانر به سمت ساخت فیلم های سخیف و گیشه ای می روند. از نظر من نگاه به همه ژانرهای سینما باید یکسان باشد.

وی در پایان افزود: مطمئناً با سیاستی که در نظر گرفته شده و تنها دو فیلم مستند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا می کند، به این گونه سینمایی ضربه وارد می شود و این سیاست که نگاهی بسیار سطحی به سینمای مستند است، ارزش این گونه سینمایی را به شدت پایین می آورد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.