شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۳

یک منتقد سینما در گفتگو با سینماپرس:

محدود شدن آثار جشنواره فجر به سود نورچشمی ها خواهد شد/ هر سال شاهد تبعیض بین اهالی سینما بوده ایم

نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر/ ۱

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد سینما گفت: با توجه به اینکه تعداد آثار به ۲۲ عدد محدود شده تنها فیلم های دولتی یا فیلم هایی که کارگردان های آن با دولت در تعامل باشد به جشنواره راه پیدا کنند. در این صورت ممکن است سهم ناچیزی از جشنواره فجر نصیب فیلم هایی که لایقش هستند شود. با توجه به تصمیمی که مسئولان برای جشنواره فیلم فجر مبنی بر محدود شدن تعداد آثار گرفته اند باید هیئت انتخاب از افراد منصف باشند و در غیر این صورت این محدودیت به شدت به ضرر سینمای ایران تمام خواهد شد.

حسین گیتی منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: در سال های گذشته شاهد بودیم که گاه بیش از ۶۰ فیلم به جشنواره راه پیدا می کردند که این به خودی خود اتفاقی غیر قابل قبول بود اما در سال های اخیر سعی بر این بوده تا تعداد فیلم ها به حداقل برسد که از نظر من می تواند اتفاقی خوب باشد اما کم شدن فیلم ها احتمالات بسیاری را به وجود می آورد که به خودی خود بسیار خطرناک است و امکان دارد سینمای ایران را متضرر کند.

گیتی در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: یکی از خطراتی که این اتفاق را شامل می شود سفارشاتی است که ممکن است برای هیئت انتخاب صورت بگیرد. به عنوان مثال در گزینش فیلم ها ممکن است با توجه به اینکه تعداد آثار به ۲۲ عدد محدود شده تنها فیلم های دولتی یا فیلم هایی که کارگردان های آن با دولت در تعامل باشد به جشنواره راه پیدا کنند. در این صورت ممکن است سهم ناچیزی از جشنواره فجر نصیب فیلم هایی که لایقش هستند شود. با توجه به تصمیمی که مسئولان برای جشنواره فیلم فجر مبنی بر محدود شدن تعداد آثار گرفته اند باید هیئت انتخاب از افراد منصف باشند و در غیر این صورت این محدودیت به شدت به ضرر سینمای ایران تمام خواهد شد.

این منتقد اظهار داشت: تغییر مکان برگزاری جشنواره بسیار باعث تأسف است. برج میلاد به مکانی مناسب برای مهم ترین جشنواره سینمایی کشور تبدیل شده است و تصمیمات جدید مبنی بر جابجایی کاخ جشنواره بسیار تأسف بار است. آقای شمقدری در زمان معاونتشان برج را به عنوان کاخ جشنواره در نظر گرفت و با توجه به اینکه هیچ مکان مناسبی برای برگزاری جشنواره وجود ندارد کاخ بهترین مکان برگزاری است که همه اقشار سینما می توانند در آن حضور داشته باشند.

وی افزود: با برگزاری جشنواره فیلم فجر اصحاب رسانه، منتقدان و سینماگران در برج میلاد جمع می شدند و محفلی برای برقراری ارتباط بین اهالی سینما به وجود می آمد که این محفل منجر به اتفاقات خوب در سینما می شد اما با جداسازی اهالی سینما از یکدیگر با توجه به نگاه نادرستی که نسبت به اهالی سینما، منتقدان و اصحاب رسانه وجود دارد این محفل بسیار ارزشمند از بین می رود که به خودی خود اتفاق بسیار تلخی است.

گیتی در ادامه تصریح کرد: با جدا سازی بخش بین الملل از بخش ملی هزینه های وحشتناک و مسأله سازی گریبان گیر سینمای ایران شد و از آنجا که فیلم های خوبی نیز در این بخش از جشنواره حضور نداشتند این همه هزینه به نظر من بی دلیل بود. اگر مسئولان قصد دارند به جداسازی بخش بین الملل از بخش ملی ادامه دهند حتماً باید در انتخاب دبیر و مسئولان برگزاری این جشنواره بیشتر توجه کنند و هزینه ها نیز باید کنترل شوند. متأسفانه در جشنواره فیلم فجر مدیران اضافه و غیر حرفه ای بسیاری وجود دارند که شایستگی سمتی که به آن ها داده شده را ندارند. ما منتقدان و اهالی رسانه هر سال شاهد تبعیض بین اهالی سینما بوده ایم و با تغییر مکان برگزاری جشنواره و جداسازی سینماگران از هم این اتفاق بیش از پیش رخ خواهد داد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.