چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹

مهشید افشارزاده در گفتگو با سینماپرس:

تغییرات صورت گرفته در جشنواره باعث تعجب است / محدود شدن تعداد فیلم ها باعث راه یافتن عده ای خاص به جشنواره می شود

نگاهی به تغییرات جشنواره فیلم فجر/ ۳

مهشید افشارزاده

سینماپرس: کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» اظهار داشت: با محدود شدن تعداد فیلم هایی که می توانند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند مخالفم. از نظر من این اتفاق باعث می شود که یک عده خاص در جشنواره حضور داشته باشند و بهتر است جشنواره فیلم فجر به جشنواره ای برای ارزیابی سینمای ایران قرار بگیرد و این اتفاق باعث می شود که خیلی از فیلم های خوب به دلیل محدودیت با رابطه حذف شوند

مهشید افشارزاده کارگردان و بازیگر سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: فیلم اولی هایی وجود دارند که در کارشان بسیار حرفه ای هستند و دلیل نمی شود که به خاطر تجربه اولشان آن ها را ضعیف بدانیم. وقتی فیلم اولی ها از بخش سودای سیمرغ جدا می شوند در حق عوامل دیگر فیلم اجحاف می شود، به عنوان مثال من در فیلم «بچه های طلاق» و «افسانه آه» به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کردم ولی از آن جا که این دو فیلم فیلم های اول و دوم این کارگردان بودند بازی من اصلا دیده نشد.

افشارزاده در ادامه این بحث خاطرنشان کرد: قرار گرفتن فیلم های کارگردان اول و دیگر فیلم ها از جهاتی خوب و از جهاتی دارای ایراد است چرا که ممکن است با این اتفاق این فیلم ها کمتر مورد توجه قرار بگیرند. قرار گرفتن فیلم اولی ها در کنار دیگر فیلم ها نباید باعث شود که فیلمسازان جوان فراموش شوند.

وی درباره تغییر کاخ جشنواره در سال جاری اظهار داشت: برج میلاد برای برگزاری جشنواره مکانی مناسب است و طی این سال ها این مسأله ثابت شده است. فیلم هایی که در جشنواره فیلم فجر اکران می شوند ممکن است در دنیا جوایز متعددی کسب کنند که باعث افتخار سینمای ایران است و به همین دلیل باید جشنواره فیلم فجر در مکانی مناسب و به بهترین شکل برگزار شود. از طرفی جداسازی اصحاب رسانه، منتقدان و صنوف مختلف سینمایی در سینماهای مختلف در جشنواره فیلم فجر باعث می شود محفلی که در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر به وجود آمده از بین برود و تعاملات گسترده ای که بین اهالی سینما صورت می گیرد در این روزها از بین می رود. جشنواره فیلم فجر مستلزم نگاهی مناسب است که می تواند از اجماع سینماگران در کنار هم حاصل شود و این اقدام باعث ایجاد گسستگی در بین جامعه هنری سینما می شود.

این کارگردان در ادامه با اشاره به سیاست جدید جشنواره فیلم فجر نسبت به فیلم های مستند تصریح کرد: من از تصمیمات جدید مسئولان برای برگزاری جشنواره فیلم فجر بسیار تعجب می کنم. فیلم مستند به دلیل نگاه صریح و دقیقی که به مسائل، از جمله مسائل اجتماعی و زندگی روزمره مردم دارد باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد و به حداقل رسیدن تعداد فیلم های مستند در جشنواره فجر اتفاق خوشایندی نیست.

کارگردان فیلم سینمایی «پنج ستاره» خاطرنشان کرد: با محدود شدن تعداد فیلم هایی که می توانند به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کنند مخالفم. از نظر من این اتفاق باعث می شود که یک عده خاص در جشنواره حضور داشته باشند و بهتر است جشنواره فیلم فجر به جشنواره ای برای ارزیابی سینمای ایران قرار بگیرد و این اتفاق باعث می شود که خیلی از فیلم های خوب به دلیل محدودیت با رابطه حذف شوند و در این بین مطمئناً حق عده ای پایمال می شود. گزینش فیلم ها اتفاق اجتناب ناپذیر است اما محدود کردن کل جشنواره به چند فیلم نمی تواند قابل قبول باشد.

وی افزود: امسال برای سومین سال بخش بین الملل از بخش ملی جدا شده و از نظر من این دو بخش باید در یک زمان و مکان برگزار شوند. بخش بین الملل جشنواره با این جداسازی تب و تاب روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر را از دست داده و دقت و تمرکز چندانی بر آن صورت نمی گیرد.

افشارزاده در پایان اظهار داشت: امیدوارم امسال و سال های آینده مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر از داورانی با تجربه، با معلومات بالا، با سواد استفاده کند تا ما شاهد انتخاب لایق ترین افراد برای دریافت جوایز باشیم. این اتفاق می تواند به جشنواره فیلم فجر اعتباری دو چندان ببخشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.