شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰

همزمان با هفته دفاع مقدس عنوان شد؛

فهیم: سینمای دفاع مقدس قربانی سیاست های نادرست مدیران سینمایی شده است/ ارزش ها را فدای افکار شبه روشنفکرانه کرده ایم

مشکلات سینمای دفاع مقدس؛ آسیب شناسی و راهکارها/۳

محمدتقی فهیم

سینماپرس: محمدتقی فهیم منتقد سینمای کشور همزمان با هفته دفاع مقدس با انتقاد شدید از عملکرد مدیران سینمایی در رابطه با سینمای انقلاب و دفاع مقدس در رابطه با مشکلات این گونه مهم سینمایی گفت: سینمای دفاع مقدس قربانی سیاست های نادرست مدیران سینمایی شده است؛ سیاست هایی که همواره و به خصوص طی سال های اخیر به ترویج آثار شبه اجتماعی و کمدی های نازل و سطحی پرداخت و تمامی ارزش های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را به یغما برد.

این منتقد پیشکسوت در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در کلیت سینما دچار مشکلات اساسی و بنیادین هستیم؛ یکی از بزرگترین مشکلات ما در سینمای کشورمان این است که مدیران سینما را به سمت تک ژانر بودن کشانده اند و اجازه نمی دهند این سینما به توسعه و بالندگی دست پیدا کند. سینما در کشور ما اساساً در سینمای شبه اجتماعی و چند کمدی نازل خلاصه شده و متأسفانه ما شاهد تولید فیلم در ژانرهای دیگر نیستیم.

وی ادامه داد: مدیران سینمایی اگر شاکله اصلی سینما را بر اساس تنوع بنا می گذاشتند این سینما در تمامی زمینه ها به توسعه می رسید؛ ما از یک سو فاقد سینمای ژانر در کشورمان هستیم و از سوی دیگر متأسفانه مدیرانی داریم که یا اسیر افکار روشنفکرمآبانه شده اند و یا تنها در پی کمیت ها هستند و کیفیت را فدای کمیت می کنند تا بیلان های کاری شان را بسیار پر و پیمان نشان بدهند.

فهیم سپس با تأکید بر اینکه سینمای دفاع مقدس یک ابر ژانر است و ارزش های معنوی بسیاری درون آن نهفته است اظهار داشت: متأسفانه ما ارزش ها را فدای افکار شبه روشنفکرانه کرده ایم؛ ما هنوز به این درک و فهم نرسیده ایم که گونه مهم سینمای دفاع مقدس می تواند سر منشأ بسیاری از زیرگونه ها باشد. این سینما دارای قصه، قهرمان، هیجان، کشمکش های متعدد و... است و تمامی مولفه های جذب مخاطب را دارا است اما متأسفانه به دلیل اهمال کاری مدیران سینمایی امروزه ما هیچ اثری از این سینما نمی بینیم.

وی خاطرنشان کرد: سینمای دفاع مقدس تنها ژانر با هویت سینمای کشور است. این سینما در دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بسیار مورد توجه بود اما بعداً از اواسط دهه ۷۰ به این طرف به واسطه سیاست های دولت ها این سینما دچار اختلال در عملکرد خود شد و دیگر هرگز نتوانست مانند گذشته روی پای خود بایستد.

فهیم تأکید کرد: متأسفانه دولت که تصدی امور سینمای کشور را در دست دارد تنها به سوددهی در تولیدهایش توجه دارد و از سوی دیگر ما در کشورمان مانند کشورهایی مثل هندوستان و آمریکا شاهد حضور سرمایه دارانی نیستیم که دغدغه های ملی و میهن پرستانه داشته باشند و بخواهند سرمایه های شان را برای جریان سازی های فرهنگی به کار بگیرند؛ تمامی این قبیل اتفاقات دست در دست یکدیگر داده تا ما سال به سال شاهد افول و نزول جدی در سینمای مهم و ارزشمند دفاع مقدس باشیم.

این منتقد افزود: اگر ما در سینمای کشورمان دارای بخش خصوصی بودیم می توانستیم با سرمایه گذاری های کلان جریان این سینما را جا به جا کنیم؛ اما متأسفانه امروزه ما در سینمای دفاع مقدس دچار «غش در معامله» شده ایم به گونه ای که مدیرانی که از دولت برای ساخت این نوع فیلم ها بودجه می گیرند تمامی آن بودجه ها را صرف ساخت این فیلم نمی کنند و همین باعث می شود اگر فیلمی دفاع مقدسی ساخته می شود نتواند کیفیت لازم را دارا باشد و مخاطبان را به سالن های سینما بکشاند.

وی سپس با بیان اینکه باید تمامی حوزه های فسادانگیز مسدود شوند تا مسیر سینمای ارزشی و دفاع مقدس بتواند امتداد پیدا کند تصریح کرد: ما نیاز داریم که همواره سینمای دفاع مقدس را در کشورمان زنده نگه داریم تا نسل جوان بتواند با مضامین مرتبط با دفاع مقدس آشنایی پیدا کند و از سوی دیگر بتوانیم اندیشه های خودمان را به جهانیان بشناسانیم. مدیران سینمای کشور موظفند تا به جای هزینه کردن برای فیلمسازانی که بر علیه مضامین ارزشی مبادرت به ساخت فیلم می کنند بودجه اصلی سینما را به آثار استراتژیک و ارزشی اختصاص دهند.

فهیم در خاتمه این گفتگو متذکر شد: سینمای دفاع مقدس این قدرت را دارا است تا تمامی توده های مردم را به سالن های سینما بکشاند و ما نباید از این قدرت سینمای دفاع مقدس غافل باشیم؛ ما اگر مانند تمامی کشورهای جهان بخواهیم به نمونه و الگوی بومی خود متکی باشیم و زیر سایه آن ادامه حیات دهیم بایستی فرهنگی را که متأثر از ارزش های جبهه و ۸ سال دفاع مقدس است پیدا کنیم و به این امر دست یابیم که چه چیزی باعث شد تا در آن دوران رزمندگان ما یک تنه در مقابل دشمنان جهانی ایستادگی کرده و جان فشانی کنند و در نهایت هم به پیروزی برسند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.