سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰

سینماگران و زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر؛

توهین به سینماگران و تیشه به ریشه جشنواره پس از ۳ دهه آزمون و خطا/ آیا سازمان سینمایی به نفع انحصارطلبان تصمیم خواهد گرفت؟!

آبنار-زرین دست-زاهدی-فرح مرزی-جعفریان-اسکندری

سینماپرس: جمعی از سینماگران با انتقاد شدید از زمزمه حذف جوایز فنی و هنری جشنواره فیلم فجر عنوان کردند این گونه حرف ها تنها از زبان بی خردان و ناآگاهانی که سواد سینمایی ندارند شنیده می شود و چنین اقدامی باعث بی حرمتی به اهالی سینمای کشور خواهد بود، موضوعی که حتی شنیدن آن هم، دل همه سینماگران را به درد می آورد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس ریاست سازمان سینمایی چندی پیش در گفتگو با خبرنگار سینماپرس درباره جشنواره فیلم فجر و شنیده هایی مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از این رویداد سینمایی گفته بود: در بخش‌هایی همچون بخش‌های فنی و هنری صنوف جامع‌تر و بهتر می‌توانند نظر بدهند و قضاوت‌های این بخش‌ها باید به خود آنها واگذار شود و ما نیز این مسئولیت را به آنها واگذار می‌کنیم. اینکه کجا و چگونه این قضاوت صورت بگیرد در آینده مشخص می‌شود اما اگر در جشنواره فیلم فجر تصمیم بر این امر گرفته شود قطعا همین مسیر را می‌رویم و اگر بنا باشد این قضاوت به جشن خانه سینما منتقل شود یا اینکه فقط اکتفا به جشن خانه سینما بشود؛ بازهم همین مسیر را می‌رویم.

در ادامه این سخنان، شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در صحبتهایی عنوان نمود: درباره جشنواره فجر در هیات رییسه آکادمی مفصل بحث کردیم و آکادمی بر این باور است که جشنواره باید از حالت رقابتی خارج و به مراسم تولید پایان سال تبدیل شود.

از کنار هم قرار دادن این سخنان به وضوح مشخص می گردد تلاش های سازماندهی شده ای برای کمرنگ کردن جشنواره فیلم فجر در جریان است و مدیران و مسئولان سینمایی نیز در حال همنوایی با این جریان مشکوک هستند. جریانی که سالهاست تلاش می کند با اقدامات مختلف از تاثیر جشنواره فیلم فجر بر سینمای کشور بکاهد.

یکی از همین موضوعات مبحث حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر است که از مدت ها قبل به گوش می رسید؛ اتفاقی که بسیاری از هنرمندان و سینماگران معتقد هستند تنها می تواند نابودی، بی ارزش شدن و مرگ جشنواره فیلم فجر را در پی داشته باشد.

در همین رابطه با ۶ تن از سینماگران شناخته شده کشور آقایان پرویز آبنار، علیرضا زرین دست، حسن زاهدی، نوید فرح مرزی، حسین جعفریان و عبدالله اسکندری به گفتگو نشستیم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

صدابردار پیشکسوت سینما در گفتگو با ما؛

انتقاد شدید از احتمال حذف جوایز فنی و هنری جشنواره فجر/ شنیدن این حرف ها از کسانی که مدعی سواد سینمایی اند، دل همه سینماگران را به درد می آورد

 پرویز آبنار صدابردار باسابقه سینمای ایران با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: من بسیار متأسفم که برخی از مدیران سینمایی بدون دانش کافی و تنها بر اساس مشاوره های غلطی که از نزدیکان شان می گیرند می خواهند چنین اقدام زشت و ناشایستی را انجام دهند؛ این ها اقداماتی است که در دراز مدت زوال سینمای کشور را در پی خواهد داشت. کسانی که بر اساس تصمیمات نابخردانه، سلیقه ای و لحظه ای می خواهند اعتبار مهمترین جشنواره سینمایی کشور را از بین ببرند قطعاً جزو سینماگران و دوستداران و طرفداران این سینما محسوب نمی شوند؛ تمامی رشته های فنی و هنری در خدمت یک فیلم است و اگر هریک از آن ها وجود نداشته باشد کمیت یک اثر سینمایی لنگ خواهد زد به ویژه صدای فیلم عضو جدانشدنی و لاینفک یک اثر سینمایی است و ما اگر در سینما صدا نداشته باشیم اصلاً یک فیلم را نمی توانیم ببینیم. افسوس که جایزه بهترین صدابرداری و صداگذاری حتی از جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران که باید باشعورترین و فهیم ترین قشر سینمای کشور باشند نیز حذف شد.

علیرضا زرین دست در گفتگو با سینماپرس:

حذف جوایز فنی از جشنواره فجر، تیشه به ریشه جشنواره و سینماست/ بعید می دانم مدیران چنین تصمیم غیرکارشناسی را عملی کنند!

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز فنی از جشنواره فیلم فجر انگیزه فعالان پشت صحنه سینما را به پایین ترین حد ممکن می رساند و باعث می شود در درازمدت سینمای کشور لطمات سخت و جبران ناپذیری ببیند. در جشن ها و مراسم هایی مانند اسکار همچنان به تمام حرفه های سینمایی توجه می شود؛ داوری و اعطای جوایز به فعالان فنی و هنری در بسیاری از جشنواره های معتبر جهانی وجود دارد چرا که این مسأله بسیار مهم است که زحمات و تلاش ها و دیدگاه های هنری فعالان پشت صحنه سینما نیز به خوبی دیده شود. یک فیلم سینمایی اگر خوب و درخشان است به واسطه عملکرد افرادی است که در سمت های فیلمبرداری، صدابرداری و... برای آن زحمت کشیده اند.

چهره پرداز پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس؛

انتقاد شدید عبدالله اسکندری نسبت به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فجر/ حذف جوایز انگیزه فعالان سینما را از بین می برد

عبدالله اسکندری چهره پرداز پیشکسوت سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز به هیچ عنوان کاری عقلانی نیست و انگیزه فعالان سینما را برای ادامه کار از بین می برد و مدیران و مسئولان سینمای کشور حتی اگر در پی آن هستند که با حذف جوایز از جشنواره فجر، باعث تقویت جشن سالانه خانه سینما شوند دچار انحراف و خطا شده اند چرا که جشنواره فیلم فجر و جشن خانه سینما به طور کل و از زمین تا آسمان با یکدیگر تفاوت دارند و به هیچ وجه نمی توان این ۲ را با هم مقایسه کرد. زمانی که جشن خانه سینما پایه گذاری شد قرار بر این بود که سالانه در رشته های مختلف هنری جوایزی به افرادی اعطا شود که در کار خود تحول ایجاد کرده و نبوغی از خود به ثبت رسانده اند؛ در واقع اصل اهدای جوایز جشن خانه سینما در سال های ابتدایی به این صورت بود که فردی که جایزه را دریافت می کند حتماً از نظر فنی، هنری و تکنیکی باید کمکی به حرفه و شغل خود کرده باشد و ملاک برگزیده شدن در این جشن به هیچ عنوان «خوب» و یا «بد» بودن کار هنرمندان نبود.

صدابردار پیشکسوت سینما در گفتگو با سینماپرس:

باید بر اساس فرهنگ، دانش و بینش خود روند برگزاری جشنواره را به پیش بریم/ حذف جوایز فنی و هنری توهین رسمی و آشکار به فعالان پشت صحنه سینماست

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینمای کشور نیز در این راستا اظهار داشت: من بسیار متأسفم که برخی از مدیران و سیاست گذاران سینمای کشور همیشه در پی تقلید و گرته برداری از جشنواره های غربی نظیر جشنواره فیلم «کن» هستند و می خواهند جشنواره فیلم فجر که هویت ملی ما در آن نهفته است را شبیه به این جشنواره ها کنند؟ حتی شنیدن خبر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر هم بسیار تلخ است؛ متأسفانه مدیران سینمای کشور ما هنوز به این باور نرسیده اند که ما جشنواره ای با هویت کامل مستقل و ملی برگزار می کنیم و باید بر اساس فرهنگ و دانش و بینش خود روند برگزاری جشنواره مان را به پیش ببریم.

جعفریان با اشاره به زمزمه حذف جوایز فنی و هنری:

سینماگران دغدغه مند اجازه نمی دهند چنین تصمیماتی عملی شود/ مدیران به جای برطرف کردن مشکلات ریشه ای سینما کارهای عجیب می کنند!

حسین جعفریان فیلمبردار برجسته سینمای کشور با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر رقابت سالم و پیشرفت در سینمای کشور را از بین می برد و انجام این کار غیرعقلانی قطعاً در اولین گام خود باعث کاهش انگیزه سینماگران شده و در نهایت موجب تولید آثار بی کیفیت در سینمای کشور خواهد شد.   من واقعاً نمی دانم با چه تدبیر، درایت و تفکری برخی از مدیران چنین طرح های غیرکارشناسی شده ای را از خود ارائه می دهند؟؛ آیا واقعاً جشنواره فیلم فجر پس از سال ها که از زمان تأسیس اش می گذرد نباید به یک انسجام رسیده باشد؟ سوأل مهمی که من از مدیران سینمایی کشور دارم این است که چرا همه ساله با تغییر دبیران ما شاهد تفاوت های فاحش در روند برگزاری جشنواره نسبت به دوائر گذشته اش می شویم و این جشنواره ملی هنوز نتوانسته به یک ثبات و انسجام جدی برسد؟

فرح مرزی در گفتگو با سینماپرس:

حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر بی حرمتی شدید نسبت به اهالی سینماست/ مدیران سینمایی پس از ۳ دهه هنوز آزمون و خطا می کنند!

نوید فرح مرزی چهره پرداز و طراح صحنه و لباس سینما با انتقاد شدید از برخی زمزمه ها مبنی بر حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر گفت: حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر به هیچ عنوان قابل اغماض نیست البته در آشفته بازار سینما که هم اینک به واسطه عملکرد ضعیف مدیران سینمایی شاهد آن هستیم و حراج حرفه ای فیلم ها انتظار بیشتری هم نمی توان از حضرات مدیر داشت! حذف جوایز فنی و هنری از جشنواره فیلم فجر فارغ از بی حرمتی شدیدی که نسبت به اهالی حرفه ای سینمای کشور در پی دارد باعث می شود تا همه آن ها امید و انگیزه شان برای ادامه کار در سینما را به شدت از دست بدهند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.