یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶

جهانگیر الماسی:

وضعیت اثربخشی فرهنگی از رکود این حوزه نیز تلخ تر است/ دست امپریالیسم جهانی باید از حوزه فرهنگ و هنر و سینما و تئاتر کشور کوتاه شود

رکود سینمای ایران از نظر سینماگران/۶

جهانگیر الماسی

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به رکود سینما گفت: آمارها نشان از وضعیت اسفبار حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما طی سال های اخیر دارد و بایستی مدیران جدید فرهنگی کشور هرچه سریعتر تدبیری اساسی برای جلوگیری از بحران رکود داشته باشند.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: من بسیار خوشحالم از اینکه وزیر ارشاد دولت جدید با نگاهی واقع بینانه آمارهای واقعی حوزه فرهنگ و هنر را در برنامه های خود منتشر کردند، اما بنده معتقدم این نوع آمارها فقط در حوزه اقتصاد سینما کارآیی دارد؛ واقعیت این است که در حوزه تأثیرگذاری فرهنگی ابزار قدرتمندی مانند سینما و تئاتر وضعیت شان بسیار تلخ تر از این نوع آمارهایی است که تنها به «کمیت» ها توجه می کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه نه تنها سینما در دنیای جدید منطبق بر روابط انسانی جدید و رشد توسعه فرهنگی عمل نکرده بلکه دیگر به ما ثابت شده که مدیران سابق تنها عملکردی ضد فرهنگی داشته اند که وزیر جدید ارشاد باید این رویه را اصلاح کند. هنر و به خصوص سینما باید بتواند در کنار سرگرمی و ایجاد لحظاتی خوش برای مخاطبان خود جلوی افول اخلاق، افول فرهنگ و افول جدی نگاه کردن به مسائل فرهنگی و هنری به خصوص در قشر جوان جامعه را بگیرد اما متأسفم که هیچ یک از مدیران فرهنگی طی سال های اخیر به این نکات مهم توجه نداشته اند.

الماسی یادآور شد: در طول چند سال اخیر مسئولان عالی رتبه ای که سکان مدیریت فرهنگی کشور و به خصوص سینما و تئاتر را در دست داشته اند جزو افرادی سیاسی بودند که هیچ دغدغه ای برای رشد و توسعه حوزه فرهنگ و هنر نداشتند و تنها به منافع فردی خود بودند و به مطامع مادی شان می اندیشیدند.

این بازیگر سینما تأکید کرد: آقای صالحی در قدم اول شان با انتشار این آمار ثابت کردند که گویا قرار است به دور از منافع حزبی و سیاسی شان جریان فرهنگ و هنر کشور را اداره کنند که این امری بسیار قابل تقدیر است و امیدوارم که همانطور که ایشان در گام اول شان به دنبال کالبدشکافی وضعیت فرهنگ و هنر کشور بوده اند در ادامه مسیرشان نیز همین رویه را در پیش بگیرند.

بازیگر فیلم سینمایی «دیگه چه خبر؟» سپس با بیان اینکه وضعیت فرهنگی امروز کشور شبیه به این شده که گویا کشورهای امپریالیستی حوزه فرهنگی ما را اداره می کنند اظهار داشت: امپریالیست ها به دلیل مقاصد شخصی شان می‌خواهند از مرزهای ملی و قومی خود تجاوز کنند و ملت های دیگر را تحت سلطه خود قرار دهند و متأسفانه به دلیل وادادگی مدیران فرهنگی و سینمایی ما طی سال های اخیر این اتفاق در کشور ما رقم خورده و باید هرچه سریعتر تدبیری اندیشه کرد تا دست امپریالیسم جهانی از حوزه فرهنگ و هنر و سینما و تئاتر کشور ما برای همیشه کوتاه شود.  

الماسی در همین راستا خاطرنشان کرد: مسئولان دولتی در قبال مردم و در قبال نسل های آتی کشور موظف هستند و باید بر اساس دین مبین اسلام و اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی کشور را به پیش ببرند و اداره کنند و دست امپریالیسم جهانی را برای همیشه از سینمای مان کوتاه کنند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم به جای توجه به آمار و ارقام هایی که به صورت «کمیتی» ارائه می شوند مدیران فرهنگی و هنری کشور ما کمی در پی آن باشند که کیفیت حوزه فرهنگی را بر اساس باورها، آرمان ها و اعتقادات نظام اسلامی که مردم برای آن جان و خون داده اند رسیدگی کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.