شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲

روح الله شمقدری عنوان کرد:

نتیجه نگاه منفعلانه در فرهنگ می‌شود «ولنگاری فرهنگی»/ سازمان سینمایی دولت یازدهم به جای سیاستگذاری با سانسور، فیلم ها را پاستوریزه کرد!

روح الله شمقدری

سینماپرس: تهیه کننده سینما در خصوص عملکرد دولت یازدهم گفت: در دولت یازدهم از ابتدا تا امروز همیشه «فرهنگ» به حاشیه رانده شده و شاهد اتفاقی مثبت و منطبق بر موضوعیت انقلاب اسلامی نبوده ایم.

به گزارش سینماپرس، روح الله شمقدری، تهیه کننده سینما در خصوص عملکرد وزارت ارشاد در دولت یازدهم در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفت: در مجموع اگر بخواهیم بررسی کنیم، عملکرد دولت یازدهم قابل قبول نبوده است. شاهد مثال اینکه دولت عملکرد مناسبی نداشته است، بیانات مقام معظم رهبری و نگرانی‌های ایشان در مورد مسئله فرهنگ است. به کار بردن لفظ «ولنگاری فرهنگی» توسط رهبری در دولت یازدهم اتفاق افتاد که خود نشان از وخامت اوضاع دارد. البته به جز استناد به این جملات هم همه ما به عینه موارد بسیاری را در حوزه تئاتر، موسیقی، سینما، کتاب و ... دیدیم که نشان دهنده عملکرد بد وزارت ارشاد در دولت یازدهم بود.

شمقدری گفت: در حوزه سینما و  در زمینه ارزش‌های انقلاب اسلامی، وزارت ارشاد که متولی سینما است کدام اثر قابل قبولی را طی این چهار سال تولید کرده است؟ اصلا جدای از ارزش‌های انقلابی، کدام اثر حرفه‌ای و مطرح سینما طی این دوره بوده که وزارت ارشاد از ساخت آن حمایت کرده یا حاصل سیاست گذاری‌های دولت بوده است؟ غیر از این است که فیلم‌های خوبی هم که تولید شده، توسط بخشی خارج از سیاستگذاری دولت بوده است؟

تهیه کننده فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» ادامه داد: در این دولت شاهد تغییر وزیر هم بودیم که به نظرم خودش نشان می‌دهد، دولت هم ضعف وزارت ارشادش را قبول داشته و برای سرپوش گذاشتن روی اشکالات وزیر فرهنگش دست به آن تغییر زد؛ این یک پولتیکی برای فرار از مشکلات بود، دولت با تغییر وزیرش اشکالات موجود در کار خودش را می‌توانست به گردن وزیر قبلی بیاندازد و اصل موضوع را مخفی کند.

شمقدری توضیح داد: متاسفانه در همه دولت‌ها فرهنگ جدی گرفته نمی‌شود، این حقیقتی غیرقابل انکار است؛ اما به هر حال در برخی دولتها به خاطر رویکرد کلی دولت اتفاقاتی مثبتی در موضوع فرهنگ را شاهد بودیم که در این دوره نمی‌بینیم. در حالی که باید فرهنگ زمینه همه اقدامات دولت‌ها در اقتصاد، سیاست و... باشد، متاسفانه اصلا به آن توجه نمی‌شود و همیشه در اولویت آخر قرار می‌گیرد. به طور مثال اساس اقتصاد مقاومتی که مورد توجه رهبری معظم است، برآمده از یک نگاه فرهنگی است و نیاز به زیرساخت‌های فرهنگی دارد، اما متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

او ادامه داد: در دولت یازدهم از ابتدا تا امروز همیشه «فرهنگ» به حاشیه رانده شده و شاهد اتفاقی مثبتی نبوده ایم. به طور مثال وقتی در فلان شهر برخی اجازه نمی‌دهند کنسرت موسیقی برگزار شود، وزیر ارشاد این دولت حتی در این موضوع هم منفعل عمل کرده و نتوانسته تاثیرگذار و تعیین کننده باشد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «پایان نامه» همچنین اضافه کرد: وزارت ارشاد این دولت در همه زمینه‌ها منفعل عمل کرده و هیچ گام موثری در هیچ زمینه‌ای برنداشته؛ وزارت فرهنگ در این دولت دچار سکون و توقف شده است. نمونه اش را در حوزه سینما و در جشنواره فیلم فجر دیدیم. آثار سینمایی که هیچ کدام هم حاصل سیاست گذاری وزارت ارشاد نبوده اند، به دلیل حرکت منفعل این وزارت خانه تبدیل به آثاری خنثی و بدون هیچ رویکرد مثبت شده اند، چرا که دولت در حوزه نظارت و تولید ضعف شدید داشته و برای پیشگیری از اعتراضات احتمالی بعدی دست به سانسور عمومی و توقیف زده بود.

او ادامه داد: خروجی این نگاه منفعلانه در فرهنگ می‌شود این که از شبیخون فرهنگی به ولنگاری فرهنگی می‌رسیم. یعنی شما به عنوان متولی سینما که وظیفه دارید در این حوزه سیاست گذاری و تولیدات ویژه خود را داشته باشید تبدیل می‌شوید به وسیله‌ای برای پاستوریزه کردن آثار؛ یعنی فقط به دنبال کشتن میکروب‌های آثار هستید نه تاثیر گذاری صحیح بر آثار و مخاطبان. در دولت یازدهم این انفعال نه تن‌ها در سینما بلکه یک رویکرد کلی در همه اقسام فرهنگ بوده است.

وی افزود: وزیر ارشاد به عنوان اولین و مهم‌ترین ویژگی باید حوزه فرهنگ را بشناسد، باید کسی باشد که بتواند در حوزه فرهنگ تدبیر کند، برنامه ریزی کند و خیلی دقیق مسائل مربوطه را حلاجی نماید.

شمقدری در پایان خاطرنشان ساخت: دومین ویژگی مهم این است که وزیر ارشاد باید رویکرد انقلابی داشته باشد، یعنی مبتنی بر نگاه‌های ارزشی انقلاب باید حرکت بکند، چون خود این ویژگی باعث سیاست گذاری دقیق می‌شود. اگر کسی حوزه فرهنگ را بشناسد، اما رویکردش انقلابی نباشد نمی‌تواند خروجی مثبتی داشته باشد از طرفی هم اگر کسی داعیه دار نگاهی انقلابی باشد، اما حوزه فرهنگ را به خوبی نشناسد نمی‌تواند موثر عمل کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.