دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱

سینما و مقاومت اسلامی؛

از لزوم حمایت نهادهای انقلابی تا تأکید بر انقلاب مدیریتی/ وقتی مدیران، فرهنگ و هنر ارزشی را رها کرده اند!

فیوضی-شورجه-سیدزاده-غفاری

سینماپرس: همزمان با سالروز مقاومت اسلامی تعدادی از سینماگران با انتقاد از شرایطی که دولتمردان فعلی برای سینمای ارزشی و استراتژیک به وجود آورده اند خواستار حمایت نهادهای فرهنگی انقلابی از سینمای ارزشی و مقاومت شدند و تأکید کردند برای برون رفت از مشکلات باید مدیران متعهد و انقلابی و ارزشی به جای مدیران فعلی مسندهای مهم فرهنگی و هنری را در کشور در دست بگیرند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نامگذاری روز بیست و سوم مرداد ماه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشورمان به مناسبت پیروزی جنبش حزب الله لبنان، بیش از هر چیزی، تجلیل از واژه مقدس «مقاومت» است. مقاومتی که ریشه در اعتقادات اسلامی دارد و مسلمانان جهان با آن خو گرفته اند؛ مقاومتی که از ۸ سال دفاع مقدس جاری است و هم اینک مدافعان حرم بخش دیگری از آن را به نمایش گذاشته اند. مقاومتی که نباید هیچ گاه به فراموشی سپرده شود؛   نباید فراموش شود که مردم لبنان درنبردی سی و سه روزه، ارتش رژیم اشغالگر قدس را به خاک سیاه مذلت نشاندند و باردیگر، واژه مقاومت را برای محرومان و ستم دیدگان جهان معنا کردند و به همه یادآور شدند که مقاومت، سلاحی است که صلاح در پی دارد وبه سخن دیگر، صلاح کار در برابر دشمن متجاوزی مانند رژیم نابکار اسرائیل، سلاح و مقاومت است و در غیر این صورت، باید که ذلت و خواری و حکم صادره از سوی متجاوز را پذیرفت.

جایگاه پرداختن به مقاومت اسلامی در سینمای ایران ریشه ای دیرینه دارد؛ همزمان با آغاز ۸ سال دفاع مقدس بسیاری از فیلمسازان ارزشی و شریف کشور مبادرت به ساخت و تولید فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس و مقاومت های مردمی در مقابله با دشمن بعثی پرداختند و از آن دوران تاکنون سینمای ایران کم و بیش شاهد تولیداتی در این زمینه بوده که با روی کار آمدن دولت اصلاحات روندی رو به افول به خود گرفته است.

این روند رو به افول پرداختن به سینمای مقاومت، ارزشی و استراتژیک تاکنون بارها مورد اعتراض هنرمندان و سینماگران ارزشی قرار گرفته و فراتر از آن بارها مقام معظم رهبری در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کرده اند که مسئولان فرهنگی دولت باید توجه جدی تری به این نوع سینما داشته باشند اما متأسفانه گوش شنوایی برای فهمیدن پیام های بزرگ این سخنان وجود نداشته و نفسانیت و دنیاگرایی باعث شده تا مدیران کمترین دغدغه ای برای رشد و توسعه این سینما از خود نشان ندهند.

در همین رابطه گفتگویی با ۴ تن از سینماگران کشور آقایان: مهدی فیوضی، جمال شورجه، سیدسعید سیدزاده و علی غفاری انجام داده ایم که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

فیوضی: نهادهای فرهنگی انقلاب از سینمای مقاومت حمایت کنند/ مسئولان فرهنگی دغدغه ای برای پرداختن به سینمای ارزشی و استراتژیک ندارند

مهدی فیوضی تهیه کننده و کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: به دلیل آنکه سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمترین حمایتی از سینمای مقاومت ندارد شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سپاه باید از سینمای مقاومت حمایت کنند تا این سینمای ارزشی دوباره جان بگیرد. متأسفانه ما راه مجاب کردن مسئولان سینمایی و فرهنگی را برای حمایت از سینمای مهم و ارزشمند مقاومت پیدا نکرده ایم و آن ها با عملکرد خود طی سال های اخیر نشان داده اند که اهمیتی برای این سینما قائل نیستند و به همین دلیل هم حرف های هنرمندان دلسوز و دغدغه مند را اصلاً نمی شنوند. امروزه نیاز است تا مسئولان و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به طور جدی وارد مذاکره شوند و از آن ها درخواست حمایت ویژه و جدی از سینمای مقاومت را داشته باشند؛ توصیه مهمی که بنده به اعضای این نهادها دارم این است که نباید بعد از برگزاری یکی دو جلسه با مسئولان فرهنگی دولت خسته شوند و باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا تدبیر جدی برای برون رفت از شرایط بغرنج و وخیم سینمای مقاومت اندیشه شود.

سیدزاده در آستانه روز مقاومت اسلامی:

حوزه فرهنگ و هنر برای دولتمردان خالی از اهمیت است/ پرداختن به سینمای مقاومت باید توسط افرادی باشد که انقلاب را درک کردند

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی گفت: حوزه فرهنگی کشور باید مستقیماً تحت نظارت رهبری اداره شود تا دیگر شاهد بی توجهی به ارزش ها در این عرصه نباشیم و بیش از این دچار پسرفت نشویم. اگر مقام معظم رهبری رأساً و شخصاً مدیریت سیستم فرهنگی کشور را بر عهده بگیرند و اجازه دخالت هیچ یک از دستگاه ها و نهادهای دولتی در این حوزه را ندهند مطمئناً دیگر هیچ روزنه و منفذی برای نفوذ فرهنگی پیدا نمی شود و حوزه فرهنگ در کشور ما عرصه سالمی برای ترویج و توزیع آثار ارزشی می گردد. بنده یقین دارم حوزه فرهنگی اگر تحت نظارت ولی فقیه باشد ما شاهد پیشرفت های روزافزون در این حوزه خواهیم بود و سیستم اداره این حوزه پس از سال ها درست عمل خواهد کرد.

شورجه در آستانه روز مقاومت اسلامی عنوان کرد؛

تأکید بر لزوم انقلاب مدیریتی در کشور/ تا زمانی که مسئولی دنبال سلفی انداختن با امثال «موگرینی»ها باشد فرهنگ ارزشی بیشتر دچار افول می شود

جمال شورجه کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط فعلی سینمای مقاومت و ارزشی در کشور گفت: متأسفانه سینمای مقاومت مانند سینمای دفاع مقدس بی والی، بی بانی و بی صاحب است و هیچ یک از مسئولان فرهنگی و هنری کشور کمترین توجهی به این سینمای مهم، ارزشی و استراتژیک ندارند و تنها مقام معظم رهبری هستند که بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان از لزوم توجه به این سینمای مهم سخن می گویند که متأسفانه گوش شنوایی برای شنیدن این فرمایشات نیز وجود ندارد. متأسفانه ورازت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی تولید و حمایت از آثار سینمایی اهتمام چندانی برای توجه به این سینمای مهم ندارند و این سینما را بدون بانی و بدون سرپرست رها کرده اند و به همین علت است که تمامی هنرمندان دغدغه مند و فعال این عرصه سال ها است دچار بی پناهی و بی سر و سامانی شده و اغلب آن ها خانه نشین شده اند.

کارگردان «استرداد» عنوان کرد؛

نیاز به سیاست گذاری های کلان برای رشد و توسعه سینمای مقاومت/ سیستم معیوب سینمای کشور اجازه اکران مناسب به فیلم های ارزشی نمی دهد

علی غفاری کارگردان سینما در آستانه روز مقاومت اسلامی با انتقاد از شرایط تولید، پخش و توزیع فیلم های ارزشی گفت: سیستم معیوب سینمای کشور اجازه اکران مناسب به فیلم های ارزشی نمی دهد چرا که حوزه توزیع و پخش آثار سینمایی در دست ۱۰-۱۵ نفر است که عمده آن ها جزو سینماداران هستند و تنها از فیلم های تجارتی و گیشه ای برای اکران حمایت می کنند و همین امر باعث می شود تا آثار ارزشی همواره در کشورمان محجور واقع شوند.   همه ما به این مسأله واقف هستیم که فیلمسازی در حوزه مقاومت اسلامی، دفاع مقدس و... وظیفه انسانی و شرعی برای یکایک هنرمندان و مدیران فرهنگی کشور است اما متأسفانه ما نه تنها در امر تولید این گونه آثار همواره با مشکلات متعدد روبرو هستیم که متأسفانه اشکالات عمده تری در حوزه توزیع و پخش و نمایش آن ها داریم. عدم پخش مناسب همان تعداد اندکی فیلم های ارزشی که در طول سال تولید می شود باعث شده تا بسیاری از سینماگرانی که دغدغه دفاع مقدس، مقاومت اسلامی و... را داشته اند از ادامه حضور در این حوزه پشیمان شوند و ترجیح دهند تا روند فیلمسازی شان را در حوزه های دیگری که از آن ها حمایت های جدی تر صورت می گیرد دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.