چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸

گلایه کارگردان سینمای انیمیشن از مسئولان؛

رضوی: مسئولان به فکر ذائقه و نیازهای مخاطب باشند نه سلیقه شخصی شان!/ جشنواره کودک در زمان بد و بی روح در حال برگزاری است

زحل رضوی

سینماپرس: زحل رضوی نویسنده، کارگردان و تهیه کننده حوزه انیمیشن که با انیمیشن «امین و اکوان» در سی امین جشنواره فیلم کودک حضور دارد با انتقاد از بی توجهی مسئولان به انیمیشن های تولید شده در حوزه کودک و نوجوان گفت: مسئولان به جای آنکه به فکر ذائقه و نیازهای مخاطب باشند در پی آن هستند تا سلیقه شخصی شان را در سینما جاری کنند و این مسأله آسیب های جدی زیادی را بر پیکره سینما و به خصوص سینمای کودک وارد ساخته است.

کارگردان انیمیشن «دشت تمشک» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه توجه به انیمیشن در حوزه های خاص و بر اساس سیاست گذاری های بسیار خاص است. به عنوان نمونه در حوزه سیاسی انیمیشن های خوبی تولید می شود اما متأسفانه از ساخت انیمیشن در حوزه های مهم دیگر مانند حوزه کودک و نوجوان حمایتی صورت نمی پذیرد و این بسیار باعث تأسف است.

وی ادامه داد: مسئولان باید به دنبال خواسته ها و نیازهای مخاطبان باشند نه سلایق شخصی خود!؛ امروز در تمامی کشورهای مطرح دنیا انیمیشن های زیادی تولید می شود که سیاست ها و هدف گذاری های زیادی در پشت تولید آن ها نهفته است اما ما به صورت کاملا عجیب و غیر عادی از توجه به حوزه انیمیشن در کشورمان غافل شده ایم. تولید انیمیشن به خصوص برای قشر کودک و نوجوان یک ضرورت انکارناپذیر است اما در این وانفسا مسئولان سینمای کشور درصدد هستند تا اگر اندک انیمیشنی هم برای کودکان و نوجوانان تولید می شود فضایی آموزشی داشته باشد.

رضوی خاطرنشان کرد: این در حالی است که مخاطب کودک و نوجوان به فضای شاد و در کنار آن آموزنده نیاز دارد. ما نباید در آثارمان کودکان و نوجوانان را مدام نصیحت کنیم و بر این تصور باشیم که یک فیلم و یا انیمیشن کلاس درس است. مسلما هیچ کودک و نوجوانی گوش شنوایی نسبت به مسائل آموزشی در سینما ندارد و این کار به نتیجه نمی رسد. باید فضا شاد و مخصوص کودک و نوجوان باشد تا بتواند روی کودکان تأثیر بگذارد.

این کارگردان حوزه انیمیشن در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه فعالیت انیمیشن سازان در بخش خصوصی بسیار سخت و در عین حال دارای ریسک بسیار زیادی است اظهار داشت: متأسفانه ما از سوی دولت هیچ حمایتی نشده و نمی شویم اما به دلیل اعتقاد بر کارمان و اینکه زندگی گذشته بزرگان انیمیشن در دنیا را خوانده ایم متوجه شده ایم که ریسک پذیری در زندگی همه آن ها وجود داشته و از این رو نه تنها بنده که تمامی فعالان حوزه انیمیشن تمام توان خود را به کار بسته اند تا ریسک ها و خطرها را قبول کنند و از حضور در این عرصه جا خالی نکنند.

کارگردان انیمیشن «کلاغ ها» در پاسخ به این سوأل که بی توجهی مسئولان نسبت به حوزه انیمیشن به دلیل عدم سواد و شناخت کافی آن ها به این حوزه است و یا کلا به انیمیشن بی توجه هستند گفت: سینما و انیمیشن قبل از هنری بودن شان صنعت هستند. باید بازار برای عرضه آن ها وجود داشته باشد. متأسفانه مسئولان سینمایی ما بر این باور هستند که این قبیل آثار نمی تواند سرمایه اولیه شان را بازگرداند و شاید یکی از دلایل اینکه سراغ موضوع خاصی می روند به آن جهت است که خودشان سرمایه ای برای تولید آن نمی گذارند و نهادها و ارگان های دیگر بودجه شاان را تأمین می کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که اگر دولت از بخش خصوصی برای تولید آثار انیمیشن و حتی سینمایی حمایت کند کیفیت که عامل جذب مخاطب است به شدت بالا می رود اظهار داشت: بخش خصوصی برای بازگرداندن سرمایه ای که برای تولید فیلم ها خرج می کند تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا به بهترین شکل و شیوه ممکن فعالیت کند و از کار خود کم نگذارد.

رضوی سپس با انتقاد از نحوه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک تصریح کرد: جشنواره کودک در بدترین زمان و بی روح ترین حالت در حال برگزاری است!؛ این روزها مدارس تعطیل است و بسیاری از کودکان که مخاطبان اصلی این سینما هستند در سفر به سر می برند. هیچ تبلیغ مناسبی برای فیلم ها و جشنواره در سطح شهر اصفهان انجام نشده و حتی در نزدیکی سالن های سینما نیز هیچ خبری از برگزاری یک رویداد شاد برای کودکان دیده نمی شود. شهر اصفهان خالی از هر رنگ و بویی برای کودکان است و من نمی دانم با این شرایط چرا مسئولان تن به برگزاری این رویداد داده اند؟

وی خاطرنشان کرد: حتی پوستر جشنواره برای کودکان اصلا قابل خواندن نیست و این اتفاقات بسیار مایه تأسف است. ما اگر برای کودکان و نوجوانان جشنواره ای برگزار می کنیم باید تمام توان خود را به کار بگیریم تا این جشنواره ها بر اساس نیاز و سلیقه آن ها برگزار شود.

کارگردان انیمیشن «تولدت مبارک» سپس به جدیدترین ساخته خود اشاره کرد و گفت: انیمیشن «امین و اکوان» قصه ای کلاسیک دارد و اطمینان داریم که قصه های کلاسیک همیشه نتیجه خوبی دارد و همه ارتباط خوبی با آن ها برقرار می کنند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: البته بازپرداخت داستان این انیمیشن امروزی است و من ساختار را شکستم و این شکست ساختار باعث می شود تا مخاطبان ارتباط بهتری با آن برقرار کنند. بچه های زیر ۱۰ سال هم در زمان نمایش این انیمیشن با آن ارتباط برقرار کردند و این در حالی بود که ما کودکان بالای ۱۰ سال را جامعه هدف مان قرار داده بودیم و این اتفاق مرا بسیار خوشحال کرد. ما فضای ایرانی را برای تولید «امین و اکوان» در نظر گرفتیم و همه نشانه های این انیمیشن ایرانی است چرا که ما به بازار ایران چشم داشتیم. مخاطب با این انیمیشن ارتباط برقرار می کند و این برای من کافی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.