جمعه ۹ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۹

خردمندان: بی ارادگی و بی انگیزگی مدیران و مسئولان سینما باعث افت و نزول جدی سینمای کودک شده است

محمدرضا خردمندان

سینماپرس: محمدرضا خردمندان کارگردان سینما همزمان با آغاز سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: بی ارادگی و بی انگیزگی مدیران و مسئولان سینمای کشور باعث افت و نزول جدی سینمای کودک شده است و متأسفانه ما شاهد هیچ گونه نگاه فرهنگی و سرمایه گذاری و سیاست گذاری های بلندمدت نه تنها برای سینمای کودک که برای کل حوزه فرهنگ و هنر کشور نیستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این در حالی است که اغلب کشورهای پیشرفته جهان سرمایه گذاری های درازمدتی را روی سینمای کودک انجام می دهند و تمام تلاش خود را به کار می بندند تا با سرمایه گذاری روی این گونه فیلم ها به اهداف درازمدت خود در تمامی زمینه های نظامی، اقتصادی و... دست پیدا کنند. متأسفانه بودجه کل سینما در کشور ما بیشتر شبیه به یک شوخی است و در این میانه سهم سینمای کودک هم رسماً هیچ است.

خردمندان خاطرنشان کرد: متأسفانه ما به این امر قائل نیستیم که مخاطب این نوع سینما که کودک و نوجوان است چقدر می تواند برای آینده کشور مهم باشد؛ مخاطب سینمای کودک از آنجا که شخصیتش در حال شکل گیری است می تواند با نگاه فرهنگ ملی رشد پیدا کند و اگر ما به این مهم دقت نداشته باشیم آثار جهانی می تواند کودک ما را همسو با اهداف خود رشد دهد.

این فیلمساز تأکید کرد: ما باید با یک برنامه ریزی درازمدت در پی آن باشیم که کودکان و نوجوانان را بر اساس دغدغه ها، مصالح و منافع کشور خودمان رشد دهیم و این مسئولان و مدیران سینمای کشور هستند که باید پاسخگوی تمامی اهمال کاری های شان باشند و بگویند که چرا به این نوع سینما هیچ توجهی نداشته اند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه شورای راهبردی سینمای کودک باید جوابگوی این سوأل باشد که چرا هیچ اتفاق مثبتی برای سینمای کودک نیفتاده اظهار داشت: من از اعداد و ارقام و بودجه هایی که به این شورا اختصاص داده شده مطلع نیستم اما از اعضای این شورا که برخی از آن ها از چهره های مطرح حوزه سینمای کودک و نوجوان هستند خواهان آنم تا پاسخ دهند طی این مدت چه قدم مثبتی برای احیای سینمای کودک و نوجوان برداشته اند. متأسفانه وضعیت خروجی و تولیدات سینمای کودک و نوجوان نشانگر آن است که هیچ انگیزه ای برای تولید آثار درخشان و باکیفیت از سوی آن ها وجود ندارد.

کارگردان انیمیشن «آنتراکت» ادامه داد: مشکلات امروز سینمای کودک و نوجوان نیاز به ریشه یابی جدی دارد؛ ما باید به این نتیجه برسیم که چرا بازیگران مطرح سینمای ایران تمایلی به حضور در فیلم های کودک ندارند و از اینکه در چنین آثاری بازی کنند ترس دارند و یا سرمایه گذاران راضی به هزینه کردن برای تولید این نوع فیلم ها نمی شوند؟

خردمندان یادآور شد: زمانی که من در حال پیش تولید فیلم «بیست و یک روز بعد» بودم بیشتر وقتم را صرف این کردم که بازیگران سینما را مجاب کنم قرار است این فیلم اثری باکیفیت باشد اما متأسفانه دیدگاه بسیار بد و ناراحت کننده ای نسبت به سینمای کودک و فیلم هایی که قهرمان آن ها کودکان و یا نوجوانان هستند وجود دارد و این دیدگاه بد باعث می شود تا کمتر شخصی از آن ها استقبال کند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: متأسفانه کودک و نوجوان در کشور ما جدی گرفته نمی شود و این در حالی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید کرده اند که باید برای کودکان و نوجوانان که آینده ساز کشور و مملکت هستند کارهای اساسی انجام شود تا آن ها بر اساس فرهنگ ملی رشد پیدا کنند. متأسفم که سال ها پس از ساخته شدن سریال «قصه های مجید» هیچ اثر ارزنده دیگری را برای کودکان و نوجوانان شاهد نبودیم و مسئولان فرهنگی کشورمان چنین منفعل و سطحی به کودک و نوجوان نگاه می کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.