سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۲۴

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۷

عبدالعلی زاده: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد

علی عبدالعلی زاده

سینماپرس: علی عبدالعلی زاده کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: فیلم های سی امین جشنواره فیلم کودک همگی نشان از ضعف فیلمسازان و فیلمنامه نویسان دارد و تا این ضعف ها جبران نشود سینمای کودک به هیچ عنوان نمی تواند مانند دوران طلایی خود به ثمر برسد.

این عضو هیأت انتخاب سی امین جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه زمانی که ما فیلم های متقاضی حضور در این دوره از جشنواره را بازبینی می کردیم به این نتیجه رسیدیم که متأسفانه هیچ یک از فیلمسازان ما شناخت درست و درک صحیحی از جلوه های ویژه ندارند و به همین دلیل علیرغم تمامی تلاش هایی که کرده اند هیچ یک از فیلم ها آنطور که شایسته اش بوده از کار درنیامده و قطعاً کودکان هم از آن ها استقبال نخواهند کرد.

وی ادامه داد: فیلمسازان ما به خصوص افرادی که در حوزه سینمای کودک فعالیت می کنند بسیار ساده اندیش شده اند و فکر می کنند که مسأله طراحی جلوه های ویژه بصری فیلم ساده است و نمی دانند که در کشورهای دیگر ماه ها و سال ها برای طراحی جلوه های ویژه زمان صرف می شود و افرادی متخصص و دارای صلاحیت حرفه ای و با تجربه این کارها را انجام می دهند. سازندگان و فیلمنامه نویسان سینمای کودک در کشور ما به طور کلی با مسائل روز بیگانه هستند و همین بیگانه بودن آن ها با دنیای مدرن باعث می شود که فیلم های شان به دل مخاطب ننشیند.

کارگردان فیلم سینمایی «تارزن و تارزان» خاطرنشان کرد: در واقع می توان به طور خلاصه مشکل عمده سینمای کودک در کشور را ناشی از ۲ مقوله دانست؛ اول آنکه فیلمسازان این سینما سواد کافی برای فعالیت در سینمای کودک ندارند و با سردستی گرفتن این نوع سینما و ساده انگاری های مفرط آثاری را تولید می کنند که به مذاق کودکان خوش نمی آید و دومین نکته هم آن است که سرمایه گذاران و تهیه کنندگان برای تولید آثار سینمای کودک دچار نوعی ترس هستند و به این باور رسیده اند که اگر روی این نوع فیلم ها سرمایه گذاری کنند تمامی داشته های شان بر باد می رود.

این فیلمساز تأکید کرد: امروزه سینمای دنیا با فانتزی عجین شده است و پرداختن به دنیای فانتزی نیز هزینه های زیادی را طلب می کند که بسیاری از تهیه کنندگان سینمای ایران از آن عاجز هستند. از سوی دیگر ماهواره ها و اینترنت و... سرشار از فیلم ها و کارتون های ناب خارجی با بهترین کیفیت است که کودکان را سرگرم می کند و کودکی که برنامه های با کیفیت خارجی را دیده دیگر هرگز راضی به تماشای آثار وطنی ضعیف نمی شود.

عبدالعلی زاده سپس با بیان اینکه تنها فیلم هایی مانند «شهر موش ها» و یا «کلاه قرمزی» به دلیل نوستالژی نسل های قبلی در اکران می توانند با موفقیت روبرو شوند اظهار داشت: نکته قابل تأمل آن است که کودکان امروزی از این نوع فیلم ها هم استقبال نمی کنند چرا که دیگر دوران عروسک ها و عروسک گردانی در سینمای کودک جهان کنار گذاشته شده و فیلم هایی مانند «هری پاتر» است که می تواند کودکان را مجذوب خود سازد.

کارگردان فیلم سینمایی «سرتو بدزد رفیق» در خاتمه این گفتگو افزود: به دلیل آنکه آثار سینمایی در کشور ما تنها مصرف داخلی دارند و هیچ بازار جهانی برای عرضه فیلم های مان وجود ندارد مرتباً در حال درجا زدن هستیم و هیچ تلاشی برای ارتقای کیفی آثار خود نمی کنیم. بنده معتقدم شورای راهبردی سینمای کودک، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان سینمایی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سایر نهادها و دستگاه های مرتبط با سینمای کودک و نوجوان بایستی با اهتمام جدی تمامی تلاش خود را به کار گیرند که سینمای کودک از ورطه خطرناکی که اکنون گرفتار آن شده نجات پیدا کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.