چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۳۴

سینمای کودک؛ مشکلات و راهکارها/۲

قوی تن: سینمای کودک دچار سردرگمی شده است/ شورای راهبردی سینمای کودک هیچ عایدی مثبتی در پی نداشت

علی قوی تن در نشست فیلم آفتاب مهتاب زمین در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در آستانه برگزاری سی امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: سینمای کودک دچار سردرگمی شده و هیچ سیاست درستی برای رونق آن در نظر گرفته نشده است و مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور به طور کل سینمای کودک و نوجوان را از یاد برده اند و به همین علت است که هیچ برنامه گذاری برای احیای مجدد این سینما صورت نمی گیرد.

کارگردان فیلم سینمایی «سرود تولد» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: متأسفانه حدود ۲ دهه قبل سینمای کودک به ناگهان توسط مسئولان وقت معاونت سینمایی به حال خود رها شد و تنها یاد و نامی از دوران طلایی سینمای کودک باقی ماند که تا به امروز هم علیرغم وعده های متعدد نتوانسته ایم سینمای کودک و نوجوان را به دوران اوج آن روزگار بازگردانیم.

وی تأکید کرد: مسئولان سینمایی و فرهنگی و سیاست گذاران سینمای کودک و نوجوان طی تمامی این سال ها مسیر غلطی را برای سینمای کودک در نظر گرفته بودند و همواره دچار اشتباهات فاحشی شدند و این اشتباهات شان باعث شد که فقط از سینمای کودک یک خاطره در اذهان باقی بماند؛ متأسفانه برخی از سیاست گذاران و مسئولان فعلی سینمای کودک نیز با دادن نظریه ها و تزهای اشتباه بر این باورند که دلیل شکست سینمای کودک این بوده که طی ۲ دهه گذشته فیلمی برای کودکان ساخته نشده و تنها درباره کودکان فیلم تولید شده است.

قوی تن در همین راستا ادامه داد: در صورتی که این نظریه از اساس و بنیان غلط است چرا که اولاً تجربه ثابت کرده در دوران طلایی سینمای کودک فیلم هایی نظیر «خانه دوست کجاست؟»، «به رنگ خدا»، «بچه های آسمان» و... نیز که در رابطه با کودکان بوده اند مورد توجه مردم قرار می گرفتند و از سوی دیگر هم سینمای کودک و نوجوان به هر ۲ نوع فیلم برای کودک و درباره کودک احتیاج مبرم دارد. ما نباید از یاد ببریم که در دوران طلایی سینمای کودک اگر فیلم های شاد و مفرحی نظیر «سفر جادویی»، «گربه آوازه خوان» و... ساخته می شد فیلم های جدی و بی نظیری هم درباره کودکان تولید می شد که اتفاقاً جشنواره های داخلی و خارجی و منتقدان و صاحب نظران سینما به شدت از آن ها استقبال می کردند.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز بادبادک ها» خاطرنشان کرد: مدیران و مسئولان و سیاست گذاران سینمای کودک و نوجوان هیچ حمایتی از  فیلمسازان سینمای کودک به عمل نمی آورند. بنده به عنوان یک فیلمساز مستقل نه در اکران فیلم هایم حمایت می شوم و نه از پشتیبانی در زمان تولید و پیش تولید بهره می برم؛ مسئولان صدای من و امثال من را در نطفه خفه می کنند و اصلاً نمی خواهند که نام و نشانی از ما باقی باشد.

این سینماگر تصریح کرد: اعضای شورای راهبردی سینمای کودک مانند خانم مرضیه برومند که البته بنده برای ایشان احترام زیادی قائل هستم می خواهند تمامی فیلمسازانی که درباره کودکان و نوجوانان طی تمامی این سال ها مبادرت به ساخت فیلم کرده اند حرفی نزنند و سهم آن ها را به طور کل نادیده بگیرند و به همین علت است که همواره به این دست از فیلمسازان بی توجهی و بی محلی صورت می گیرد و هیچ کس از آن ها حمایت نمی کند اما در عوض برخی از فیلمسازان خاص بودجه های هنگفتی برای تولید آثار سفارشی برای کودکان دریافت می کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «سنجاقک های برکه سبز» سپس با تأکید بر اینکه شورای راهبردی سینمای کودک هیچ عایدی مثبتی در پی نداشت اظهار داشت: متأسفانه طی سال های اخیر ما فقط شاهد حق کشی و حق خوری از سوی مسئولان و سیاست گذاران سینمای کودک و نوجوان بوده ایم. فیلمسازان سینمای برای کودک و درباره کودک باید همواره در کنار هم باشند و بتوانند از مواهب سینما به طور یکسان بهره مند شوند اما متأسفانه برخی از آن ها به امثال من اصلاً احترام نمی گذارند و ما را به طور کل نمی بینند و فراموش مان کرده اند و با یک نگاه تند و تیز همواره به ما «نه» می گویند و می خواهند مانع از حضور و فعالیت مان شوند.

وی تأکید کرد: قطعاً همانطور که آن ها خود را صاحب سینمای کودک می دانند من و امثال من نیز جزو فعالان و صاحبان و دغدغه مندان سینمای کودک و نوجوان هستیم و می خواهیم برای این سینما کار کنیم؛ بنده سال های درازی است که فیلم های متعددی در این حوزه ساخته ام و تمامی این تلاش ها به دلیل دغدغه هایی بوده است که داشته ام.

قوی تن در خاتمه این گفتگو متذکر شد: امیدوارم مسئولان سینمای کشور با درایت نسبت به سینمای کودک نگاه کنند و نگذارند که تنها عده ای افراد خاص در این سینما فعالیت کنند و برای سایرین تصمیم گیری نمایند. ما خواهان سیاست های عادلانه و متعادل در سینمای کودک و نوجوان هستیم و باید همانطور که با احترام با این افراد برخورد می کنیم آن ها نیز با نهایت احترام با ما برخورد کنند و دست ما را نیز برای تولید آثار مورد نظرمان باز بگذارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.