دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۵۱

سینماگران و بررسی افزایش قیمت بلیت سینماها؛

عدم توجه به وضعیت بد اقتصادی، افزایش قیمت بلیت و عدم حمایت دستگاه های فرهنگی باعث ریزش مخاطبان سینما شده است

علی اکبری-هاشمی-بابائیان-ثقفی-صباغ زاده-اسماعیلی-یشایایی-وزیری-توکل نیا

سینماپرس: افزایش قیمت بلیت سینماها در سال ۹۶ و در نتیجه آن فروش نوروزی فیلم ها و مقایسه آن با سال گذشته نشان داد علی رغم افزایش مبلغ فروش با کاهش مخاطبان به تعداد ۷۰۰ هزار نفر مواجه شده ایم. این موضوع عکس العمل سینماگران را در پی داشت و ایشان عنوان کردند عدم توجه به وضعیت بد اقتصادی کشور و عدم حمایت دستگاه های فرهنگی از سینما دلایل اصلی ریزش مخاطبان در نوروز بوده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس بسیاری از تهیه کنندگان سینما با تأکید بر اینکه هم اکنون کشور در شرایط بدی از لحاظ اقتصادی قرار دارد و بسیاری از خانواده ها از پس تأمین هزینه های ساده و ابتدایی معیشتی شان هم بر نمی آیند و از این رو سینما را به طور کل از سبد کالای شان حذف می کنند ابراز داشتند: سینما نباید به کالایی لوکس و تجملی تبدیل شود که تنها اقشار پرآمد و مرفه جامعه و خانواده های اشرافی بتوانند به سینما بروند.

برخی از تهیه کنندگان سینما اعلام آمار و ارقام های بالای فروش توسط سازمان سینمایی را افتخاری برای سینمای ایران ندانستند و تأکید کردند: افتخار سینمای ایران زمانی است که عموم مردم از هر قشر و طبقه ای بتوانند در سالن های سینما حضور پیدا کنند و از موهبات سینما بهره مند شود و اینکه با افزایش خودسرانه و بی رویه قیمت بلیت سینماها آمار فروش سال به سال بیشتر شود اقدامی افتخارآمیز برای سینمای کشور نیست.

این دست از سینماگران خواهان آن شدند تا سینما بدل به کالایی لوکس و تجملی جهت استفاده از خانواده های اشرافی و مرفه نشود و طبقات محروم و فرودست جامعه نیز بتوانند از موهبات سینما برخوردار شوند.

در همین رابطه ۹ تن از تهیه کنندگان سینمای کشور آقایان: محسن علی اکبری، سیدضیاء هاشمی، داریوش بابائیان، علی اکبر ثقفی، مهدی صباغ زاده، حبیب اسماعیلی، هارون یشایایی، سیدمحسن وزیری و علی توکل نیا با ما به گفتگو پرداختند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

هاشمی: کیفیت پایین فیلم ها و عدم تبلیغات مناسب باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است/ دولت نباید در حوزه فرهنگ و هنر ارزش افزوده را لحاظ کند

سیدضیاء هاشمی مدیرعامل جامعه صنفی تهیه کنندگان و تهیه کننده سینما اما دلیل دیگری را برای عدم حضور مخاطبان در سینما بیان کرد و گفت: کیفیت پایین فیلم ها و عدم تبلیغات مناسب باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است اگر در نوروز سال قبل ما شاهد فروش بسیار بالای فیلم ها بودیم به دلیل تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای «جم» بود و تأثیر این تبلیغات بر افزایش فروش نکته ای غیرقابل انکار است. افزایش فروش فیلم ها در سال ۹۵ به هیچ شخص و مدیری ارتباط ندارد؛ کیفیت به نسبت بالای فیلم ها و تبلیغات بسیار زیاد شبکه های ماهواره ای فروش سینماها را در این سال بالا بردند و درست زمانی که این تبلیغات قطع شد ما کاهش محسوس فروش را در گیشه سینماهای کشور مشاهده کردیم.

اسماعیلی: مخاطب ۲ میلیونی برای یک فیلم افتخاری ندارد چرا که در دهه ۶۰ فیلم ها به طور معمول ۵ میلیون مخاطب داشت

حبیب اسماعیلی هم نسبت به افزایش قیمت بلیت سینماها انتقاد کرد و گفت: تعداد مخاطبان سینما سال به سال در حال کاهش است اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که برخی افراد به تعداد مخاطبان سینما افتخار می کنند این در حالی است که مخاطب ۲ میلیونی برای یک فیلم افتخاری ندارد چرا که در دهه ۶۰ فیلم ها به طور معمول ۵ میلیون مخاطب داشت و سینما برای مردم بسیار در دسترس بود. اینکه با افزایش قیمت بلیت تعداد مخاطبان آثار سینمایی کمتر شده اصلاً پدیده خوبی نیست؛ البته ریزش مخاطب سینماها تنها به دلیل افزایش قیمت بلیت نیست و عوامل متعددی دست در دست هم داده اند تا تعداد مخاطبان سینما سال به سال دچار کاهش شود.

علی اکبری: وضعیت بد معیشت مردم و رکود اقتصادی شدید کشور با افزایش قیمت بلیت سینماها در تضاد است

محسن علی اکبری با انتقاد از افزایش خودسرانه قیمت بلیت سینماها ابراز داشت:  بنده بارها اعلام کرده ام که با هر نوع افزایش بلیت در سینماها مخالف هستم چرا که متأسفانه وضعیت اقتصادی مردم به هیچ عنوان بهبود پیدا نکرده و ما در رکود شدید اقتصادی به سر می بریم و مشکلات معیشتی باعث شده تا بخش عمده ای مردم که در طبقه های فرودست و یا متوسط جامعه هستند حتی با قیمت بلیت گذشته هم نتوانند به سینما بروند و وضعیت بد معیشت مردم و رکود اقتصادی شدید کشور با افزایش قیمت بلیت سینماها در تضاد است. ما نباید سینما را متعلق به قشر و طبقه خاصی از جامعه کنیم؛ سینما برای عموم مردم است و آحاد افراد جامعه باید از موهبت سینما به صورت یکسان برخوردار شوند؛ بسیاری از مردم کشور ما در حال حاضر در محرومیت شدید و مطلق به سر می برند و بخش عمده ای نیز با مشکلات اقتصادی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و نمی توانند از سینما استفاده کنند. ما باید تدبیری داشته باشیم تا این افراد نیز بتوانند به سینما بروند و در سالن های سینما حضور داشته باشند.

ثقفی: عدم حمایت دستگاه ها و نهادهای مختلف فرهنگی از هنرهفتم باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است

علی اکبر ثقفی دیگر تهیه کننده سینمای کشور اما با بیان راهکارهایی ابراز داشت: سینما به حمایت جدی و تبلیغات فراوان نیاز دارد و عدم حمایت دستگاه ها و نهادهای مختلف فرهنگی دولت و شهرداری از هنرهفتم باعث افت ۲۰ درصدی مخاطب شده است و اگر دستگاه های مختلف از سینما حمایت کنند دیگر شاهد ریزش مخاطب نخواهیم بود. ما طی سال های اخیر مخاطبان خفته ای داشتیم که بر اثر تبلیغات آثار سینمایی در شبکه های ماهواره ای فارسی زبان بیدار شدند و به سالن های سینما آمدند و موجبات رونق گیشه سینماها و فروش میلیاردی و بالای فیلم ها را رقم زدند و از زمانی که این تبلیغات در شبکه های ماهواره ای ممنوع شد ما شاهد ریزش تعداد کثیری از این مخاطبان بودیم.

صباغ زاده: جیب مردم خالی است و سینما رفتن برای خانواده ها هزینه سنگینی دربر دارد/ با آمار و ارقام وضعیت سینما مطلوب نمی شود

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان سینما در رابطه با افزایش فروش ۲ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۹۶ که همراه با کاهش نگران کننده بیش از ۷۰۰ هزار مخاطب همراه بوده است گفت: جیب مردم به شدت خالی است و سینما رفتن برای خانواده ها هزینه سنگینی دربر دارد، شرایط اقتصادی صدای همه مردم را درآورده و همین باعث می شود تا هر مخاطبی نتواند به سینما برود و فیلم تماشا کند. گرانی تولید یک فیلم سینمایی باعث شد تا وزارت ارشاد و شورای صنفی نمایش قیمت جدیدی را برای بهای بلیت سینما تعیین کند که همین کار باعث ریزش مخاطب در نوروز ۹۶ شد. متأسفانه جز یکی دو مورد در طول سال، اغلب فیلم های سینمایی با شکست شدید مواجه می شوند و حتی نمی توانند سرمایه اولیه تولیدشان را باز گردانند. در واقع می توان اینطور عنوان کرد که تنها ۵ درصد فیلم های سینمایی به سود می رسند و بیش از ۹۰ درصد با شکست شدید روبرو می گردند و در این میانه باید هرچه سریعتر در پی تدبیر بود.

بابائیان: گران شدن بلیت سینماها در درازمدت باعث کاهش ۸۰ درصدی مخاطبان خواهد شد/سینما نباید بدل به کالایی لوکس شود

داریوش بابائیان هم با انتقاد از ریزش شدید مخاطبان سینما گفت: تردیدی نیست که گران شدن بلیت سینماها در درازمدت باعث کاهش ۸۰ درصدی مخاطبان خواهد شد، مردم در حال حاضر از پس تأمین هزینه های ابتدایی زندگی شان هم بر نمی آیند چه برسد به آنکه بخواهند بلیت های ۱۲ هزارتومانی خریداری کرده و به تفریح و سینما بروند. هزینه معمول یک خانواده ۴ نفره اگر بخواهد در یک روز تعطیل به سینما برود با احتساب مخارج رفت و آمد، خوراک، بلیت و... به بیش از ۱۵۰ هزار تومان می رسد که یک سوم این قیمت مربوط به بلیت سینما است؛ مردم امروزه در وضعیت و تنگنای شدید اقتصادی به سر می برند و به جز تعدادی از قشر جوان مرفه که به راحتی می توانند از تفریحاتی مثل سینما استفاده کنند مابقی مردم نمی توانند از موهبات آن بهره مند شوند.

یشایایی: نیازمند تدبیر جدی مسئولان برای جذب حداکثری مخاطب هستیم/ قیمت بلیت هر سال نباید افزایش پیدا کند

هارون یشایایی تهیه کننده برجسته سینمای کشور نیز در این رابطه موضع گرفت و اظهار داشت:  نیازمند تدبیر جدی مسئولان برای جذب حداکثری مخاطب هستیم چرا که سینما با حضور مخاطب معنا پیدا می کند و اگر قرار باشد بخش عمده ای از مردم از سالن های سینما قهر کنند و گریزان شوند در درازمدت سینما دیگر معنای خود را از دست داده و متعلق به طبقه ای خاص می شود. افرادی که توانایی آن را دارند که بلیت گران خریداری کنند و به سالن های سینما بروند بسیار معدود هستند و از طرف دیگر با توجه به افزایش سرسام آور هزینه های رایج در زندگی و بالا رفتن هزینه های تولید یک فیلم و نگه داری سالن های سینما نمی توان قیمت بلیت را ثابت نگه داشت.

وزیری: با توجه به وضعیت بد اقتصادی و معیشتی مردم قیمت بلیت سینماها باید کاهش یابد/ سینما برای همه است نه اقشار خاص!

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در رابطه با افزایش فروش ۲ میلیارد تومانی سینماها در نوروز ۹۶ که همراه با کاهش نگران کننده بیش از ۷۰۰ هزار مخاطب همراه بوده است گفت: بنده همواره در همه جلسات و محافل از افزایش بی رویه قیمت بلیت سینماها انتقاد کرده ام و معتقدم که با توجه به وضعیت بسیار بد اقتصادی و معیشتی مردم قیمت بلیت سینماها باید به ۵ هزار تومان کاهش پیدا کند تا عموم مردم از هر وضع اقتصادی بتوانند از سینما بهره مند شوند. امروزه بزرگترین مشکل کشور ما مشکل اقتصادی است و جز بخش معدودی از افراد جامعه که زندگی هایی توأم با رفاه و درآمد بالا دارند مابقی مردم در تأمین معیشت روزانه شان نیز مانده اند و وضع شان اصلاً خوب نیست؛ بزرگترین دلیلی که مردم دیگر رغبتی به حضور در سالن های سینما از خود نشان نمی دهند این است که دیگر کسی بودجه آن را ندارد تا بتواند برای تماشای هر فیلمی ۱۲ هزار تومان هزینه کند؛ این هزینه برای یک خانواده ۴ نفره با احتساب رفت و آمد و هزینه های جانبی بسیار بالا می شود و از این رو مردم ترجیح می دهند به جان آمدن به سینما بتوانند با این پول نان و خوراکی برای خود تهیه کنند.

توکل نیا: افزایش سانس ها و روزهای بلیت نیم بها می تواند مخاطبان قهر کرده را به سالن های سینما بکشاند

علی توکل نیا تهیه کننده و کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: افزایش سانس ها و روزهای بلیت نیم بها می تواند مخاطبان قهر کرده را به سالن های سینما بکشاند و مسئولان باید با تدبیر جدی در پی آن باشند تا این اتفاق را به وجود بیاورند. استقبال بیش از حد مخاطبان در روزهای ۳شنبه که سینماها بلیت نیم بها می فروشند نشان از آن دارد که مبحث مهم افزایش قیمت بلیت یکی از دلایل اصلی نیامدن مردم به سالن های سینما است؛ در اغلب سالن های سینما در هر نقطه و منطقه ای ما شاهد حضور گسترده مردم در ۳شنبه ها هستیم.

اخبار مرتبط

نظرات

  • علی ربانی ۱۳۹۶/۰۳/۲۲ - ۱۹:۴۱
    0 0
    بانام خدا سلام؛ واقعا اگر فیلمی بود که مطمئن بودم پس از دیدنش چیزی از من کم نمی شود و چه بسا به من اضافه می شود حاضر بودم همه شان را در سینما ببینم. حتی قیمت بلیط اگر کمی گران بود شاید تفاوت نمی کرد. اما چگونه این اطمینان را داشته باشم وقتی فیلم ها آهنگ‌های‌شان چندان سالم نیست. وضع حجاب اسف‌ناک هست و جدیدا هم که شاهد رد و بدل شدن فحش و الفاظ رکیک در فیلم ها هستیم. من اگر برای دیدن این فیلم ها که نقطه تمرکزشان را شهوت مردم گذاشته اند به سینما بروم به خودم توهین کرده ام. پس اندیشه چه؟ نگاه فلسفی و نگاه دینی چه؟ هرموقع سطح فیلم نامه ها بالا رفت، به دین و فرهنگ اسلامی توجه شد(البته آنیکه به تفکر اسلامی به عنوان یک اصل نگاه می کند)، سینمای دفاع مقدس زنده شد(البته آنی که به حجاب هم اهمیت می دهد)، و خلاصه دیندار واقعی شدیم توقع دیده شدن های ملیونی را داشته باشید. امروز اکثریت جامعه به سینما به عنوان یک گزینه تفریحی نگاه نمی کنند. مگر سینما از شهربازی گرانتر است؟ مگر فیلم موفق کم داشتیم؟ اخراجی ها، انیمیشن شاهزاده روم و ... . دنبال وجه تمایز این ها بگردید. مگر اخراجی ها طنز نبود؟ مگر شاهزاده روم صرفا دینی نبود؟ مگر انیمیشن نبود؟ به نظرمن تمایز اینها این است که نسبت به دیگر فیلم ها دیندار تر بودند. موفق باشید، إن شاء الله.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.