دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۱

جبار آذین و نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

«آشوب»؛ کپی معمولی از فیلمفارسی، ملودرام های آبکی هندی با ترکیبی از کمدی های کلاسیک و مدرن آمریکایی!

فیلم سینمایی آشوب

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «آشوب» جدیدترین اثر کاظم راست گفتار گفت: «آشوب» یک کپی معمولی از فیلمفارسی های قدیمی، ملودرام های آبکی هندی با ترکیبی جنگ مانند از کمدی های کلاسیک و مدرن آمریکایی است و قطعاً نمی تواند مخاطبان را از خود راضی کند!

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نیاز مبرم مردم به امید و نشاط و شادمانی و سرگرمی و نبود آثار خوش ساخت اجتماعی و کمدی که با زندگی و فرهنگ و سلیقه تماشاگر ایرانی همسو باشد به ناچار گروه هایی از مردم را از سینما و تلویزیون گریزان کرده و پای برنامه های نازیبا، سطحی و شلخته ماهواره ای نشانده است. با این همه و در واقع آن عده ای که راهی سینماها می شوند تا به تماشای فیلم های خوش پرداخت و با محتوای اجتماعی اندک و یا آثار به اصطلاح خنده دار سطحی و پیش پا افتاده بپردازند چراغ سینمای ایران را روشن نگه داشته اند.

وی ادامه داد: اغلب سازندگان فیلم های به ظاهر طنز که توانایی ساختن آثار کمدی سالم اجتماعی و خانوادگی را ندارند با سوء استفاده از نیاز مخاطب به شادی و سرگرمی با تمسخر فرهنگ جامعه و عرضه شوخی های کلامی و فیزیکی سبک و سخیف سعی در تولید آثار به اصطلاح سرگرم کننده دارند و سعی آن ها بیش از توجه به ساختار استاندارد و محکم سینمایی و استفاده از سوژه های تازه و پرداخت های مناسب سینمایی به گیشه و سوداگری معطوف است.

آذین خاطرنشان کرد: از همین رو چنانچه شرایطی درست در سینمای کشور حاکم شود و تولید فیلم های خوب و سالم اجتماعی و کمدی رونق بگیرد و آثار دیدنی بر پرده سینماها جلوه نماید آن وقت است که تماشاگر با انتخاب فیلم های قابل تأمل که ارزش وقت گذاشتن و دیده شدن را داشته باشند به سینما می رود و دیگر فیلم های سبک و سطحی و مبتذل نمی توانند در گیشه و میان مخاطبان جایگاه داشته باشند. در میان سازندگان فیلم های نامناسب خنده دار دست برقضا کاظم راست گفتار از جمله فیلمسازان کاربلدی است که توانایی ساختن فیلم های متفاوت با گرایش های طنز و خنده دار را دارد و نبض خواب تماشاگر را هم می داند.

وی سپس با اشاره به کارنامه سینمایی کاظم راست گفتار اظهار داشت: او که در پرونده سینمایی خود چند فیلم به نسبت سرگرم کننده دارد این بار با اجتماع گروهی از چهره های شناخته شده سینما و تلویزیون کوشیده یک کمدی درام خانوادگی و اجتماعی سرگرم کننده بسازد که تنها به دلیل استفاده از سطحی ترین شوخی ها و نامناسب ترین صحنه ها صرفاً تاحدی به عنصر سرگرم سازی مخاطب نزدیک شده است. البته این نزدیکی به دلیل داشتن مضمون نو، داستان خوب، پرداخت مطلوب و روایت جذاب سینمایی نیست که حاصل وصله و پینه کردن صحنه هایی از فیلمفارسی های کمدی خانوادگی سخیف سینمای قبل از انقلاب و فیلم های هندی است.

آذین تأکید کرد: «آشوب» گرچه ممکن است در غیبت و نبود فیلم های خوب کمدی و در مقایسه با فیلم های متوسط طنز دیگر در گیشه آشوب کند ولی این به معنای خوب بودن و یا بالاتر بودن ساختار هنری و محتوایی آن از فیلم متوسط میلیاردی «خوب، بد، جلف» و حتی فیلم کمدی انتقادی «گشت ۲» نیست! «آشوب» هم مانند دیگر آثار رایج شبه خنده دار سینمای ایران با سوء استفاده از نیاز مخاطب به خنده و شادی و سرگرمی تولید و اکران شده و فاقد هرگونه امتیاز و ارزش داستانی، سینمایی و بازیگری است و از سینمای سالم اجتماعی و کمدی فاصله بسیار دارد.

این منتقد سینما در خاتمه این گفتگو افزود: راست گفتار می تواند کمدی های اجتماعی سلامت و سرگرم کننده بسازد به شرط آنکه به فرهنگ و سلیقه مخاطب احترام گذارد، از فیلمنامه های پرداخت شده استفاده کند، از بازیگرانش بازی های خوب و غیرکلیشه ای بگیرد و در کارگردانی به جای تقلید یا چشمداشت به کمدی های سبک بر خلاقیت و نوآوری در کمدی سازی تکیه کند. فروش «آشوب» به دلیل خوبی هایی که ندارد نیست بلکه به علت تشنگی مخاطب برای تماشای فیلم های کمدی و سرگرم کننده است.

گفتنی است؛ کورش تهامی، لیلا اوتادی، یکتا ناصر، فرهاد آییش، داریوش کاردان، آتیلا پسیانی، همایون ارشادی، آشا محرابی، رامین ناصرنصیر، محمدرضا هدایتی، امیرحسین صدیق، نیما فلاح، حبیب دهقان‌نسب، ارژنگ امیرفضلی، غلامحسین لطفی، خسرو امیرصادقی، فخرالدین صدیق‌شریف، رضا فیاضی، امیرشروین امیرصادقی، نادر سلیمانی، بهرام سروری‌نژاد، میرطاهر مظلومی، سعید امیرسلیمانی، رضا بنفشه‌خواه، پریا شمس و داریوش فرهنگ و (با حضور افتخاری) شهره لرستانی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.

داستان «آشوب» در دهه ۱۳۲۰ می گذرد و مضمون اصلی آن در رابطه با بحران هنرمندان در آن روزگار است. فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی است که با نام مستعار آشوب در کافه های لاله زار خوانندگی می کند. آشوب های تاریخی و واقعی دهه ۱۳۲۰ باعث به وجود آمدن اتفاقاتی در زندگی آشوب می شود که… .

کاظم راست‌گفتار خود تهیه کنندگی این پروژه را برعهده داشته و سایر عوامل اصلی آن عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: مرتضی پورصمدی، طراحی، صداگذاری و ترکیب صدا: سیدمحمود موسوی نژاد، مدیر صدابرداری: محمود سماک‌باشی، تدوین: روزبه کلباسی، موسیقی: علی راست‌گفتار، طراح گریم: شهرام خلج، دستیار اول کارگردان: محمدجواد رجب‌زاده، دستیار اول فیلمبردار: رسول تنهایی، مهدی اصلانی، مدیر هنری: نیلوفر راست‌گفتار، مدیر جلوه‌های بصری: امیر سحرخیز، کامران سحرخیز.

نظرات

  • رضا ۱۳۹۶/۰۲/۲۵ - ۱۳:۱۱
    0 0
    خواسته از نهنگ عنبر 1 و اون فضای قدیمش کپی برداری کنه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.