سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲

ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری/۸

صباغ سرشت: زمانی که مدیران فرهنگی از جامعه عقب تر هستند نمی توانیم انتظار افزایش سرانه مطالعه را داشته باشیم

سحر صباغ سرشت

سینماپرس: سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیرتولید سینما همزمان با برگزاری سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: زمانی که مدیران فرهنگی از جامعه عقب تر هستند نمی توانیم انتظار افزایش سرانه مطالعه را داشته باشیم ما نیاز به حضور مدیرانی پیشرو، دارای آگاهی و بینش فوق العاده هستیم که بتوانند هنرمندان را در مسیر درستی هدایت کنند اما افسوس که چنین اتفاقی را مدت ها است شاهد نیستم.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که هنرمندان واقعی و نه هنردوستان، به خصوص افرادی که دارای تحصیلات دانشگاهی هستند اگر تمایل شخصی هم نداشتند ناگزیر به مطالعه در زندگی شان بوده اند اما مدیران فرهنگی ما حتی به اندازه هنرمندان مطالعه ندارند و گویا با کتاب و مطالعه و کتاب خوانی قهر هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه این اتفاق فقط در جامعه فرهنگی نیست و ما سال ها است شاهد آن هستیم که سرانه مطالعه در کل جامعه و کشور بیش از حد پیین آمده است. این روزها در بازار نشر کتاب های زیادی چاپ و روانه پیشحوان فروشگاه ها می شوند اما هیچ خریداری برای آن ها وجود ندارد و کم کم ما شاهد اتفاق شومی هستیم که فرهنگ، دانش، خرد و مهارت از جامعه رخت برمی بندد.

صباغ سرشت با تأکید بر اینکه ما این روزها دچار نوعی آفت فرهنگی شده ایم اظهار داشت: بسیاری از افراد بر این تصور هستند که اگر در طول روز مطالب کانال ها و گروه های تلگرامی را می خوانند برایشان به عنوان مطالعه است در صورتی که مطالبی که در فضای مجازی منتشر می شود تنها اطلاعات است و تفاوت آن با مطالعه زمین تا آسمان است. در واقع ما در کشورمان استفاده درستی از تکنولوژی نداریم و بر این اندیشه هستیم که بودن در فضاهای مجازی به خرد و دانش مان اضافه می کند.

مدیر تولید فیلم سینمایی «یک روز دیگر» خاطرنشان کرد: اگر مدیرانی در حوزه فرهنگ و هنر حضور پیدا کنند که باسواد و سخت گیر باشند قطعاً ما دیگر شاهد چنین معضلاتی در کشورمان نخواهیم بود. من اعتقاد دارم هنوز برای هدایت درست جامعه در یک مسیر دارای اندیشه و خرد دیر نشده  است. ما نیاز به مدیرانی در حوزه فرهنگ و هنر داریم که همواره هنرمندان را نه بر اساس سلیقه های شخصی شان که بر اساس دانش و بینش و خردشان در مسیر درست هدایت کنند و موجبات رشد و تعالی و پیشرفت آثار فرهنگی و هنری را فراهم آورند.

این سینماگر با انتقاد از حضور افراد غیرمرتبط با حوزه فرهنگ و هنر به عنوان مدیر فرهنگی تصریح کرد: این روزها در کشور ما جای همه چیز با هم عوض شده است!؛ ما شاهد حضور افرادی در سمت و پست های مدیریتی فرهنگی هستیم که هیچ گونه ارتباطی با این حوزه ندارند و این مسأله بسیار غلط و آسیب زننده است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه اگر آثار سینمایی ۲و۳ دهه گذشته سینمای کشور اغلب شاخص و درخشان بود و امروزه از آن ها به عنوان فیلم های ماندگار سینمای ایران یاد می شود همگی به دلیل حضور مدیریت خوب و فیلمسازانی با سواد بود یادآور شد: در آن زمان همه چیز در سینمای ما سر جای خود قرار داشت. هنرمندان ما همگی فرهیخته و دارای مطالعه بودند و اگر می خواستند راجع به هر سوژه و موضوعی فیلم بسازند ماه ها و بعضاً سال ها در رابطه با آن موضوع مطالعه و تحقیق می کردند اما امروزه همه چیز در سینمای ما به شدت سهل انگارانه شده است.

صباغ سرشت افزود: از سوی دیگر مدیران فرهنگی و سینمایی آن دوران نیز افرادی بسیار آگاه، باتجربه، باسواد و با دانش بودند و همه این ها دست در دست هم می داد و موجبات تولید آثار فرهنگی درخشان و شاخص در سینمای کشور را فراهم می کرد و امیدوارم که ما بتوانیم از این وضعیت سهل انگارانه ای که امروزه دچار آن شده ایم بیرون بیاییم و مجدداً با حضور مدیرانی آگاه و خردمند شاهد فعالیت هنرمندانی دارای مطالعه و اندیشه ورز در کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.