سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۴

محمد خزاعی عنوان کرد؛

بعید است دولت فعلی اجازه اکران «امپراطور جهنم» را بدهد/ دلیل اصلیِ منع حضور این فیلم در فجر، رابطه ایران و عربستان است!

امپراطور جهنم

سینماپرس: در روزهای گذشته خبر توقف پروژه «امپراطور جهنم» به گوش رسیده بود. تهیه‌کننده این فیلم می‌گوید: در حال حاضر مشغول جلوه‌های ویژه فیلم هستیم.

«امپراطور جهنم» فیلمی به کارگردانی پرویز شیخ‌طادی و تهیه‌کنندگی محمد خزاعی در بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر سال ۱۳۹۵ پذیرفته نشد و به دنبال آن تهیه‌کننده و کارگردان در نامه‌ای خطاب به حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی کج‌سلیقگی و ناتوانی درک ضرورت‌های فرهنگی و اجتماعی و نبود تشخیص درست اولویت‌های مضمونی و موضوعی آثار را دلیل نادیده گرفتن این اثر دانستند و انصراف خود را از شرکت در جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.

این فیلم یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های بین‌المللی سینمای ایران در سال‌های اخیر محسوب می‌شود که به فلسفه و چگونگی به وجود آمدن گروه داعش و دیگر گروه‌های تندرو و رادیکال اسلامی در اروپا و آمریکای شمالی نگاهی دارد و پشت پرده‌های «پیوند عربی- عبری» و همکاری صهیونیسم بین‌الملل و خاندان آل سعود را روایت و تصویر می‌کند.
شاید پس از گذشت پنج سال از نمایش فیلم جنجالی «پادشاه شن‌ها» ساخته نجدت انزور، کارگردان سوری، این روزها این فیلم مهم‌ترین فیلم با محوریت موضوعات منطقه‌ای و افشای ماهیت و اقدامات دولت آل سعود در رویدادهای جهان اسلام و ترورهای اروپا و آمریکاست.
در این فیلم فرخ نعمتی، علیرام نورایی، علی نصیریان، عنایت شفیعی، کوروش زارعی و چند بازیگر لبنانی به ایفای نقش می‌پردازند.
در روزهای گذشته خبر توقف آن به جهت کمبود بودجه توسط کارگردان اثر در یکی از رسانه‌ها خبرساز شد. برای بررسی این فیلم و پشت پرده آن و نیز وضعیت تولید آن به سراغ محمد خزاعی تهیه‌کننده این اثر رفته‌ایم.

«امپراطور جهنم» در مرحله مونتاژ و جلوه‌های ویژه است
برخی مواقع یک اثر در طول کار بنا به دلایلی ممکن است متوقف شود اما در «امپراطوری جهنم» این توقف شکل دیگری داشت. توقفی که ظاهراً باعث اختلال در رسیدن به جشنواره را هم فراهم کرده است. خزاعی در این‌باره می‌گوید: در مقطعی بعد از جشنواره فیلم فجر از یک سو به‌دلیل برخوردی که نسبت به فیلم در جشنواره اتفاق افتاد و از سوی دیگر نبود سرمایه، فیلم متوقف شد.
وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه قول سرمایه به ما داده شده بود کار به‌صورت فشرده انجام شد اما در ادامه پول پرداخت نشد و عوامل با سختی‌هایی روبه‌رو شدند بنابراین فیلم متوقف شد اما مدتی بعد از آن کار مجدداً شروع شد.
وضعیت امپراطور جهنم در رسانه‌ها به درستی مشخص نیست و خبرهای ضد و نقیضی از مراحل تولید آن شنیده می‌شود. وضعیت تولید این اثر را صراحتاً از تهیه‌کننده آن جویا شدیم. خزاعی در این‌باره بیان می‌کند: اکنون «امپراطور جهنم» مونتاژ و همزمان جلوه‌های ویژه خود را می‌گذراند. جلوه‌های کامپیوتری در حال انجام است اما باید در زمان زیاد و با حساسیت خاص بخش فنی آن انجام شود. برخورد جشنواره فیلم فجر نسبت به این فیلم مساله‌ای بود که تعجب بسیاری را به‌همراه داشت. تهیه کننده «قلاده‌های طلا» در این باره توضیح می‌دهد: «امپراطوری جهنم» براساس قوانین جشنواره برای حضور در دوره سی و پنجم آن فرستاده شد اما اعضای آن معتقد بودند که ناقص بوده و نمی‌توان در مورد آن تصمیم درستی گرفت و برخی نیز ابعاد پرداخت آن را دچار اشکال دانستند. بنابراین باید ببینیم در آینده چه اتفاق می افتد اما در حال حاضر به دنبال تمام شدن کار در مراحل فنی و پس از تولید هستیم.
چگونگی پرداختن به مساله داعش شاید به نوعی به ایدئولوژی و نوع نگاه خالق اثر نیز برگردد. در این شکل از نگاه است که شاید بتوان کاری استراتژیک را در سینما خلق کرد و حرفی تاثیرگذار را به مخاطب عرضه کرد. خزاعی درباره نوع نگاه به داعش در این فیلم اظهار می‌کند: «امپراطوری جهنم» یک کار بسیار متفاوت است چون یک تحلیل جداگانه به داعش و تروریست در دنیا دارد. بررسی این مساله که اصلاً بر چه اساسی داعش شکل گرفته و ریشه‌های آن کجاست. تفکر این گروه در آینده باعث ورود گروهک‌هایی مانند داعش در منطقه خواهد شد و نشان داده می‌شود که کشورهایی که از داعش حمایت کردند مثل عربستان، خود در مرداب این گروه فرو رفته‌اند.

سیاست‌های دولت، اکران را غیر ممکن می‌کند
پیش‌بینی از استقبال یک اثر مساله‌ای است که هر کارگردان، تهیه‌کننده یا هر یک از عوامل از فیلمی که در تولید آن دخیل بوده‌اند، ممکن است در ذهن داشته باشند. البته این استقبال در صورتی است که یک فیلم به نمایش عمومی برسد. مساله‌ای که خزاعی در باره آن شفافانه به سیاست دولت می‌پردازد. تهیه‌کننده «امپراطور جهنم» بیان می‌کند: واقعیت این است که اجازه اکران این فیلم در دولت یازدهم داده نخواهد شد چون سیاست‌های دولت با توجه به رابطه‌اش با عربستان با اکران این فیلم زیر سؤال می‌رود و نمایش عمومی مانع ادامه همکاری ایران و عربستان می‌شود؛ بنابراین من در چنین وضعیتی خوش‌بین نیستم. حداقل تا مهرماه با توجه به حضور دولت یازدهم در مسند کار حتی اگر کل کار به اتمام برسد، اکران سخت و شاید غیر ممکن است.
خزاعی در پایان می‌گوید: جشنواره فیلم فجر بهانه‌های زیادی آوردند و نگفتند دلیل اصلیِ منع حضور این فیلم، رابطه ایران و عربستان است. ما فیلم را برای دوستان، اهل فن و کارشناسان نمایش می‌دهیم تا در مورد صدور پروانه نمایش آن تصمیم بگیرند.

* صبح نو

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.