جمعه ۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸

تحلیلی سینمایی از شعار سال/ ۱

آقامحمدیان: اشرافی گری که در اغلب فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم آب به آسیاب دشمن می ریزد

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پی نامگذاری سال ۹۶ به عنوان «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» گفت: اشرافی گری که در اغلب فیلم های سینمایی شاهد آن هستیم آب به آسیاب دشمن می ریزد، فیلمسازان ما به جای آنکه همواره زندگی های اشرافی و خانه های لوکس و ماشین های آنچنانی را نشان دهند باید در پی آن باشند تا برای مردم الگوی صحیح مصرف را به درستی تعریف کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر اینکه طی ۲ سال گذشته مقام معظم رهبری شعار سال را بر اساس اصل اقتصاد مقاومتی انتخاب کرده اند، این مبحث سال ها است که توسط ایشان و بسیاری از دغدغه مندان و فرهیختگان نظام اسلامی مورد توجه قرار گرفته و به مناسبت های مختلف ذکر شده است. ما می دانیم که استکبار جهانی هدف اصلی اش نابودی اقتصاد کشور ما است اما متأسفانه تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر هیچ اقدام درست و عملی در راستای نهادینه کردن این مفهوم انجام نشده است.

وی ادامه داد: مفهوم بسیار مهم اقتصاد مهمی آنقدر جامع است که می توان در ذیل آن صدها و هزاران تعریف درآورد و آن ها را تبدیل به درام کرد و در سریال های تلویزیونی و فیلم های سینمایی از آن ها بهره برداری نمود اما متأسفانه به دلیل سهل انگاری مدیران فرهنگی این اتفاق تا امروز محقق نشده و بالعکس ما در برخی موارد شاهد عملکرد معکوسی از سوی مدیران نیز در این زمینه بوده ایم.

آقامحمدیان سپس با بیان اینکه در بسیاری از فیلم های سینمای شوروی و یا آثار کلاسیک آمریکایی مبحث الگوی مصرف مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته اظهار داشت: این کشورها از سال ها قبل در پی آن بودند تا با استفاده از ابزارهای هنری همچون: سینما، تلویزیون و... مردم را به سمت الگوی صحیح مصرف هدایت کنند. علاوه بر مبحث الگوی مصرف و صرفه جویی مباحث مهم دیگری همچون قانون مداری، مدیریت منابع، مدیریت مصرف و... نیز در این فیلم ها بسیار مورد توجه بوده و به همین علت است که اغلب مردم جهان توجه ویژه ای به این مباحث دارند.

این تهیه کننده سینمای مستند خاطرنشان کرد: هنر و هنرمندان در هر جامعه ای تأثیرگذاری زیاد دارند و از این رو نیاز است تا با هدایت درست مدیران و متولیان سینمای کشور ما بتوانیم سینماگران را برای پرداختن به این موضوعات مهم سوق دهیم.

کارگردان فیلم سینمایی «راننده سفیر» در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از برخی جشنواره ها و مدیران سینمایی که بودجه های بیت المال را به هدر می دهند تصریح کرد: برگزاری اغلب جشنواره های سینمایی در کشور منافی با مفهوم اقتصاد مقاومتی است؛ ما وقتی در کشور با مشکلات شدید مالی و بودجه ای طرف هستیم نباید این همه جشنواره ریز و درشت برگزار کنیم؛ بودجه ها باید همواره در جای درست که کارکرد صحیحی دارند مصرف شوند اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که طی سال های اخیر بسیاری از جشنواره های کشور مانند جشنواره فیلم فجر که باید آینه تمام نمایی از اهداف و آرمان های انقلاب و نظام اسلامی که حامی مستضعفان و دشمن اشرافی گری است برخلاف این مرام ها حرکت می کنند و تبدیل به جشن هایی شده اند که در آن بریز و بپاش های زیادی می شود.

آقامحمدیان تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین جشنواره سینمایی که از دل انقلاب اسلامی بیرون آمده است رسماً از اهداف انقلابی فاصله گرفته و این قطعاً آن چیزی نیست که هنرمندان و سینماگران متدین، متعهد و انقلابی خواستار آن هستند.

وی در خاتمه این گفتگو با اشاره به اینکه بسیاری از جشنواره های سینمایی و فرهنگی در کشور می توانند بخش مهم «اقتصاد مقاومتی» را به عنوان یکی از بخش های اصلی و جنبی خود معرفی نمایند اظهار داشت: اگر دغدغه ای در میان مدیران و مسئولان سینمای کشور برای پیروی از منویات و دغدغه مندی های مقام معظم رهبری وجود داشته باشد ما زین پس شاهد آن خواهیم بود که در اغلب جشنواره های معتبر و مهم سینمایی بخش مهم اقتصاد مقاومتی وجود دارد و از سوی دیگر سازمان سینمایی هم بخش ویژه ای از سهیمه های پروانه ساخت فیلم ها را در طول سال تنها به آثاری اختصاص می دهد که در راستای ترویج مفهوم مهم اقتصاد مقاومتی ساخته شده اند نه فیلم هایی که خانه های میلیاردی و ماشین ها و لباس های آنچنانی در آن ها حرف اصلی را می زند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.