سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

در آستانه برگزاری جشنواره فیلم سماء عنوان شد؛

نجفی: جشنواره هایی مانند «سماء» می توانند مقابل ضد ارزش ها و تهاجمات فرهنگی قرار بگیرند

حسن نجفی در نشست خبری فیلم سینمایی«شرفناز»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینمای کشور در آستانه برگزاری سومین دوره جشنواره فیلم سماء گفت: جشنواره هایی مانند «سماء» می توانند مقابل ضد ارزش ها و تهاجمات فرهنگی قرار بگیرند و از این رو باید به صورت همه جانبه از این جشنواره ها حمایت شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شرفناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر جشنواره ای که متکی به نگاه مردمی باشد و نیت خوبی برای فرهنگ و دین و آئین ما داشته باشد باید از آن حمایت کرد. متاسفانه فضای سینمای ما چند سالی است که به سمت نامناسبی رفته و آثار دغدغه مند یا ساخته نمی شوند و یا مورد حمایت قرار نمی گیرند و از این جهت وجود جشنواره «سماء» خیلی مبارک است. سبک اسلامی ایرانی به عنوان موضوع جشنواره نزدیکی بسیاری با اقشار مردم ایران دارد و شما در هر نقطه از کشور که بروید وجهی از سبک زندگی اصیل ایرانی را می توانید پیدا کنید و از این نظر جشنواره «سماء» هر چه بیشتر می تواند در زمینه انعکاس زندگی مردم برای مردم ارزشمند باشد.

وی ادامه داد: باید حواسمان به فرهنگ و زندگی مردم باشد و جشنواره «سماء» می تواند به مقابله با انواع تهاجمات فرهنگی دشمن رفته و زندگی درست را برای مخاطبان بازگو کند. هر چیزی که زندگی را به سمت مدرنیته ببرد الزاما نمی تواند چیز خوبی باشد و باید بیشتر از همیشه متکی به سنت های خود بود و به نظرم جشنواره «سماء» می تواند مقابل ضدارزش ها قرار بگیرد. بنده معتقدم فیلمساز وطنی باید نگاه خود را به جای جشنواره های خارجی معطوف به مردمان جامعه خود کند، ما خروجی سینمای ایران را می بینیم که چه آثار ضعیفی اکران می شوند و برخی مدیران که داعیه ارزشی هم دارند نتوانستند در عمل کاری کنند اما جشنواره «سماء» با همه نقاط ضعف و قدرتش آمده وسط میدان و دارد کار می کند و برای زندگی مردم فرهنگ سازی می کند.

نجفی افزود: هر جشنواره ای بخواهد پایگاه مردمی داشته باشد و سینما را در نقاط مختلف کشور گسترده کند، قابل توجه است. به نظرم هر جشنواره ای از جمله «سماء» باید نگاهی به جشنواره های گذشته داشته باشد و بتواند آسیب شناسی کند تا در مسیر آینده موفق شود. یعنی باید افق را مبتنی بر تجربیات گذشته ترسیم کرد و از تجربیات بد و خوب قبلی بهره برد.

کارگردان فیلم سینمایی «آسمان هشتم» در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: موضوع سبک زندگی اسلامی- ایرانی در سینمای مصرف زده ما فراموش شده و جشنواره «سماء» می تواند این خلل را برطرف کند به شرطی که با مدیرانی ثابت و اهداف و برنامه هایی بلندمدت بتواند راهش را ادامه دهد و همه حمایت کنند تا این جشنواره  هر دوره پر رونق تر برگزار شود. باید برای جشنواره مهندسی فرهنگی در برنامه ای طولانی مدت انجام شود تا این جشنواره به دور از هرگونه خلل از سوی برخی افراد مغرض همچنان بتواند به راهش ادامه دهد و من برای سومین دوره جشنواره «سماء» آرزوی موفقیت می کنم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.