چهارشنبه ۲ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۴:۰۴

گزارشی از اجرای صحنه ها در روزهای نوروز؛

سینماپرس و تئاتر های نوروزی/ از «سایه به سایه» داود فتحعلی بیگی تا «هملت» آرش دادگر، عظیم موسوی هم به «خواستگاری» می رود!

تماشاخانه باران-سنگلج-ایرانشهر-خانه نمایش-تئاتر شهر-خانه هنرمندان ایران

سینماپرس: نوروز امسال همچون سال گذشته مدیران مرکز اداره کل هنرهای نمایشی و شهرداری برنامه های مختلفی را برای جذب حداکثری مخاطبان به سمت تئاتر برنامه ریزی کرده اند و سالن های مهم تئاتری در مجموعه تئاتر شهر، تالار وحدت، تماشاخانه های سنگلج، تالار هنر، پردیس تئاتر تهران و... میزبان علاقمندان خواهند بود اما با این همه غیبت بزرگان عرصه تئاتر در اجراهای نوروز ۹۶ به شدت به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مجموعه تئاتر شهر ۹ نمایش را برای اجرا در تالارهای مختلف این مجموعه طی ماه های فروردین و اردیبهشت در نظر گرفته که در تالارهای این مجموعه از جمله تالار اصلی، چهارسو، قشقایی، سایه و پلاتو مجموعه تئاتر شهر پذیرای دوستداران تئاتر خواهند بود؛ این مجموعه از روز ششم فروردین ماه میزبان دوستداران تئاتر خواهد بود. ضمن اینکه در روزهای ششم و هفتم فروردین ماه مصادف با روز جهانی تئاتر هم برنامه های ویژه ای در محوطه مجموعه تئاتر شهر با حضور گروه ها و هنرمندان مختلف عرصه تئاتر برگزار می شود.

نمایش «هملت» به کارگردانی آرش دادگر در تالار اصلی، «بوف کور» به کارگردانی ناصر حسینی مهر در تالار چهارسو، «مرگ آسید کاظم» به کارگردانی محمد محقق منتظری در تالار سایه، «شلتر» به کارگردانی امین میری در تالار قشقایی، «برلین» به کارگردانی آریان رضایی در پلاتو اجرا، «وارونه» به کارگردانی همایون حجازی در تالار سایه، «بی پدر» به کارگردانی سید محمد مساوات در تالار قشقایی، «فصل بی عاری» به کارگردانی سیاوش بهادری راد در تالار قشقایی و «کافه پولشری» به کارگردانی الهام پاوه نژاد در کافه تریای اصلی مجموعه تئاتر شهر از جمله نمایش هایی هستند که طی این ایام روی صحنه می روند.

تماشاخانه سنگلج  نیز نمایش کمدی موزیکال «خواستگاری» به نویسندگی و کارگردانی «عظیم موسوی» را از سوم فروردین ماه همزمان با آغاز سال جدید هر شب ساعت ۱۹:۳۰ روی صحنه خواهد داشت. این نمایش برگرفته از نمایشنامه «خواستگاری» چخوف است که با استفاده از نمایش های آیینی-سنتی همچون تخت حوزی، نقالی و شبیه خوانی در حال و هوای فرهنگ شمال ایران آداپته شده و به صورت کمدی- موزیکال اجرا می شود. کمدی موزیکال «خواستگاری» با لهجه ی گیلکی داستان دو همسایه ثروتمند به نام های گل آقا و پیل آقاست که هنگام خواستگاری گل آقا از دختر پیل آقا اتفاقاتی می افتد که اصل ماجرا کاملن فراموش می شود.

در این نمایش بازیگرانی چون محمود راسخ فر، علی فتحعلی، ثمیلا کریمی، رضا گیلانپور و حمیدرضا مرادی ایفای نقش می کنند. سرپرست گروه موسیقی این نمایش زهره عشقی خاص است و بهروز آزاد پرتو، نیوشا سردشتی، منصوره احمدی، عطیه دلاور، آذین فولادوند، مریم محققی و مهین هنردوست اعضای این گروه هستند.

نمایش «موش تا موش» به نویسندگی و کارگردانی رامین کهن و با صداپیشگی مرضیه برومند و هنگامه مفید از ۷ فروردین‌ماه در تالار هنر روی صحنه می‌رود. این نمایش روایت‌گر داستان کوچه پس‌کوچه‌های شهری است که هر شب آواز غمگین و سوزناک‌ آقا موشه که عاشق و دلداده خاله موشه است در آن شنیده می‌شود. خاله موشه بی‌خبر از این‌که این آواز غمناک در هجر او خوانده می‌شود، هرشب ستاره‌ها را می‌شمرد و به زیبایی ماه خیره می‌شود.

دراین نمایش موزیکال کودک و نوجوان که به شیوه عروسکی و به مدت ۵۵ دقیقه اجرا می‌شود، مرضیه برومند و هنگامه مفید به عنوان صداپیشه افتخاری همکاری دارند. الکا هدایت، امیررضا میرآقا، محمدرضا مالکی و رامین کهن دیگر صداپیشگان این نمایش هستند و سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری عروسک‌گردانان نمایش «موش تا موش» هستند. سایر عوامل این نمایش عبارتند از: گروه کارگردانی: هانی حسینی و معصومه آرواز، طراحی و ساخت عروسک: مهدی قومورلو، محمد صاحبی، مهنوش نراقی و منیر مولوی‌زاده، طراح صحنه: رامین کهن، طراح نور: علی اشرف سمایی، مدیر صحنه: حمیدرضا گودرزی، طراح پوستر و بروشور: پرناز کریمی، عکاس: محمد عبدی و مدیر روابط عمومی و تبلیغات: روشنک کریمی.

نمایش «جادوگر کوچولو» به نویسندگی هادی حسنعلی و کارگردانی «فریبا دلیری» از ۱۰ فروردین ماه سال ۹۶ در سالن استاد رشیدی پردیس تئاتر تهران و در ساعت ۱۹ اجرای خود را آغاز خواهد کرد.

این نمایش بر اساس برداشتی آزاد از قصه «جادوگر کوچولو» اثر اوتفرید پرویسلر با ترجمه سپیده خلیلی نوشته شده است و داستان از جایی شروع می شود که بچه جادوگری تصمیمی می گیرد وارد جشن جادوگری بشود ولی به علت اینکه هنوز بچه است و نمی تواند خوب جادو کند اجازه ورود به جشن را ندارد. در این اثر بازیگرانی چون آرش صادقیان حقیقی، هادی حسنعلی، شیرین کاشفی، آرین ناصری مهر، احسان سامانی منش، علی محمدی، لیلی قربانعلی، آوا ناصری مهر ایفای نقش می کنند.

از دیگر عوامل این نمایش می توان به آهنگساز: حمیدرضا شجاعی، طراح صحنه: مهدی نیک روش، ساخت انیمیشن: رامین بهادری، طراح لباس، گریم و ماسک: فریبا دلیری، طراح و ساخت عروسک: شیدا صفوی، طراح پوستر و بروشور: محسن مسموعی، شاعر: هادی حسنعلی، خواننده: پانیذ شهرستانی، دستیار صحنه: مهرنوش دلیری، روابط عمومی: هادی حسنعلی، مدیر تولید: سعید ناصری مهر و اجرای گریم: محبوبه سجادی اشاره کرد.

از ۷ فروردین ماه همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی نمایش «سایه به سایه» به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی بیگی در سالن علی نصیریان پردیس تئاتر تهران به روی صحنه می رود. نمایش «سایه به سایه» همانند دیگر آثار داود فتحعلی بیگی در فضای نمایش های ایرانی داستان پدری را روایت می کند که دختر و همسرش محدودیتهایی را ایجاد کرده است. در این میان قرار است برای دختر خواستگاری بیاید اما پدر از قبل داماد را انتخاب کرده و تمام قرارها را با پدر داماد گذاشته است. از قضا پدر داماد هم همین کار را کرده است. در این میان دختر و پسر تصمیم می گیرند قبل از ازدواج همدیگر را ببینند.

در این نمایش بازیگرانی چون داود داداشی، غلام بابوته، منیژه داوری، ساسان مهرپویان، مهدی صفاری نژاد، سپیده معصومی، محسن عسگری زاده، محمد رخشنده پی ایفای نقش می کنند. نمایش «سایه به سایه» به نویسندگی و کارگردانی داود فتحعلی بیگی همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی در سالن علی نصیریان پردیس تئاتر تهران و از ساعت ۱۹:۳۰ پذیرای مخاطبان تئاتر خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.