یکشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱

انتظارات سینماگران از مسئولان در سال جدید - بخش دوم

تدوین سیاست راهبردی جامع برای اداره سینمای کشور، توجه به سینمای دینی، ملی و ارزشی و دوری از تبعیض و باندبازی های رایج

راعی-جلیلی-شریفی-صباغ سرشت-گلستانه-اشرفی زاده-کرم پور

سینماپرس: برخی از سینماگران کشور با انتقاد شدید از روند فعلی عملکرد مدیران سینمایی خواستار تدوین سیاست راهبردی جامع برای اداره سینمای کشور، توجه به سینمای دینی، ملی و ارزشی و دوری از تبعیض و باندبازی های رایج مدیران سینمایی شدند و تأکید کردند که ادامه و استمرار عملکرد غلط مدیران سینمایی کشور می تواند ضربات جبران ناپذیری را بر آینده سینما وارد سازد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس مشکلات سینمای کشور آنقدر زیاد است که مدت ها است صداهای مخالف از عملکردهای نادرست مدیران فعلی سازمان سینمایی از گوشه و کنار شنیده می شود؛ سینماگران با هر تفکر و از هر حزب و دسته ای رسماً خواهان رفتن مدیران از سازمان سینمایی بودند، اتفاقی که در واپسین روزهای سال ۹۵ محقق شد؛ در آستانه سال نو از برخی از اهالی سینما از انتظارات شان سوأل کرده ایم و آن ها هم انتظارات خود را از مسئولان سینمای کشور بیان کرده اند؛   آقایان و خانم ها: مجتبی راعی، ابوالفضل جلیلی، امیرحسین شریفی، سحر صباغ سرشت، مهدی گلستانه، مرجان اشرفی زاده و مهدی کرم پور جزو افرادی بودند که در بخش اول این گفتگو از انتظارات خود از مدیران سینمایی گفتند؛ ماحصل گفتگوی ما با این سینماگران در ذیل نقل شده است.

مجتبی راعی کارگردان مطرح سینمای کشور با بیان اینکه سینمای ایران از فقدان یک راهبرد اصولی در رنج است اظهار داشت: معتقدم ما در سال جدید بیش از هر چیز نیازمند داشتن یک راهبرد اصولی برای سینمای کشورمان هستیم؛ ما همواره در سینمای ایران شاهد افراط و تفریط بوده ایم از جمله آنکه در یک بازه زمانی جوانگرایی برای مدیران سینمایی مان بسیار اهمیت داشته و در زمانی دیگر تمرکز و سخت گیری روی فیلمنامه ها برای دریافت پروانه ساخت زیاد بوده است؛ در زمانی برای دادن پروانه نمایش فیلم ها بسیار سخت گیری داشته ایم و در زمانی دیگر درهای سینما را باز گذاشته ایم تا هر فیلمسازی هر آنچه مایل است را بسازد.

کارگردان فیلم های سینمایی «عصر روز دهم» و «جنگجوی پیروز» خاطرنشان کرد: تمامی این اتفاقات به دلیل آن بوده که سینمای ایران هیچ گاه از یک الگوی خاص پیروی نکرده و تعادلی در آن وجود نداشته است. ما نیازمند تدوین یک الگوی مناسب و جامع برای سینمای کشورمان هستیم و این الگو و راهبرد باید مورد تأیید افراد معقول سینما که به هیچ باند و دسته و حزب و گروهی وابسته نیستند برسد.

وی در خاتمه تأکید کرد: متأسفانه سینمای کشورمان این روزها به بدترین درجه از ابتذال رسیده است و ما شاهد تولید و اکران فیلم هایی هستیم که به هیچ عنوان در شأن جمهوری اسلامی ایران نیست و از این رو باید پس از گذشت نزدیک به ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی به یک الگوی جدی و جدید و جامع برای سینمای کشورمان برسیم که امیدوارم این اتفاق در سال ۱۳۹۶ رخ دهد.

ابوالفضل جلیلی دیگر فیلمساز مطرح سینما نیز در جملاتی کوتاه گفت: قطعاً ما درخواست ها و انتظارات و نیازهای جدی داریم اما من شخصاً از هیچ یک از مسئولان دیگر خواهان برآورده کردن انتظاراتم نیستم و فقط از خدای بزرگ می خواهم که درخواست ها و نیازهای مرا اجابت کند!

امیرحسین شریفی تهیه کننده نام آشنای سینما و تلویزیون در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: امیدوارم مسئولان سینمایی در سال جدید به سینمای دینی، ارزشی و ملی اهمیت بدهند و به فیلمسازان این حوزه احترام کنند و دست از حمایت از سینمای مبتذل و سطحی نگری که این روزها به شدت باب شده است بردارند و به جای آن سعی بر آن داشته باشند تا آثاری با مفاهیم غنی و ارزشمند در سینمای ایران تولید و اکران شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «اشک سرما» افزود: من بسیار از وضعیت این روزهای سینمای ایران متأسفم و امیدوارم واقعاً در سال ۹۶ بتوانیم شاهد تحولی جدی و شگرف در هنر هفتم باشیم.

سحر صباغ سرشت تهیه کننده و مدیر تولید سینما نیز در این باره اظهار داشت: مهمترین دغدغه ای که مدت ها است فکر و ذهن مرا طی ۴ سال اخیر مشغول کرده نگرانی عمومی برای وضعیت سینمای ایران است؛ متأسفانه برخلاف آنچه مدیران سینمایی ما تصور می کنند و مرتباً در مجالس و محافل مختلف سینمایی آن را بر زبان می آورند وضعیت سینمای کشور ما این روزها بسیار بغرنج و اسفناک است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «فصل نرگس» ادامه داد: ما باید به وضعیت سینمای ایران به صورت منطقی نگاه کنیم و به جای آنکه بخواهیم وضعیت دردناک آن را خوب نشان دهیم سعی کنیم تا با ایجاد اتحاد و همدلی دست در دست یکدیگر قرار دهیم و این سینما را به آبادی و جایگاهی که ارزشش را دارد برسانیم؛ ما با نیم نگاهی به وضعیت سینمای ایران پس از انقلاب به راحتی می توانیم به این نتیجه برسیم که سینما این روزها در بدترین شرایط قرار دارد. بهترین زمان برای سینمای ایران به اذعان همگان دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود اما گذری کوتاه بر وضعیت سینمای ایران در سال ۹۵ نشان از آن دارد که وضعیت سینمای ما تا چه میزان نگران کننده است.

وی در خاتمه تأکید کرد: امیدوارم با تدبیر جدی مسئولان سینمایی در سال ۹۶ بتوانیم شاهد رشد و اعتلای سینما در تمامی موارد و زمینه ها باشیم؛ امیدوارم مدیران سینمایی ما شعارها را کنار بگذارند و کمی مدبرانه تر در پی رفع مشکلات متعدد سینمای کشورمان باشند. ما باید بدانیم اگر هوشیار نباشیم به زودی اقتصاد سینمای کشورمان فلج خواهد شد و دیگر هیچ سرمایه گذاری جرأت و ریسک سرمایه گذاری در این سینما را پیدا نخواهد کرد.

مهدی گلستانه تهیه کننده و کارگردان سینما در پاسخ به سوأل خبرنگار سینماپرس گفت: آنچه مهمتر از هر چیزی در سینمای ایران است برداشتن تبعیض ها است؛ متأسفانه مدیران سینمایی طی سال های اخیر میان اهالی سینما تبعیضص های آشکار و نهان زیادی را قائل شده اند به نحوی که به عنوان نمونه فیلمسازانی که در گعده دوستان و آشنایان شان قرار داشتند توانسته اند به سوژه ها و موضوعاتی که جزو خطوط قرمز سازمان تعریف شده است ورود پیدا کنند و این در حالی بوده که بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان از ورود به این سوژه ها و موضوعات منع شده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «نقطه کور» ادامه داد: امیدوارم دیگر شاهد آن نباشیم که با دستور مدیران سینمایی پروانه های ساخت و نمایش فیلم ها به صورت سلیقه ای انجام می شود و عده ای متخصص و متفکر و صاحب اندیشه برای حضور در این پست های مهم و حساس به کار گمارده شوند.

مرجان اشرفی زاده کارگردان نام آشنای کشور نیز در این باره اظهار داشت: آنچه به عقیده من بیش از هر چیز برای سینمای ایران مورد نیاز است داشتن یک برنامه دراز مدت است؛ متأسفانه طی سال های اخیر ما به شدت شاهد آن بوده ایم که فضای سیاسی بر سینمای مان تأثیر گذاشته است و این در حالی است که انتخابات و فضا و تفکرات سیاسی نباید باعث شود تا وضعیت اداره سینمای کشور نابسامان شود. بنده معتقدم مدیران سینمایی باید بر اساس یک تعقل و برنامه ریزی مشخص سینما را اداره کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «آبجی» سپس با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری گفت: اینکه امکان دارد فضای انتخابات سینمای کشور ما را با تغییراتی همراه سازد مانند سال های گذشته و انتخابات های پیشین مرا نگران کرده و امیدوارم هر شخصی که به عنوان رئیس سازمان سینمایی در آینده ای نزدیک معرفی می شود سعی بر آن داشته باشد تا یک برنامه ریزی جامع برای سینمای کشورمان انجام دهد و کاری کند تا در سال های آتی شاهد چنین اتفاقاتی در عرصه هنر هفتم نباشیم.

مهدی کرم پور نیز در پاسخ کوتاهش به خبرنگار سینماپرس گفت: معتقدم این ما اهالی سینما هستیم که باید دست در دست یکدیگر قرار دهیم و با اتحاد سینمای کشورمان را درست کنیم و از این رو من از مدیران سینمایی هیچ انتظاری ندارم و امیدوارم که همکاران ما در سینما برای سینما دل بسوزانند و مشکلات سینما را با اتحاد خویش در سال جدید برطرف سازند.

گفتنی است در بخش اول این گزارش نیز آقایان جواد مزدآبادی، حجت قاسم زاده اصل، جلال فاطمی، داود بی دل، غلامرضا رمضانی، حجت الله سیفی و قدرت الله صلح میرزایی جزو سینماگرانی بودند که انتظارات خود را از مسئولان سینمایی در سال نو درخواست کرده بودند.  

*منتظر شماره بعدی این گزارش باشید...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.