چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶

دلجویی از سیاه‌پوستان و حضور یک مسلمان در فیلم همجنسگرایانه!

۶ نکته در مورد حواشی جالب اسکار ٢٠١٧

مراسم جایزه اسکار ۲۰۱۷

سینماپرس: وقوع چند اتفاق در بازه زمانی پیش از برگزاری و همچنین زمان برگزاری این دوره از مراسم اسکار باعث شد تا هشتاد و نهمین دوره این رویداد بزرگ سینمای جهان تبدیل به یکی از سیاسی‌ترین و البته عجیب‌ترین دوره‌های آن شود؛ اتفاقاتی که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست.

هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار در حالی به کار خود پایان داد که تحولات سیاسی چند وقت اخیر در آمریکا تاثیر چشمگیری بر نتایج این دوره گذاشت؛ تاثیری که به نوعی نشان‌دهنده تقابل آشکار هالیوود با دونالد ترامپ رئیس‌جمهور تازه روی کار آمده آمریکا بود. 

وقوع چند اتفاق در بازه زمانی پیش از برگزاری و همچنین زمان برگزاری این دوره از مراسم اسکار باعث شد تا هشتاد و نهمین دوره این رویداد بزرگ سینمای جهان تبدیل به یکی از سیاسی‌ترین و البته عجیب‌ترین دوره‌های آن شود؛ اتفاقاتی که مرور آن‌ها خالی از لطف نیست.
۱. مهم‌ترین اتفاق اسکار امسال بدون شک همراهی و همکاری اغلب اهالی هالیوود برای دهن‌کجی به ترامپ و تصمیمات جدیدش بود. تصمیمی که باعث شد تا آکادمی اسکار در اقدامی قابل پیش‌بینی برای اثبات مخالفتش با ترامپ و دیدگاه‌های غیرمنطقی‌اش، با چشم‌پوشی از معیارهای سینمایی مرسوم، جایزه‌ بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان این دوره را به «فروشنده» اصغر فرهادی بدهد تا در سالی که اغلب کارشناسان از شانس کم ساخته فرهادی برای رسیدن به این جایزه سخن می‌گفتند، حماقت ترامپ به نفع فرهادی و فروشنده‌اش شود.
۲. دومین اتفاق جالب این دوره از مراسم اسکار اهدای جایزه یکی از بخش‌های اصلی به بازیگری مسلمان بود. ماهرشالا علی بازیگر سیاه‌پوست فیلم «مهتاب» که در این دوره اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرد، اولین بازیگر مسلمانی بود که توانست گرفت نام خود را به عنوان اولین بازیگر مسلمان که اسکار دریافت کرده در تاریخ ثبت کرد. 
۳. یکی دیگر از نکات جالب توجه در این دوره از مراسم اسکار توجه ویژه به سیاه‌پوستان برای دلجویی از آنان بود. درواقع پس از دو سالی که سیاه پوستان عملا جایی در میان نامزدهای مهم اسکار نداشتند و کمپین‌های اعتراضی شدیدی در همین زمینه به راه افتاده بود، هالیوود دیگر قادر به بی‌تفاوتی در مواجه با این موضوع نبود، به همین خاطر در این دوره در هر چهار بخش بازیگر نقش اول و مکمل مرد و زن، شاهد حضور حداقل یک نماینده از سیاه‌پوستان بودیم و در نهایت نیز دو جایزه نقش مکمل مرد و زن به بازیگران سیاه‌پوست اهدا شد تا دلجویی هالیوود از سیاه‌پوستان کامل شود.
۴. انتخاب فیلم «مهتاب» به عنوان بهترین فیلم اسکار امسال اتفاق جالب دیگری بود که نشان‌دهنده دیدگاه واقعی هالیوود در مورد مسائلی مانند همجنسگرایی است. این فیلم در حالی به این عنوان دست پیدا کرد که بسیاری از منتقدین پیش از این فیلم «لالالند» را بخت اصلی دریافت این جایزه معرفی کرده بودند ولی در کمال ناباوری فیلمی به عنوان بهترین اثر امسال هالیوود معرفی شد که داستان آن در مورد یک سیاهپوست همجنسگراست تا مهر تاییدی بر دیدگاه حمایتی هالیوود از امر غیرانسانی و پست همجنسگرایی باشد.
۵. اما عجیب‌تر از انتخاب فیلمی با موضوع همجنسگرایی به عنوان بهترین اثر هالیوود در یک سالی که گذشت، حضور یک بازیگر مسلمان در این فیلم است! ماهرشالا علی بازیگری است که برای حضور در این فیلم توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کند. هرچند که دادن جایزه به او را می‌توان از آن جهت دانست که هالیوود می‌خواست با این کار به ترامپ و دیدگاه‌هایش نسبت به مسلمانان دهن‌کجی کرده باشد ولی در هرصورت نفس حضور یک مسلمان در فیلمی که در تایید همجنسگرایی است؛ موضوع عجیبی است که گویا در هالیوود خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسد!
۶. اسکار هشتاد و نهم یک اتفاق منحصر به فرد دیگر هم داشت؛ آن هم درست در جایی که همه منتظر شنیدن نام بهترین فیلم سال بودند؛ تا پس از اعلام ابتدایی نام «لالالند» به عنوان بهترین فیلم اسکار و حضور همه عوامل آن روی صحنه برای دریافت این جایزه، به یک باره با اعلام تهیه‌کننده برنامه نام «مهتاب» به عنوان بهترین فیلم اعلام شود! گویا پاکت نام بهترین فیلم به اشتباه بازشده و منجر به چنین اتفاقی شده است. وقوع این اتفاق که مجری برنامه مسئولیت آن را برعهده گرفت بازتاب گسترده‌ای در همه رسانه‌های جهان داشت. اتفاقی که البته پیش از این در برخی از برنامه‌های بزرگ این‌چنین نیز به وقوع پیوسته بود.
* فردا

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.