سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۴

به مناسبت زادروز یک سینماگر؛

بازیگری برای همه نقش ها؛ نگاهی به زندگی و آثار بیتا فرهی

بیتا فرهی

سینماپرس: اول فروردین ماه زادروز بیتا فرهی بازیگر سینمای ایران است. بازیگری که طی تمامی سال های فعالیتش توانسته گزیده کار باشد و با بهترین کارگردانان سینمای ایران همکاری کند؛ او بازیگری است که به اذعان بسیاری از کارگردانان توانایی بازی در همه نقش ها را دارد و همیشه از افتادن در دام کلیشه و تکرار خود را برحذر می دارد.

به گزارش سینماپرس بیتا فرهی در ۱ فروردین سال ۱۳۳۷ در شهر تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل از مدرسه «پاورس» آمریکا است و بعد از آمدن به ایران و به دلیل علاقه مفرطش به سینما برای بازی در «هامون» توسط ناصر چشم آذر به مهرجویی معرفی شد و به سرعت مورد پسند مهرجویی برای بازی در نقش مهشید قرار گرفت. این گونه بود که فرهی با بازی در فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی فعالیت خود را در سینما آغاز کرد. او در سال‌های بعدی فعالیت خود را با کارگردانان بزرگی چون احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد ادامه داد.

فرهی به همراه زنده یاد خسرو شکیبایی یکی از مشهورترین زوج‌های هنری دهه ۷۰ را تشکیل دادند. خسرو شکیبایی و بیتا فرهی اولین زوج سینمایی بعد از انقلاب بودند. این زوج آنقدر در فیلم سینمایی «هامون» یکدیگر را کامل کردند که بازی شان مورد استقبال بسیاری از مردم و سینماگران قرار گرفت. به این صورت در سه فیلم سینمایی دیگر نیز از جمله «بانو»، «کیمیا» و «زندگی» بار دیگر در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و باز هم موفقیت خود را تکرار کردند. فیلم «هامون» برای بیتا فرهی و خسرو شکیبایی یک آغاز بی نظیر به شمار می آید و جالب آن است که فرهی همچنان بازی در این فیلم را نقطه عطفی در کارنامه هنری اش به حساب می آورد.

این بازیگر در تابستان سال ۱۳۹۲، درست در روز سالگرد درگذشت زنده یاد خسرو شکیایی مادرش را از دست داد.

او در مصاحبه ای سال ها پس از درگذشت خسرو شکیبایی گفته «با اینکه چندین سال از مرگش می گذرد، اما هنوز هم زبانم نمی چرخد بگویم «مرحوم» خسرو شکیبایی. او بسیار نازنین و همکار فوق العاده و بسیار دلسوزی بود. در چهار تا کاری که با او هم بازی بودم مرا بسیار همراهی می کرد. هیچ وقت خاطرات همراهی اش را در فیلم هامون فراموش نمی کنم.   ما برای فیلم «هامون» تمرینات زیادی داشتیم. خسرو شکیبایی می دانست من بازیگر باتجربه ای نیستم و تکنیک نمی دانم. او فهمیده بود که من خیلی غریزی و حسی کار می کنم و برای آنکه بازی ام در سکانس های خاص خوب دربیاید باید حسم برانگیخته شود. در طول زمان تمرین هایی که داشتیم کاملا قلق های بازی من دستش آمد و از طریق داد و ستد حسی با من ارتباط برقرار می کرد. با تمرین ها و هدایت کارگردان، در کنار هم باعث شد که انسجام خوبی از کار درآید. شکیبایی در این فیلم من را مجاب کرد که احساس تنفر به هامون در من شکل بگیرد.»

این بازیگر در سینما و تلویزیون نقش های ماندگار زیادی را از خود به یادگار گذاشته که از جمله آن ها می توان به فیلم های سینمایی «بانو»، «کیمیا»، «هتل کارتن»، «اعتراض»، «خانه ای روی آب»، «خون بازی»، «پارک وی»، «خاک آشنا» و... و سریال هایی همچون «ولایت عشق»، «سرزمین کهن» و... اشاره کرد.

فرهی جزو آن دسته از بازیگرانی است که بعد از گذر از دوران جوانی و در حالی که تنوع نقش ها برایش کمتر شد باز هم سعی در انتخاب های متفاوتی داشت و به صرف حضور داشتن در سینما هر نقشی را نپذیرفت تا در دام کلیشه و تکرار گرفتار نشود؛   این بازیگر به شدت از بازی در نقش های کلیشه ای بیزار است و به همین دلیل تاکنون ده ها نقشی را که توسط فیلمسازان مختلف به وی پیشنهاد شده رد کرده است.

این بازیگر تاکنون چندین بار برای نقش آفرینی هایش نامزد دریافت جایزه شده و یا جوایزی را دریافت کرده است. از جمله می توان به این موارد اشاره کرد:  نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی امین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «در انتظار معجزه»، برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم کراچی برای بازی در فیلم «خون بازی»، برنده جایزه بهترین بازیگر زن از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پیونگ یانگ برای بازی در فیلم «خون بازی»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به خاطر فیلم «خون بازی»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «خانه ای روی آب»، نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم «کیمیا»، برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم «هامون»، برنده بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی از جشنواره دنیای تصویر برای بازی در سریال «طلسم شدگان» و...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.