یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

کارگردان «مادری» در گفتگو با سینماپرس عنوان کرد؛

توکلی: جشنواره فجر به جای انگیزه حس ناامیدی را در من به وجود آورد/ «مادری» برای اکران عمومی کوتاه می شود

رقیه توکلی کارگردان مستند

سینماپرس: رقیه توکلی کارگردان جوان سینما که با نخستین فیلمش در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت گفت: جشنواره فجر به جای انگیزه حس ناامیدی را در من به وجود آورد و آنقدر در این جشنواره انرژی منفی دریافت کردم که حدی بر آن نمی توان متصور شد!

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با تمامی تلخی ها و انرژی های منفی، خوشبختانه استقبال از «مادری» در سینماهای مردمی بسیار خوب بود و مردم استقبال بسیار زیادی را از فیلم به عمل آوردند و چه در ارتباطات حضوری و چه توسط فضای مجازی و ارسال کامنت ها نظرات مثبت خود را در این باره به اطلاع من می رساندند و دلچسب ترین لحظاتی که من در جشنواره تجربه کردم در سینماهای مردمی بود که بدون هیچ گونه پیش داوری به تماشای فیلم ها می نشستند.

توکلی ادامه داد: من به عنوان جوان ترین فیلمساز این دوره از جشنواره با هزاران امید و آرزو به فجر وارد شدم اما جو منفی که در کاخ جشنواره وجود داشت و اتفاقاتی که در داوری ها صورت گرفت تمامی امیدهای مرا ناامید کرد.

این فیلمساز سپس با تأکید بر اینکه روش مدیران برگزارکننده جشنواره فجر برای انتخاب انبوهی از آثار در این رویداد سینمایی غلط است اظهار داشت: اگر مسئولان به جای حضور بیش از ۴۰ فیلم در این رویداد سینمایی تنها ۱۵ تا ۲۰ اثر شاخص را برای حضور در جشنواره انتخاب می کردند باعث می شد تا هم حس و حال بهتری در فضای جشنواره وجود داشته باشد و هم آثار ضعیف و بد مورد داوری و ارزیابی قرار نگیرند.

مدرس انجمن سینمای جوانان ایران خاطرنشان کرد: برنامه ریزی زمان اکران فیلم ها و چیدمان برنامه جشنواره یکی از مشکل دارترین و مهمترین مسائلی بود که در این دوره بیش از سایر دوره ها به چشم می خورد؛ من نمی دانم برنامه ریزان با کدام تدبیر فیلم عاطفی و زنانه ای که ضرباهنگ و ریتم کندتری نسبت به سایر آثار دارد را در بدترین زمان ممکن و در اوج خستگی منتقدان و اهالی رسانه در ساعت ۲۳ قرار داده بودند؟ آیا مسئولان هیچ از خود سوأل کرده اند که اصلاً این ساعت برای اکران یک فیلم مناسب است یا خیر؟

وی تأکید کرد: فردی که برنامه ریزی سئانس نمایش فیلم ها را انجام می دهد باید فردی خبره و آگاه باشد که ضمن دارا بودن تخصص سینمایی تمامی فیلم های حاضر در جشنواره را قبلاً دیده باشد و بر اساس فضا و ریتم و داستان آن فیلم ها برنامه ریزی زمانی را انجام بدهد؛ اما متأسفانه در این دوره از جشنواره ما شاهد آن بودیم که بسیاری آثار ضعیف در ۲-۳ روز ابتدایی جشنواره روی پرده رفت که حال اغلب منتقدان و اهالی رسانه و حتی سینماگران را بد کرد و باعث شد تا از همان ابتدا با دیدگاهی حقیر به این دوره از جشنواره نگاه شود.

توکلی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه «مادری» برای اکران عمومی ۵ دقیقه کوتاه می شود اظهار داشت: با توجه به بازخوردهایی که از منتقدان و مردم در ایام جشنواره داشتم تصمیم گرفتم که «مادری» را برای اکران عمومی ۵ دقیقه کوتاه کنم و زمانی که این مطلب را با خانم هایده صفی یاری تدوین گر فیلم در میان گذاشتم با استقبال ایشان مواجه شد و به زودی تدوین مجدد فیلم را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: «مادری» قرار است بلافاصله پس از تدوین مجدد اکران شود و آقای حقیقی این روزها مشغول مذاکره با چند پخش کننده مطرح هستند و هر زمان که با یکی از آن ها به نتیجه برسند زمان اکران فیلم مشخص خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.