شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۹

نگاهی به فیلم «زیر سقف دودی» آخرین اثر پوران درخشنده

اثری که بی واسطه به دل بحران خانواده می زند/ طلاق عاطفی زیر ذره بین کارگردان اجتماعی

زیر سقف دودی

سینماپرس: علی دشتبان/ زیر سقف دودی بی شک یکی از آثار اجتماعی است که بی واسطه به مشکلات بسیاری از خانواده ها در نسل های مختلف در رابطه با طلاق عاطفی می پردازد، فیلمی اثرگذار و موشکافانه که با توجه به مؤلفش که جنسیت زن دارد، اسیر بیانیه های ضد مرد و فمنیسم نشده و با نگاهی تحلیل گرانه و آگاه پوسته ظاهری زندگی را کنار زده و با دقت به وارسی معضلات و مشکلات عاطفی و روحی روانی خانواده می پردازد.

فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه کنندگی پوران درخشنده، که بی شک از برجسته ترین فیلمسازان زن تاریخ سینما و از اثرگذار ترین سینماگران اجتماعی ایران است ساعتی پیش در کاخ جشنواره به عنوان اولین اثر در روز هفتم جشنواره به روی پرده رفت. فیلم داستان زندگی خانواده ای در طبقه مرفه جامعه است که به دلایل فشارهای اقتصادی جامعه تحت فشار و تنزل قرار گرفته است، اما این موضوع تنها بستری است برای تصویر کردن روابط سرد میان اعضای این خانواده که مشکلات مالی آن ها را در خود غرق می کند. مرد خانواده که کارخانه داری رو به ورشکستگی است سا ل ها است رابطه و زندگی عاطفی خود را با همسرش شیرین قطع کرده است، طلاقی عاطفی بدون آن که آگاهانه متوجه این معضل باشد، چراکه موازی با زندگی واقعی اش رابطه ای پنهانی با زنی جوان دارد که نیازهای عاطفی او را رفع کرده و برایش آسایش و آرامش خاطری نسبی و ظاهری فراهم آورده است موازی با روایت مشکلات زندگی آن ها پسرشان آرمان نیز درگیر رابطه ای احساسی با دختری است که نمی تواند به دلیل سربازی نرفتن و نیز داشتن کار و حرفه ای مشخص به خواستگاری او برود و این رابطه رفته رفته به دلیل فشارهای احساسی که بر او می رود تنگ تر و وخیم تر می شود.
مادر خانواده که پی برده در این مشکلات او نیز تقصیر دارد، و به دلیل نرسیدن به وضع ظاهری خود گویی همسرش را از خود دور ساخته تصمیم می گیرد تا کمی به خودش و ظاهر این زندگی لب مرز قرار گرفته رسیدگی کند تا پیش آنکه کاملا از دست برود بتواند برای نجات آن کاری کند.

اما تلاش های شیرین برای به چشم آمدن شوهرش هیچ فایده ای ندارد و مشخص است تا پای زنی دیگر در میان است مرد هیچ توجهی به همسرش نمی کند. مرد که با وضع مالی روبه راهش تا کنون توانسته جوابگوی مطالبات و خواست های اقتصادی و مالی خانواده به خصوص تک فرزندش باشد، نزد خود احساس میکند همسر و فرزندش به جز درخواست پول چیز دیگری از او نمی خواهند زیرا همچنان با داشتن رابطه پنهانی اش سر خود را در برابر مشکلات عاطفی خود و خانواده اش زیر برف کرده است.

اما با پیش رفتن ماجرا و تلمبار شدن مشکلات آرمان روی هم سرانجام او با بی توجهی و آزادی بیش از اندازه ای که خانواده اش از سر بی آگاهی به او داده اند خود را دچار مشکل می سازد که گریبان خانواده اش را نیز می گیرد. رابطه مرد با زن جوان نیز به دلیل مشغله و گرفتاری های مرد و بی توجهی به خواسته های معشوقه اش در آستانه از هم پاشیدن است، اما مرد در بزنگاهی متوجه باخت بزرگ خود در زندگی اش می شود، که ناگهان همسر خود را ناامید و در آستانه متارکه، معشوق خود را از دست رفته و تنها پسرش را در بازداشتگاه می یابد.

زیر سقف دودی بی شک یکی از آثار اجتماعی قابل توجه است که بی واسطه به مشکلات بسیاری از خانواده ها در نسل های مختلف در رابطه با طلاق عاطفی می پردازد، فیلمی اثرگذار و موشکافانه که با توجه به مؤلفش که جنسیت زن دارد، اسیر بیانه های ضد مرد و فمنیسم نشده و با نگاهی تحلیل گرانه و آگاه پوسته ظاهری زندگی را کنار زده و با دقت به وارسی معضلات و مشکلات عاطفی و روحی روانی خانواده ای می پردازد که چشمش را بر روی خود بسته است. توجه درخشنده به نسل گذشته و نیز نسل جوان به طور توامان از امتیازات فیلم به شمار می رود که در هیچ کدام اسیر شعار و صدور بیانیه علیه نسل یا جبهه یا قشری نشده و تنها با نگاهی آسیب شناسانه از دریچه جذاب دارم و شخصیت  که به شدت همذات پنداری مخاطب را بر می انگیزد، در تصویر کردن چهره واقعی یک زندگی در معرض سقوط تلاش می کند. فیلم دارای بازی های بسیار خوب، فیلمبرداری و طراحی صحنه آگاهانه و ژرف و نیز کارگردانی حساب شده است. چراکه در سبد سینمای ایران و نیز آثار فرهنگی ایرانی جای چنین آثار اجتماعی سالم و آسیب شناسانه ای در خصوص مشکلات خانواده و معضلات عاطفی و روحی خالی است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.