پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۶

نسبت جشنواره فیلم فجر با انقلاب اسلامی/۵

بهمنی: سرسپردگی برخی مدیران و هنرمندان به سکولاریسم، سینما و جشنواره فجر را به بیراهه کشانده است/ تیم مدیریتی و اجرایی جشنواره باید در دست هنرمندان انقلابی باشد

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما با انتقاد از شرایط به وجود آمده در سینمای کشور گفت: سرسپردگی برخی مدیران و هنرمندان به سکولاریسم و غرب سینما و جشنواره فجر را به بیراهه کشانده است و بیش از ۷۰ درصد مطالبات نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه فرهنگ و هنر روی زمین مانده است.

کارگردان فیلم سینمایی «گام های شیدایی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: این لیاقت جمهوری اسلامی ایران نیست که در حوزه فرهنگ و هنر نتوانسته باشد تأثیری روی دنیا داشته باشد و به جای گام برداشتن رو به جلو عقبگرد داشته باشد.

وی ادامه داد: سینمای ایران این روزها سرسپرده و وامدار سینمای غرب شده و تا این سرسپردگی از میان نرود ما شاهد همین وضعیت نابسامان و بغرنج خواهیم بود؛ زمانی که مدیر فرهنگی مرامش منطبق بر اهداف و آرمان های نظام اسلامی نباشد همین اتفاق های ناشایست در سینمای ما به وقوع می پیوندد و نه تنها جایی برای بیان دغدغه ها و اهداف استراتژیک و ارزشی در سینما نیست بلکه با هنرمندان اصیل و متعهد و ارزشی برخورد قهری صورت می گیرد.

این فیلمساز با تأکید بر اینکه در جمهوری اسلامی ایران هنرمندان خوب، متعهد و دغدغه مند و پایبند به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی زیاد هستند اظهار داشت: متأسفانه به هیچ یک از این هنرمندان طی سال های گذشته بهایی داده نشده و همیشه با آن ها برخوردهای بدی صورت گرفته و فیلمنامه های ارزشی آن ها بدون دلیل در شورای پروانه ساخت رد شده است و این مسأله باعث شده تا در جشنواره فیلم فجر جای خالی فیلم هایی با موضوعات انقلاب اسلامی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، ارتباط صحیح میان اعضای خانواده و... به طور کلی وجود نداشته باشد و به عکس ما شاهد حضور فیلم هایی ضد ارزشی و دینی باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «آخرین نبرد» در بخش دیگری از این گفتگو دامنه انتقادات خود را به سمت شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش سوق داد و گفت: ما در گلوگاه شوراهای پروانه ساخت و نمایش به شدت دچار مشکل هستیم چرا که برخی از افراد حاضر در این شوراها شناختی نسبت به انقلاب ندارند و شرایط زمانه را درک نمی کنند که باید از چه نوع آثاری حمایت کنند و چه نوع فیلم هایی را برای همیشه نادیده بگیرند.

بهمنی تصریح کرد: شوراهای پروانه ساخت و نمایش باید در دست هنرمندان دغدغه مند نسبت به ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی باشد و تیم مدیریتی و اجرایی جشنواره نیز باید در دست هنرمندان انقلابی بیفتد اما به عکس ما شاهد آن هستیم که افرادی در این حوزه ها مدیریت را در دست دارند که می خواهند از نیروهای حزب الهی و ارزشی انتقام بگیرند و آن ها را برای همیشه از عرصه هنر هفتم بایکوت کنند.

این کارگردان افزود: من بسیار متأسفم که از جشنواره فیلم «فجر» تنها عنوان «فجر» باقی مانده و هیچ گونه ارتباط و سنخیت دیگری میان این مهمترین رویداد سینمایی کشور با انقلاب و نظام اسلامی مان وجود ندارد و ما تنها شاهد حضور فیلم های تلخ و گزنده و بعضاً معاندانه در این رویداد هستیم.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشات شان نقل به مضمون تأکید کرده اند: «تا زمانی که در دستگاه های ما نیروهای انقلابی حضور نداشته باشند وضعیت ما به همین منوال خواهد بود و انقلابی ماندن مهم است»؛ من امیدوارم روزی برسد که ما در عرصه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما که رسانه ای بسیار مهم و تأثیرگذار در تمامی دنیا است بتوانیم شاهد حضور نیروهای متعهد و ارزشی و انقلابی باشیم تا آرمان های انقلاب اسلامی را در تمامی دنیا عرضه کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.