شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

درخشنده: «زیر سقف دودی» یک تلنگر و هشدار جدی به جامعه است/ در فیلم هایم قضاوت نمی کنم چون قاضی خوبی نیستم

پوران درخشنده در زیر سقف دودی

سینماپرس: پوران درخشنده کارگردان سینمای کشور که با جدیدترین فیلمش با عنوان «زیر سقف دودی» در بخش مسابقه سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد گفت: این فیلم یک تلنگر و هشدار جدی به جامعه است و به تمامی خانواده هایی که دچار چنین مشکلی شده اند گوشزد می کند برای عدم تشدید بحران باید دست به بازنگری در رفتار و اعمال خود بزنند.

کارگردان فیلم سینمایی «پرنده کوچک خوشبختی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قطعاً اینکه شخصی در کنار مردم زندگی کند و فیلمساز هم باشد نمی تواند نسبت به مشکلات و اتفاقات عدیده ای که در زندگی آن ها وجود دارد بی تفاوت باشد؛ من همیشه به عنوان یک فیلمساز رنج آدم های فراموش شده جامعه را دارم و مایلم که رنج و مشکلات آن ها را نشان دهم تا از این طریق شاید برخی از افرادی که با چنین مسائلی دست به گریبان هستند تلنگری خورده و وضعیت رفتاری خود را اصلاح کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه جامعه ما پر از درد و رنج های بی شمار است و یک فیلمساز سینمای اجتماعی باید به این دردها و رنج ها توجه نشان دهد؛ به عنوان مثال زمانی که من فیلم «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» را کار کردم به یک نقطه مشترک میان دخترها و پسرها رسیدم. سرآغاز این نقطه مشترک اهمال کاری های بود که در مدارس که نقش آموزشی و تربیتی دارند و خانواده که مهترین رکن برای هر فردی است رسیدم و این هشدار را به همگان دادم که به دلایل مختلف از جمله خشونت های نابجا، اهمال کاری ها و... ما وارد «خون بازی» در مدارس شده ایم.

درخشنده تأکید کرد: ما نیاز داریم به تمامی افراد جامعه فارغ از اینکه چه جنسیت، تحصیلات و یا سنی دارند در آثار اجتماعی توجه نشان دهیم؛ بنده معتقدم یک فیلمساز سینمای اجتماعی باید به دور از هرگونه سیاه نمایی آسیب های اجتماعی را به تصویر بکشد تا جامعه بتواند از برکت وجود سینما به سمت رشد و تعالی هدایت شود.

این فیلمساز سپس با بیان اینکه من به عنوان یک فیلمساز گوشم نسبت به همه مسائل درون جامعه حساس است و همواره در حال شنیدن مشکلات متنوع مردم هستم اظهار داشت: زمانی که من سوژه طلاق عاطفی را برای ساخت «زیر سقف دودی» انتخاب کردم همزمان چندین سوژه اجتماعی و روز مهم دیگر را نیز در دست داشتم اما به دلیلی این سوژه را انتخاب کردم که این مسأله را بسیار مهمتر از سایر مسائل دیدم چرا که طلاق عاطفی باعث می شود تا عشق و عاطفه بین پدر و مادر از بین برود و در این میان بچه ها در هر سنی که باشند احساس ناامنی کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «شمعی در باد» خاطرنشان کرد: ما باید آگاه باشیم که اگر زمانی در یک خانواده عشق و عاطفه وجود نداشته باشد کل آن خانواده دچار فروپاشی و اضمحلال می شود و همه افراد اعم از کسانی که به وجود آورده این مسأله بوده اند تا کسانی که نقشی در آن نداشته اند دچار آسیب های جبران ناپذیر می شوند.

وی در پاسخ به این سوأل که چطور شما برخلاف سایر فیلمسازان سینمای اجتماعی در آثارتان شخصیت ها را قضاوت نمی کنید اظهار داشت: در فیلم هایم شخصیت ها را قضاوت نمی کنم چون قاضی خوبی نیستم!؛ آنچه برای من حائز اهمیت است اطلاح و بازنگری در رفتارهای جامعه است. من هیچ وقت نمی توانم با قضاوت اشتباه در آثارم خودم را تا پایان عمر با وجدانم درگیر کنم!

درخشنده افزود: طلاق عاطفی مبحث بسیار مهمی است که متأسفانه امروزه در سطح کشور رواج گسترده ای پیدا کرده و بسیاری از خانواده ها مبتلا به آن هستند؛ ما باید آگاه باشیم که طلاق عاطفی، طلاق دادگاهی نیست و زن و شوهر در این نوع طلاق با یکدیگر زندگی می‌کنند و خانه برای آنها تبدیل به یک مسافرخانه می‌شود و در این میان فرزندان خانواده هستند که آسیب های جدی روحی و روانی می بینند و به عنوان آینده سازان و نسل آینده کشور با بحران های جدی مواجه می شوند که این امر بسیار خطر آفرین است.

کارگردان فیلم سینمایی «بچه های ابدی» سپس با بیان اینکه زمانی که در یک خانواده طلاق عاطفی رواج پیدا می کند مهر و عشق و عاطفه و روح زندگی در آن خانه وجود ندارد ابراز داشت: یک خانواده سالم نیاز به یک سری اصول بنیادین دارد و برای اینکه بتواند فرزندان خوبی را تربیت کند باید این اصل های اساسی را رعایت کند اما متأسفانه زمانی که طلاق عاطفی به وجود می آید ما شاهد چنین مسأله ای نیستیم و این می تواند برای همه ما یک هشدار جدی باشد.

وی در ادامه گفت: من برای نگارش فیلمنامه «زیر سقف دودی» پژوهش گسترده ای انجام دادم و سعی کردم بر اساس تمامی آمارهایی که از مراکز مختلف گرفته ام و همچنین استفاده از نظرات و تجربیات کارشناسان اجتماعی و روانشناس و همچنین مردمی که از قشرها و فرهنگ های مختلف دچار طلاق عاطفی در خانواده هایشان شده اند این فیلمنامه را بنویسم که هیچ گونه کسری و مشکلی نداشته باشد و همه مخاطبان بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و مراقب این باشند که در دام چنین مسأله ای نیفتند.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه من به عنوان یک فیلمساز مرتباً با مردم از تمامی قشرها ارتباط دارم و در دفترم برای شنیدن دردها و مسائل آن ها همیشه باز است گفت: اولین کسانی که همیشه برای ساخت فیلم هایم به سراغ من می آیند و دغدغه ساخت یک فیلم را در من به وجود می آورند مردم هستند؛ آن ها هستند که سال های سال است سوژه های فیلم هایم را به من می دهند و وقتی که آمار یک سوژه بالا می رود من دنبال تحقیقات در رابطه با آن سوژه می روم و با استفاده از نظرات روانشاسان، جامعه شناسان، حقوقدانان، رفتارشناسان و... که در واقع ابزاری برای کمک به این مسائل هستند به یک نتیجه کامل رسیده و سپس مبادرت به نگارش و ساخت فیلم هایم می کنم.

درخشنده تأکید کرد: تنها دلیل اینکه من از نظرات کارشناسان در رشته های مختلف استفاده می کنم این است که بتوانم یک نتیجه گیری درست داشته باشم و راهم را به خطا نروم و خدای نکرده باعث نشوم تا جامعه بیشتر و بیشتر دچار فروپاشی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «عبور از غبار» افزود: وقتی یک دمل کوچک به وجود می آید باید قبل از آنکه بزرگ و تبدیل به یک غده چرکین شود آن را از میان برد چرا که اگر این دمل بدل به یک غده بزرگ چرکین شود دیگر قابل درمان نیست و به راحتی می تواند به دیگران نیز سرایت کند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این سوأل که چطور شما به عنوان یک فیلمساز زن حتی زمانی که با موضوعات زنانه مبادرت به ساخت آثارتان می کنید دیدگاه «فمینیستی» در آثارتان وجود ندارد اظهار داشت: من هیچ وقت از کسی طرفداری نمی کنم و از این نوع دیدگاه های شخصی هم بیزام؛ بنده معتقدم طرفداری از یک قشر خاص باعث می شود تا نه تنها یک اثر هنری دغدغه مند نتواند به اهدافش دست پیدا کند بلکه طرف مقابل وادار به مقابله با فیلم و فیلمساز شود و اگر این اتفاق بیفتد نه تنها مسأله ای حل نمی شود بلکه ما دچار مسائل متعدد دیگر نیز می شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «رویای خیس» خاطرنشان کرد: وقتی که در یک اثر اجتماعی هیچ طرفداری از قشری خاص وجود نداشته باشد و تنها حوادث و دردها نشان داده شود کسانی که به وجود آورنده و مسبب این اتفاقات بوده اند با خودشان درگیر شده و مقر بودن شان را احساس می کنند و درصدد اصلاح خود بر می آیند.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: پرداختن به این قبیل موضوعات و سوژه ها در سینما بسیار مهم است و ما باید همواره دنبال ریشه ها باشیم و روابط علت و معلولی و چرایی یک قضیه را همواره در نظر بگیریم و بر اساس آن مبادرت به ساخت فیلم کنیم؛ متأسفانه امروزه شرایطی در کشور ما به وجود آمده که بسیاری از روابط در خانواده های ما مانند آفت شده و یک فیلمساز که رسانه مهم و تأثیرگذاری مانند سینما را تحت اختیار خود دارد باید با ساخت آثار سینمای اجتماعی با این آفات مقابله کند.

گفتنی است؛ عوامل اصلی تولید این اثر عبارتند از:  نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: پوران درخشنده، مدیرفیلمبرداری: مسعود سلامی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: جلیل شعبانی، منشی صحنه: سیمین آزادی، مدیر صدابرداری: عباس رستگارپور، صدابردار: امید عاشوری، طراح گریم: ایمان امیدواری، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: گلناز گلشن، دستیاران کارگردان: علی جودی و لیلا درخشنده، مدیر تولید: عباس درخشنده، عکاس: بابک برزویه، مدیر تبلیغات: پیام ایرایی. بازیگران: فرهاد اصلانی، مریلا زارعی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت دوست، رسول نجفیان، آزیتا حاجیان، حسام نواب صفوی و نفیسه روشن.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.