سه‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹

در گفتگو با سینماپرس عنوان شد؛

خسروی: با ۲ فیلم «نگار» و «اسرافیل» در جشنواره فیلم فجر حضور دارم/ طراحی گریم آثار اجتماعی به مراتب سخت تر از کارهای دیگر است

سودابه خسروی

سینماپرس: سودابه خسروی چهره پرداز سینما در آستانه برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: امسال به دلیل اینکه طراحی چهره پردازی یک سریال تلویزیونی به کارگردانی «باسل خطیب» در کشور الجزایر را بر عهده داشتم نتوانستم در ایران زیاد پرکار باشم و تنها طراحی چهره پردازی ۳ فیلم را بر عهده گرفتم که از میان آن ها ۲ فیلم «نگار» و «اسرافیل» برای حضور در جشنواره فیلم فجر پذیرفته شدند.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هر ۲ فیلمی که با آن ها در جشنواره فجر حضور دارم جزو آثار سینمای اجتماعی محسوب می شوند و گریم های رئالی دارند و تصویری از آدم های جامعه امروز کشور را نشان می دهند.

وی سپس با بیان اینکه  طراحی گریم آثار اجتماعی به مراتب سخت تر از کارهای دیگر است اظهار داشت: به دلیل اینکه سینمای اجتماعی در کشور ما باب شده برای عوامل هنری پشت صحنه سینما بسیار کم پیش می آید تا بتوانند خود را در ژانرهای دیگر محک بزنند؛ البته سینمای اجتماعی سینمای مورد علاقه من است و همیشه سعی می کنم تا بر اساس شخصیت های متفاوتی که در فیلمنامه ها وجود دارند به بهترین شکل ممکن کارم را انجام دهم.

خسروی تأکید کرد: با این همه نباید فراموش کنیم که صرف تولیدات آثار سینمایی در این ژانر باعث می شود تا ما تنوع لازم برای عدم به تکرار افتادن را از دست بدهیم؛ یکی از مسائلی که باعث دشواری کار ما در طراحی گریم فیلم های اجتماعی می شود این است که همواره باید کوشش کنیم تا بر اساس برداشت های شخصی مان از افراد لایه های مختلف جامعه تصاویری واقعی اما متفاوت با سایر فیلم های مان نشان دهیم.

طراح چهره پردازی فیلم سینمایی «آقا یوسف» خاطرنشان کرد: البته من تأکید می کنم که از این کار راضی هستم و نمی خواهم مانند برخی از همکارانم گریم را در فیلم ها پررنگ نشان دهم؛ من معتقدم گریم جزو عناصری است که برای بازی بهتر بازیگر مورد استفاده قرار می گیرد و اینکه یک چهره پرداز بخواهد خود را با طراحی خاص و پیچیده که لزوماً به فضای مضمونی و محتوایی فیلم ارتباطی ندارد مهم جلوه دهد کار بسیار غلطی است.

وی ادامه داد: من اصولاً با هرگونه تیپ سازی مخالف هستم؛ به خصوص نمی دانم چرا برخی از همکارانم در فیلم های رئال که جریان روز جامعه در آن ها احساس می شود دست به تیپ سازی می زنند؛ تیپ سازی تنها متعلق به سینمای تخیلی و داستان پرداز است و در سینمای رئال و اجتماعی جای این نوع چهره پردازی نیست.

این چهره پرداز در خاتمه این گفتگو از فعالیت های جدیدش در سینما خبر داد و گفت: به تازگی برای جدیدترین اثر سینمایی سیدروح الله حجازی قراردادی با ایشان امضا کرده ام و این اثر سینمایی که نمی توانم نام آن را عنوان کنم به زودی جلوی دوربین می رود؛ همچنین با خانم ناهید دل آگاه نیز برای تولید یک فیلم سینمایی که کارگردان آن کار اولی است قرارداد امضا کرده ام و مشغول مطالعه فیلمنامه هستم تا به زودی طراحی چهره پردازی فیلم را آغاز کنم.

گفتنی است؛ سودابه خسروی در سال ۱۳۴۵ در اراک متولد شد و تحصیلات خود را در رشته عکاسی در دانشگاه تهران ادامه داد. سپس در آزمون ورودی حوزه ی هنری (رشته ی طراحی گریم) شرکت کرد و پس از پذیرفته شدن در این آزمون مشغول به تحصیل شد. پس از اتمام هر دو رشته به همراه جلال الدین معیریان مشغول به کار تدریس در کلاس های گریم ایشان شد و کار در سینما و تلویزیون را به عنوان مجری گریم آغاز کرد. از سال ۷۹ به عنوان مجری گریم سریال «قطار ابدی» و فیلم سینمایی همسر دلخواه من، با آقای محتشم مشغول به کار شد و از سال ۷۹ به صورت مستقل شروع به کار در حیطه  سینما و تلویزیون کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.