یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶

همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت عنوان شد؛

کیوان نیا: برگزاری جشنواره های مستند برای پر کردن بیلان کاری مدیران است/ فقدان مدیریت ارزشی باعث شده از مسیر انقلاب اسلامی منحرف شویم

شاهرخ کیوان نیا

سینماپرس: شاهرخ کیوان نیا مستندساز همزمان با برگزاری جشنواره سینماحقیقت گفت: وضعیت امروز سینمای مستند به گونه ای است که به راحتی می توان بر این امر صحه گذاشت که برگزاری جشنواره های مستند صرفاً برای پر کردن بیلان کاری مدیران است چرا که این جشنواره ها هیچ عایدی مثبتی برای سینمای مستند در پی ندارد و این سینما و دست اندرکاران آن همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

کارگردان مستند «از کربلا تا قدس» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مدیران سینمای مستند و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در طول سال آنچنان که شایسته است به سینمای مستند بها نمی دهند و هیچ سیاست گذاری صحیح و اصولی در این زمینه ندارند اما نزدیک به ایام برگزاری جشنواره سینماحقیقت به عنوان مهمترین رویداد سینمای مستند در کشور می خواهند وضعیت این گونه سینمایی را بسیار خوب و بی نقص جلوه دهند و این در حالی است که سینمای مستند با مشکلات بسیاری دست به گریبان است.

وی ادامه داد: متأسفانه هیچ گونه ترسیم نقشه راه توسط مدیریت سینمای مستند برای آینده صورت نگرفته و همه اتفاقات در لحظه می افتد و این اتفاقات در لحظه فضای بسیار ناخوشایندی را برای اهالی سینمای مستند که دغدغه این گونه مهم سینمایی را دارند به وجود آورده است.

کیوان نیا در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه فقدان مدیریت ارزشی در حوزه مستند باعث شده تا از مسیر انقلاب اسلامی منحرف شویم اظهار داشت: مسیری که مدیران سینمای مستند در پیش گرفته اند به هیچ عنوان موافق و مطلوب جامعه انقلابی ما نیست؛ طی سال های اخیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بیش از هر چیز از فیلم هایی حمایت کرده اند که ارتباطی با نظام اسلامی و انقلاب اسلامی نداشته اند و تنها فیلم هایی مورد توجه و تمجید ایشان واقع شده است که قرابتی با موضوعات اسلامی نداشته اند.

کارگردان مجموعه مستند «موزه های جنگ دنیا» سپس رفتار مدیران سینمای مستند را منافق گونه توصیف کرد و گفت: نه تنها مدیران سینمای مستند که اغلب مدیران در حوزه فرهنگ و هنر و به خصوص سینما بارها و بارها در صحبت های شان از اسلام و دین و انقلاب اسلامی و آرمان های حضرت امام (ره) و... به عنوان سرفصل برنامه های شان یاد کرده اند و گفته اند که از ساخت آثاری که با این مضامین ساخته می شوند حمایت های جدی می کنند اما متأسفانه تمامی حرف های شان در حد شعار باقی مانده و عمل شان کاملاً منافی صحبت های شان است.

این مستندساز خاطرنشان کرد: مدیران سینمای مستند در خلوت خود هرکاری را که مایل هستند انجام می دهند و متأسفانه گویا کسی پیدا نمی شود که جلوی اعمال آن ها را بگیرد؛ بنده معتقدم ضعف های شدید ما در حوزه سینمای مستند در مسائلی همچون اکران، توزیع، تولید و... آثار مستند به دلیل نبود مدیری دغدغه مند و ارزشی است و باید هرچه زودتر مدیری متعهد و دغدغه مند جایگزین مدیران فعلی شود.

کارگردان مستند «همسفر با آب و آیینه» تصریح کرد: این روزها نیروهای اصیل و متعهد انقلابی جایی برای حضور و فعالیت ندارند و به عکس افرادی که بعضاً با نظام و انقلاب زاویه دارند مورد حمایت مدیران سینمایی برای تولید فیلم های مستند و یا داستانی قرار می گیرند و این روند باید معکوس شود.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: یکی از ضرورت های ما در حال حاضر پرداختن به موضوعات استراتژیک در سینما به عنوان یک رسانه مهم و تأثیرگذار است تا بتوانیم به اهداف عالیه خود دست پیدا کنیم و مدیران سینمای مستند باید به این نوع آثار توجه جدی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.