شنبه ۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵

بدعت‌هایی برای از ما بهتران سینما!

بلیت هشت فیلم برای افتتاحیه «جنگ ستارگان» و بلیت ۳۰ فیلم برای تماشای«سلام بمبئی» با حضور گلزار!

سلام بمبئی

سینماپرس: توجه کنید که امریکایی‌ها در بدترین حالت بلیت هشت فیلم در سینماهای عادی را می‌دادند تا در افتتاحیه جنگ ستارگان شرکت کنند؛ فیلمی که برای آنها بخشی از تاریخ سینما و حتی سبک زندگی امریکایی است نه مانند شهروندان ایرانی که بلیت ۳۰ فیلم را می‌دهند تا در حضور محمدرضا گلزار «سلام بمبئی» را تماشا کنند!

افتتاحیه‌ای با بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی، باورش کمی سخت است، اما هفته آینده در همین روز سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد تهران میزبان افتتاحیه فیلم «سلام بمبئی» است؛ فیلمی که بلیت‌هایش چند روزی است به صورت آنلاین در حال پیش‌فروش است و برای کسانی که می‌خواهند در مراسم افتتاحیه این فیلم حضور یابند بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی درنظر گرفته شده است. رقمی که می‌توان با آن ۳۰ بلیت فیلم در سینماهای مدرن که با قیمت ۱۰ هزار تومان گران‌ترین بلیت‌های سینماهای ایران را دارند، خرید. این رقم برای سینمای ایران کمی خارق‌العاده نیست؟ در سال جاری دولت حداقل حقوق را ۸۱۲ هزار و ۱۶۴ تومان اعلام کرده است. پس با در نظر گرفتن اضافه حقوق و مزایای احتمالی یک ایرانی بیش از ۳۳ درصد از حقوق یک ماه ‌خود را برای تماشای فیلمی مشترک میان سینمای ایران و هند هزینه می کند؛ فیلمی که نه در سینمای عریض و طویل بالیوود جایگاهی دارد و نه در سینمای ایران برای فیلم قربان محمدپور از پیش جایگاهی در نظر گرفته شده است.

  
چرا ۳۰۰ هزار تومان؟!
بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی حتی در مشهورترین و پرطرفدارترین کنسرت‌های موسیقی هم رقم عجیب و غریبی است. این رقم ۳۰۰ هزار تومانی چطور برای بهای بلیت‌های افتتاحیه «سلام بمبئی» محاسبه شده است؟! جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده این فیلم می‌گوید: «آوردن بازیگران از هند به ایران هزینه‌های بسیاری دارد. ما حدودا یک میلیارد تومان هزینه‌های افتتاحیه این فیلم سینمایی را تخمین زدیم و این هزینه بالا باعث شده بلیت‌های مراسم افتتاحیه این فیلم را به فروش برسانیم». سالن برج میلاد تهران گنجایش هزار و ۷۰۰ صندلی را دارد و در صورت ادامه روند خرید بلیت‌ها امکان اینکه تمامی ظرفیت این سالن پر شود، وجود دارد و در این صورت در یک شب و تنها در یک سالن، «سلام بمبئی» بیش از ۵۰۰ میلیون تومان فروش خواهد داشت!
  
سلام بمبئی می‌خواهد رکورد فروشنده را هم بزند!
قربان محمدپور، کارگردان فیلم «سلام بمبئی» که گویا از استقبال افتتاحیه خاطرجمع است، از انتظارش برای فروش ۴۵ میلیارد تومانی «سلام بمبئی» می‌گوید یعنی رقمی حدود سه برابر فروش فیلم «فروشنده» که به تازگی توانسته است حد نصاب فروش سینما را جابه‌جا کند. آیا بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی می‌تواند این آرزو را رقم بزند؟! اصلاً می‌توان افتتاحیه‌ای را با این وضع به حساب موفقیت یک فیلم گذاشت؟!

یک سال پیش در همین روزها بود که سینمای جهان یک پدیده سینمایی را به خود دید. قسمت جدید از فیلم دنباله‌دار جنگ ستارگان با نام «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» رونمایی شد و توانست رکورد فروش سینماهای جهان را جابه‌جا کند؛ پدیده‌ای که سرآغاز آن از افتتاحیه این فیلم در لس‌آنجلس بود و همزمان با این افتتاحیه ۳ هزار سالن سینما اکران جنگ ستارگان را آغاز کردند. بلیت‌های افتتاحیه جنگ ستارگان در بازار سیاه خرید و فروش می‌شد و برخی از علاقه‌مندان توانستند آن را به قیمت ۱۰۰ دلار (با دلار آزاد آن روزها تقریباً ۳۴۰ هزار تومان می‌شد) خریداری کنند. برخی هم کمتر و در حدود ۵۰ دلار برای دیدن این فیلم پرداختند. این رقم در کنار هزینه ۳۰۰ دلاری حضور در پیاده‌رو خیابانی که دونالد ترامپ از آن عبور خواهد کرد تا به مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری برود، چندان چشمگیر نیست. حتی قیمت بلیت سینماها در روزهای بعدی برای بزرگسالان ۵/۱۲ دلار بود. توجه کنید که امریکایی‌ها در بدترین حالت بلیت هشت فیلم در سینماهای عادی را می‌دادند تا در افتتاحیه جنگ ستارگان شرکت کنند؛ فیلمی که برای آنها بخشی از تاریخ سینما و حتی سبک زندگی امریکایی است نه مانند شهروندان ایرانی که بلیت ۳۰ فیلم را می‌دهند تا در حضور محمدرضا گلزار «سلام بمبئی» را تماشا کنند!
  
بدعت‌هایی برای از ما بهتران سینما!
زمانی که تنها در چند روز اول اکران فیلم فروشنده قیمت بلیت‌های این فیلم از قیمت مصوب سینماها بیشتر بود، اعتراض‌های متعددی به این سبک اکران وارد شد و در نهایت بهای بلیت «فروشنده» نیز به حالت عادی بازگشت. آن زمان منتقدان فرهادی از اینکه قیمت بالای بلیت می‌تواند عاملی برای رکوردشکنی آسان در سینما شود به وی خرده می‌گرفتند، اما در نهایت «فروشنده» توانست رکوردشکنی کند و به تنهایی در رأس فهرست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمای ایران قرار گیرد. اما در نقطه مقابل زمانی که نوروزبیگی به خاطر هزینه‌ها آوردن مهمانان هندی و هزینه‌های برگزاری افتتاحیه، صندلی‌های سالن میلاد را برای یک سانس ۳۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری کرده است، اعتراضی پیش نمی‌آید.
 
«سلام بمبئی» شو آف تبلیغاتی یا برگی از تاریخ!
پیتر بارت، روزنامه‌نگار و منتقد سینما بعد از تماشای قسمت هفتم جنگ ستارگان در مجله وریتی نوشت: «زمانی که در سال ۱۹۷۷ من چهار دلار برای دیدن «جنگ ستارگان) (اپیزود اول) دادم، هیچ‌کس به من اخطار نداده بود که این می‌تواند یک شروع تاریخی باشد». آیا چند سال بعد هم افرادی که در افتتاحیه ۳۰۰ هزار تومانی سلام بمبئی شرکت کرده‌اند می‌گویند ما آن روز در سرآغاز یک تغییر تاریخی در سینمای ایران حضور داشتیم؟ سابقه فیلمسازی کارگردان«سلام بمبئی» می‌گوید که حداقل روی کاغذ نباید انتظار معجزه داشت. همان‌طور که در طول سال سینمای هند چندین فیلم با مشارکت بریتانیا می‌سازد ولی سینمای بریتانیا به خاطر همکاری با بالیوود تکانی نخورده است! دست‌اندرکاران فیلم سلام بمبئی از زمان مطرح شدن ساخت این فیلم تاکنون که یک هفته تا اکران آن باقی مانده است از اکثر روش‌های تبلیغاتی برای داغ کردن اکران آن استفاده کرده‌اند از جمله استفاده از بنیامین بهادری، خواننده مشهور دهه ۸۰ یا تلاش برای بازگرداندن محمدرضا گلزار به دوران سوپراستاری و مانورهای پی‌درپی روی حضور ستاره‌های بالیوودی در این فیلم که معجونی را به نام «سلام بمبئی» ایجاد کرده است. طبق اطلاعات سایت فروش آنلاین بلیت، نیم بیشتر ظرفیت سالن اکران «سلام بمبئی» پر شده است البته مشخص نیست که آیا این میزان با در نظر گرفتن مهمانان است یا همه صندلی‌های پر شده بلیت‌فروشی داشته‌اند! ۱۳ آذر مشخص می‌شود بلیت‌های ۳۰۰ هزار تومانی واقعاً مشتری داشته‌اند یا خیر!

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.