شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷

نگاهی به حواشی این روزهای شایعه عزل یا استعفای وزیر ارشاد؛

عزل غیر فرهنگی با ژست های فرهنگی/بازی انتخاباتی یا ... ؟!

روحانی و جنتی

سینماپرس: خبر استعفا و یا برکناری علی جنتی از وزارت ارشاد یکی از خبر های مهم روزهای گذشته به حساب می آید. خبری که به نظر می رسد دلایلی چندان فرهنگی نداشته و علت آن را باید در تصمیمات غیر فرهنگی دولت جست و جو کرد. عده ای این ها را بازی انتخاباتی دولت می دانند.

خبر تغییر وزیر ارشاد در روزهای گذشته شاید مهم ترین خبر عرصه فرهنگ به حساب می آید. اتفاقی که باعث شد کانال های مجازی و صفحه های فرهنگی رسانه ها در روزهای تعطیل ایام عاشورا روزهای شلوغی را بگذرانند. ماجرایی که زمینه را برای گمانه زنی های مختلف در خصوص صحت و سقم این خبر و چرایی این تصمیم از جانب رئیس جمهور و یا خود جنتی به وجود آورد.  

در همین خصوص عده ای تلاش می کنند تا استعفا و یا عزل وزیر ارشاد را با ماجرای پذیرفتن استعفای مدیرکل ارشاد قم توسط جنتی مرتبط کنند و این عمل او را مصداق عقب نشینی در برابر فشار ها بدانند اتفاقی که روند کاری وزیر ارشاد در سایر حوزه ها نشان می دهد که کمترین قرابتی با حقیقت ندارد.  
چرا که جنتی نشان داده است رویکرد مشخصی ندارد و بیش از اینکه بر طبق قاعده ای رفتار کند بیشتر مصلحت اندیشانه تلاش کرده تا ژست چتر باز بگیرد و دل همه را به دست بیاورد. پذیرفتن استعفای مدیرکل ارشاد قم نیز در ادامه همین روش جنتی معنا می شود نه چیز دیگر.  
وزیر ارشاد دولت یازدهم از تکخوانی زن تا توقیف فیلم ضد فتنه در کارنامه داشته است. از انتقاد به ارسال فیلم «قصه ها» به جشنواره خارجی به دلیل سیاه نمایی و انتقاد از اکران «۵۰ کیلو آلبالو» تا دفن خواننده های زیر زمینی گروه «سگ های زرد» در قطعه هنرمندان که در اختیار وزارت ارشاد است همه در دوران وزارت علی جنتی رقم خورده اند.
با این وجود به نظر نمی رسد هیچ کدام از این اتفاقات زمینه را برای شکرآب شدن رابطه میان جنتی و روحانی به وجود آورده باشد. چرا که بعید به نظر می رسد رئیس جمهور به این راحتی دوست دیرینه خود را کنار گذاشته و تصمیم به عزل و یا پذیرفتن استعفای او بگیرد.  
البته شاید تیم مشاوران دولت در تلاش هستند تا چند ماه مانده به انتخابات بر آتش دو قطبی شدنه جامعه بدمند و از این نمد برای خود کلاهی ببافند. استعفا و یا عزل جنتی باعث خواهد شد دولت ژست مظلوم نمایی به خود بگیرد و بتواند از این ژست در انتخابات آینده در راستای هم سو کردن حمایت هنرمندان استفاده کند.  
با گذشته این چند سال برآیند عملکرد وزارت ارشاد جنتی نشان می دهد که رویکرد یکی به نعل و یکی به میخ او جواب نداده و نه هنرمندان به خواسته های خاص خود رسیده اند و نه جریانات دلسوز از او راضی هستند.  
از این رو باید پذیرفت که این شایعات و حرف و حدیث ها در خصوص عزل و یا استعفا خیلی ربطی به عملکرد جنتی در وزارت ارشاد ندارد چرا که اگر قرار به تغییر در اثر عوض کردن تصمیم بود جنتی می بایست زود تر از این ها مسند وزارت را ترک می کرد.  
به نظر می رسد این ها یا یک بازی زود هنگام انتخاباتی است یا دلایل خاص و غیر فرهنگی دارد که فعلاً هر دو با سکوت دولتمردان همراه هستند. مسائلی که شاید به ظاهر تکلیف آن ها روشن شود اما به واقع زمان لازم است تا حقیقت برخی از ماجرا ها برای مردم روشن گردد. اتفاقی که در خصوص برخی از مسئولان پیشین کشور نیز افتاده است.  
* رجانیوز

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.