یکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۱

انتقاد تند روزنامه جمهوری اسلامی از سازمان سینمایی؛

چرا «سازمان سینمایی» و سازندگان «رستاخیز» به فتاوای مراجع دهن‌کجی می کنند؟

فیلم سینمایی رستاخیز

سینماپرس: روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی به نحوه برخورد معاون سینمایی وزارت ارشاد با فیلم رستاخیز پرداخت.

به گزارش سینماپرس، در این یادداشت آمده است:

۱. این فیلم در جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۹۲ پخش شد و اشکالات محتوایی آن، اعتراض منتقدان و متدینان را برانگیخت. علاوه بر ایرادهای تاریخی فیلمنامه، نشان دادن چهره بازیگران نقش‌های حضرت علی اکبر(ع)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حضرت قاسم(ع) نگران‌کننده بود و تذکر علماء و مراجع را در پی داشت.
۲. پس از این اعتراضات، عوامل سازنده فیلم به اصلاحاتی دست زدند و تلاش نمودند برخی اشکالات محتوایی را برطرف کنند. گرچه این اقدام، مناسب و قابل تقدیر بود اما اصرار آنان بر نمایش دادن چهره بازیگر نقش حضرت عباس(ع) بسیار عجیب است.
۳. پیش از این در سریال "مختارنامه" نیز همین حساسیت از سوی جامعه ایجاد و به فتاوای مراجع منجر شده بود که به اقدام اصولی صدا و سیما انجامید و چهره بازیگر این نقش، با افکت نور پوشانده شد. اما عوامل فیلم رستاخیز با وجود آن تجربه، هنوز به هشدارها توجهی نکرده و این اقدام را انجام نداده‌اند.
۴. رئیس سازمان سینمایی کشور جمعه در تازه‌ترین واکنش خود گفت: "اعلام کردیم که اگر صاحبان فیلم اصرار بر نمایش فیلم با چهره حضرت عباس(ع) دارند این اتفاق می‌افتد و ما حرفی نداریم!! ما در واقع اختیار را به صاحبان فیلم داده‌ایم زیرا آنها افرادی متدین و آشنا به فضای کشور هستند و بخوبی مسایل را درک می‌کنند و تصمیم در این مورد بر عهده خود کارگردان گذاشته شده است!!".
به آقای ایوبی باید گفت که با گذشت سه سال از اعتراضات و واکنش‌ها، اگر عوامل فیلم قصد تمکین به نظر مرجعیت و احترام به عواطف متدینان را داشتند تا حال اقدام کرده بودند.
۵. از ماجرای مجموعه تلویزیونی مختارنامه تا زمان اکران رستاخیز در جشنواره فجر، تقریباً تمامی مراجع عظام تقلید ـ اعم از حضرات آیات وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، سبحانی، موسوی اردبیلی، ملکوتی(ره)، نوری همدانی و علوی گرگانی ـ صراحتاً انجام این کار را حرام اعلام کرده یا به مصلحت ندانسته‌اند. دفتر آیت‌الله سیسانی در نجف اشرف نیز خبر تایید این فیلم را رد کرد که همچنان این اطلاعیه در صفحه اول سایت این دفتر وجود دارد. رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر حفظ حرمت مراجع عظام تقلید تاکید داشته‌اند. (اسناد و اطلاعیه‌های مراجع نزد روزنامه و نیز سایتهای معتبر موجود است)
با توجه به این نکات، اینک آیا این اعلام جدید رئیس سازمان سینمایی کشور، دهن کجی به فتاوای مراجع نیست؟
۶. ممکن است مسوولین مربوطه در وزارت ارشاد، در پاسخ، مساله حکم دادگاه درباره خسارت به سازندگان فیلم را مطرح کنند. جواب اینست که اولاً حکم مذکور، بدوی بوده و در حال تجدید نظر است. ثانیاً اگر وزارت ارشاد با قاطعیت از خود دفاع کند و مستندات و فتاوای مرجعیت را ارائه کند، آیا دادگاه می‌تواند این خسارت را متوجه این وزارتخانه نماید؟ ثالثاً اگر وکیل وزارت ارشاد، دادگاه را متفتن به تجمعات اعتراض آمیزی که در واکنش به تابوشکنی مراجع در شهرهای مختلف کشور برگزار شد کند، آیا دوباره چنین رایی صادر می‌شود؟ و سوالات متعدد دیگر درباره این حکم عجیب...
۷. اصرار سازندگان فیلم و مقاومت آنان دربرابر این خواسته معقول نیز به هیچ عنوان قابل درک نیست. در حالی که مجموعه‌ای "امام علی(ع)"، "تنهاترین سردار" (درباره امام مجتبی(ع))، "روایت عشق" و "مختارنامه" و فیلمهای سینمایی "سفیر" و "روز واقعه" (درباره قیام عاشورا)، مجموعه "ولایت عشق" (درباره امام رضا(ع)) و... با نشان ندادن چهره‌های مقدس، بارها و بارها از تلویزیون‌های داخل و خارج پخش شده و اثرگذار بوده اند، چرا عوامل رستاخیز این فیلم را استخوان لای زخم نگه داشته‌اند، اراده می‌کنند آن را تبدیل به بحران می‌کنند؟! آیا عدم استفاده از ترفندهای هنری ـ مانند آثار فوق‌الذکر ـ به اینهمه ایجاد ناراحتی می‌ارزد؟

نظرات

  • سعید ۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۱۴:۲۳
    1 0
    ای کاش حداقل در یک سطر این یادداشت از ساخت این فیلم قدردانی می کردین بعد انتقاد می کردین
  • امیر ۱۳۹۵/۰۷/۱۱ - ۱۶:۲۶
    0 1
    توجه داشته باشید! این یادداشت عینا از روزنامه جمهوری اسلامی نقل شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.