چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

محمدتقی فهیم در نشست تحلیل سریال «خانم وزیر»:

کارگردانان جوان ما در حوزه دفاع مقدس آرزو دارد جایزه اسکار را بگیرد!

محمدتقی فهیم در نشست نقد و بررسی مستند «۳۳ سال سکوت»

سینماپرس: محمدتقی فهیم در نشست تحلیل سریال «خانم وزیر» گفت: سینماگران ایرانی باید با رویکرد ایجابی فیلمسازی کنند تا فیلم‌های ایرانی به دنیا پَر بکشند. چراکه ایران در میان کشورهای هم طراز خود در منطقه دارای بیشترین امنیت است.

به گزارش سینماپرس، محمدتقی فهیم منتقد سینما در نشست تحلیل سریال «خانم وزیر» از سلسله نشست های ایران هراسی و اسلام ستیزی به بیان توضیحاتی درباره نمادهای مفهومی این اثر پرداخت.

در ابتدای این جلسه که سعید الهی اجرای آن را برعهده داشت، با توضیحاتی درباره برنامه های نشست، از فهیم دعوت به سخنرانی کرد. این منتقد سینما در نشست نقد و بررسی سریال «خانم وزیر» درباره ویژگی های این سریال گفت: خانم وزیر سریالی جذاب، دیدنی و پر کشش است که فاز اول آن در 24 قسمت شساخته شده و فاز دوم آن نیز در حال ساخت است و از تلویزیون آمریکا پخش خواهد شد. افراد شناخته شده ای در پشت ساخت این سریال قرار دارند. از جمله مورگان فریمن که خود نقش دادستان را هم در سریال ایفا می کند. همچنین در بخش اجرایی نیز چهره های شناخته شده ای او را همراهی کرده اند.

وی با اشاره به این که تحلیل این سریال در جلسه بیشتر از منظر مفهومی است نه فرم و ساختار بیان کرد: اگرچه این جلسه بیشتر به مضمون سریال می پردازد اما در بخش فرم نیز شاهد هستیم که سریال خانم وزیر از قواعد سنتی سریال سازی در آمریکا تبعیت می کند. از نظر ساختاری قصه دارای قهرمان است. از نماهای بلند استفاده می کند. نماهای باز در آن کم شمار است و دوربین در حد لازم بیرون می رود و نماهای معرف را در اثر می بینیم. این سریال از سبک سریال سازی دهه 60 تا 80 آمریکا بیشتر پیروی می کند و کمتر اکشن است.

فهیم با مقایسه سریال خانم وزیر با نمونه هایی همچون« 24 »توضیح داد: این در حالی است که سریال هایی با مضامین مشابه از جمله 24 پر حادثه، معمایی و تو در تو هستند و بنیان آن ها حادثه است. اما خانم وزیر بنیان را بر قصه گویی و فضای خانوادگی قرار داده است و اتفاقا برگ برنده این سریال نیز پرداختن به همین فضاست. در واقع خانم وزیر در لوای خانوده محور بودن و نشان دادن خود و پرداختن به جذابیت های رمانتیک و فضای عاطفی و احساسی هدف خود را پیش می برد.

وی با اشاره به قصه این سریال خاطر نشان کرد: این سریال داستان وزیر زن آمریکاست که قبلا کارشناس سازمان سیا نیز هست و همزمان با طی کردن مراحل رشد و پیشرفت خود بهبوهه ترور وزیر خارجه قبلی کشور نیز مطرح می شود.

این منتقد سینما با بیان این که سریال خانم وزیر به پیش بینی اوضاع سیاسی و دیپلماسی آینده این کشور دست زده است، عنوان کرد: این سریال جلوتر از دیپلماسی آمریکا حرکت می کند. از این نظر که در نقطه عطف خود، یک ماه بعد از زمانی که مقامات بر سر میز مذاکره هستند، در ایران توافق هسته ای صورت می گیرد.  با همه این تفاسیر تحلیل فنی و تکنیکی این جنس آثار نتیجه چندانی ندارد. بلکه این سریال ها متناسب با ذائقه و نیاز شهروندان آمریکایی ساخته می شود و سریال خانم وزیر هم توانسته است 80 درصد رضایت مخاطبان آمریکایی را در یک نظر سنجی به خود اختصاص بدهد و نسبت به نمونه های مشابه اثری پرمخاطب باشد.

این تحلیل گر فیلم همچنین با اشاره به این که مدیوم تلویزیون و سینما راه ارتباط و آگاهی بخشی به مخاطبان آمریکایی است، گفت: مخاطب کم آگاه آمریکایی که با اخبار، کمتر از فضای فیلم و سریال میانه دارد با شخصیت پردازی های قوام یافته این سریال ها مانوس می شود و محتوای آن را می پذیرد. مثلا در سکانسی از سریال خانم وزیر زمانی که قرار است وزیر به ایران سفر کند سکانسی اشک آور و اغراق آمیز به تصویر کشیده می شود که سعی می شود الیزابت را از سفر به ایران منصرف کنند. در حالی که واقعیت امر اینطور نیست. اما ممکن است مخاطبان آمریکایی این تصویرسازی از ایران را باور کنند.

فهیم همچنین به ضرورت ایده پردازی در سینمای ایران اشاره و بیان کرد: ما نیاز داریم تا ذهنیت خود را در سینما سر و سامان بدهیم و دراماتیزه کنیم. این توان را در سینما داریم که درام های قدرتمندی تولید کنیم و وضعیت جامعه را به درستی به تصویر بکشیم. فیلم های آمریکایی معمولا با رویکرد ایجابی جنبه های قدرتمندانه ای از آمریکا را به تصویر می کشند. در حالی که در ایران این رویکرد غالبا سلبی است. اما ایران هم باید با رویکرد ایجابی فیلمسازی کند. رویکردی که باعث می شود فیلم های ایران به دنیا پر بکشند. این در حالی است که ایران در میان کشورهای هم طراز خود در منطقه دارای بیشترین امنیت است و این انصاف نیست که در سینمای جهان به عنوان نقطه ای ناامن معرفی شود.

وی با بیان این که خانم وزیر نماد اسلام ستیزی و ایران هراسی است، توضیح داد: در آمریکا به دلیل این که با مساله فرهنگی اهداف خود را پیش می برند، در سینما و سریال های خود موفق شده اند. متاسفانه در ایران هنرمندان نمی توانند فیلم هایی بسازند که مردمان جهان را مجذوب خود کنند. در حالی که هنرمندان ایرانی خلاقیت این را ندارند که بر روح و فکر آمریکایی ها تاثیر بگذارند.

فهیم با اشاره به فساد اداری و مالی در ایران بیان کرد: به نظر من این مساله هم به آمریکا بر می گردد و مسئولان داخل کشور به حقوق نجومی رسیده اند افکارشان متاثر از فرهنگ غربی است. متاسفانه ما با با همه امکاناتی که در اختیار داریم، گاهی چشممان به سمت دیگر است. مثلا یکی از کارگردانان جوان ما که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می کند، آرزو دارد جایزه اسکار را بگیرد! اما این جایزه خود نماد امپریالیسم و نماد قدرت های بزرگ است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.