دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷

سینما و تلویزیون و نحوه روایت آثار تاریخی و مذهبی/ ۱

عظیمی: آیات عظام باید فیلمنامه های مذهبی را تأیید کنند/ فیلمنامه‌نویسان از تمامی منابع برای نگارش بهره‌مند شوند، نه کتابخانه‌ی شخصی‌شان!

مهدی عظیمی میرآبادی*

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی معاون اسبق نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در آستانه ماه محرم و ایام عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) درباره چگونگی روایت آثار تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون گفت: متأسفانه پیش از این ما شاهد انحراف در روایت های تاریخی و مذهبی در برخی آثار سینمایی و تلویزیونی بوده ایم و از این رو آیات عظام و مراجع تقلید باید به عنوان مشاور فیلمنامه های تاریخی و مذهبی را تأیید کنند و سپس این فیلم ها و سریال ها به تولید برسد.

مدیر مسئول نشریه «سینمای خانگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بارها دیده شده که برخی از آثار به دلیل دور شدن از اصل فضای روایی و محتوایی خود به انحراف کشیده شده اند و این بسیار غلط است و می تواند عواقب بسیار بدی را در کل کشور در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: معتقدم آنچه که در برخی فیلم ها و سریال های تاریخی و مذهبی دچار وهن در جامعه شده از یک سو به محققین و فیلمنامه نویسان و از سوی دیگر به مسئولان باز می گردد که نظارت جدی بر تولیدات سینمایی و تلویزیونی ندارند و می گذارند که هر فیلم و سریالی با هر دیدگاه شخصی و سلیقه ای تولید شده و به پخش و اکران برسد.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سیب و سلما» خاطرنشان کرد: قطعاً اگر نظارت آیات عظام، علمای دین و مراجع تقلید بر روند تولیدات تاریخی و مذهبی در سینما و تلویزیون وجود داشته باشد و آن ها به عنوان مشاور در این پروژه ها حضور داشته باشند ما دیگر هیچ گاه شاهد تولید آثاری نخواهیم بود که بنا به برداشت های شخصی و سلیقه ای فیلمسازان و فیلمنامه نویسان به تصویر کشیده شده و هیچ گونه استنادی به آن ها نمی شود کرد.

عظیمی میرآبادی در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه فیلمنامه نویسان از تمامی منابع موجود دنیا برای نگارش آثارشان بهره مند شوند نه کتابخانه های شخصی شان اظهار داشت: یکی از مهمترین و بزرگترین مشکلات ما این است که بسیاری از فیلمنامه نویسان به خصوص افرادی که آثار تاریخی و مذهبی را به نگارش درمی آورند نه تنها تخصصی در این زمینه ندارند بلکه کمترین مطالعه و تحقیقی هم در زمان نگارش فیلمنامه های شان انجام نمی دهند که همین امر باعث می شود این قبیل آثار دچار تنزل جدی شوند.

وی افزود: افرادی که نگارش فیلم ها و سریال های تاریخی و مذهبی را بر عهده می گیرند بایستی از تمامی منابع موجود در دنیا استفاده کنند تا فیلم ها و سریال های شان بتواند ضمن جلب نظر عامه مردم و علمای دین در تاریخ کشور ماندگار شده و تا سال های سال مورد توجه سایر کشورهای جهان نیز قرار بگیرد.

این مدیر سینمایی تأکید کرد: معتقدم یکی از بهترین راه هایی که می توان به مدیران و مسئولان در سینما و تلویزیون پیشنهاد داد این است که در ابتدا با نظر جمعی از کارشناسان موضوعاتی را که مایل هستند در آن ها به تولید اثر بپردازند گردآوری کرده و سپس این موضوعات را در اختیار افرادی که کارشان نگارش متون مذهبی و تاریخی است قرار بدهند و زمانی که نگارش متن توسط آن ها پایان یافت تیمی از نویسندگان را تشکیل داده و با نظارت علمای دینی فیلمنامه یک سریال یا فیلم سینمایی را بنویسند تا انحرافات تاریخی و مذهبی به حداقل ممکن برسد.

عظیمی میرآبادی در خاتمه این گفتگو گفت: امیدوارم بتوانیم در کشورمان شاهد تولید فیلم ها و سریال های مذهبی باشیم که بتواند عامه مردم را به سوی خود جذب کرده و ارادت یک کشور شیعه به ائمه معصومین (ع) را به درستی نشان داده و به تصویر بکشد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.