جمعه ۲۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶

نقد شفاهی فیلم های در آستانه اکران؛

آذین: «نیمه شب اتفاق افتاد» سلایق و ویژگی های زنانه را به تصویر کشیده است/ این فیلم فاقد توجه کامل به مولفه های خاص آثار اجتماعی عاشقانه است

نیمه شب اتفاق افتاد

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «نیمه شب اتفاق افتاد» جدیدترین ساخته سینمایی تینا پاکروان گفت: قرار دادن مناسب و دراماتیک خانم ها و آقایان در دو سوی قطب درام و نمایش چالش ها و کشمکش های آن ها نشانگر شناخت این فیلمساز از درام، ساختار سینمایی و مقوله های معنایی و مفاهیم انسانی و برداشت نزدیک به واقع او از عشق و زندگی عاشقانه سالم است.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «نیمه شب اتفاق افتاد» یک عاشقانه غیرمتعارف درباره روابط عاشقانه غیرمتعارف است؛ تینا پاکروان که کارگردانی در سینما را با فیلم خوب «خانوم» آغاز کرده در دومین ساخته سینمایی اش به ارتباطات عاشقانه غیرمعمول پرداخته است.

این منتقد سینما ادامه داد: در واقع مقوله عشق در هر دو فیلم وی به ویژه در «نیمه شب اتفاق افتاد» دریچه و وسیله ای است تا پاکروان مخاطب خود را به درون زندگی آدم های مختلف ببرد و نگاه و برخوردهای آن ها را در موقعیت های گوناگون در برخورد با عشق و دیگر امور زندگی به چالش و تصویر بکشد گرچه موضوعی که در این اثر سینمایی محور قصه عاشقانه غیرمتعارف میان یک خواننده جوان و مدیره خدمه یک باغ تالار که سنی از او گذشته دامنه فراگیر اجتماعی و خانوادگی ندارد ولی بهانه ای است تا به این نمونه از عشق و عاشقی هم پرداخته شود کاری که پاکروان در قالب فیلمنامه ای دارای کشش، تعلیق و کشمکش نسبی و فیلمی جمع و جور به آن پرداخته است.

آذین سپس با بیان اینکه «نیمه شب اتفاق افتاد» یک ملودرام زن محور با بازی های خوب رویا نونهالی و حامد بهداد است اظهار داشت: کارگردان این فیلم در نمایش بخشی از ابعاد مختلف یک عاشقانه خاص در چارچوب یک اثر سینمایی به نسبت تماشاگرپسند هوشیار و کاربلد نشان می دهد. این فیلمساز گرچه در سینما و عرصه فیلمسازی در آغاز راه است ولی نگاه و توجه اش به دغدغه های انسانی، خانوادگی و اجتماعی نشانگر علاقه مندی اش به سینمای اجتماعی است.

وی افزود: هر دو فیلم پاکروان گویای نگرش و سلیقه های او به این نوع سینما و تلاش برای دورماندن از کلیشه ها و اغراق در ساخت فیلم و درام است. این کارگردان جوان می کوشد که به فیلمسازی از هر دو جنبه فرم و محتوا بپردازد و علاوه بر پرهیز از مضمون و داستان تکراری از کلیشه شده های سینمای خانوادگی و ملودرام های سطحی هم فاصله بگیرد. این مهم در «نیمه شب اتفاق افتاد» به صورت آشکارتر به چشم می خورد.

آذین خاطرنشان کرد: این امتیازها فیلم جدید این فیلمساز را از لحاظ ساختار و پرداخت سینمایی جلوتر از «خانوم» قرار می دهد. با آنکه پرداخت نهایی و گره گشایی های این اثر سینمایی جای کار و توجه بیشتر داشته و قصه و شخصیت های آن قابلیت ورود به لایه های عمیق تر عشق و زندگی را داشته اند و هدایت بازی ها هم می توانست قوی تر باشد اما در مجموع امتیازهای فیلم این موارد را کمرنگ کرده است. پاکروان در سینمای حرفه ای اجتماعی با آتیه می نماید.

وی در خاتمه این گفتگو ابراز داشت: «نیمه شب اتفاق افتاد» با آنکه امتیازهایی برای نزدیک شدن به یک فیلم استاندارد سینمایی دارد و سازنده اش را در حوزه کارگردانی کارآزموده تر نشان می دهد ولی برای جای گرفتن در میان آثار اجتماعی عاشقانه فاقد توجه کامل به مولفه های خاص این گونه آثار یعنی مرکزیت بخشیدن به موضوعات اجتماعی، پرداخت خصوصیات روانی کاراکترها در رودر رویی با عشق و نقش و تأثیر مسائل اخلاقی و اعتقادی و فرهنگ جاری جامعه در اتباط با آدم ها است.

گفتنی است؛   «نیمه شب اتفاق افتاد» داستان عشق های نامتعارف از عروسی تا عزاست...

عوامل اصلی این فیلم عبارتند از: کارگردان: تینا پاکروان/ تهیه کنندگان: تینا پاکروان و امیرحسین عبداللهی/ نویسنده: طلا معتضدی/ مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی/ مدیر تولید: مهدی چراغی/ دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: مجتبی وحیدی/ طراح صحنه و لباس: علی عابدینی/ طراح چهره پردازی: پرستو معینی/ مجریان گریم: محمدرضا میر باقری، ساناز سرمدی/ صدابردار: امین میرشکاری/موسیقی: کارن همایونفر/تدوین: بهزاد مصلح/ عکاس: احمدرضا شجاعی/طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان/دستیار صدا: کیومرث سبحانی/ نورپرداز: داود محمدی/ مشاور رسانه ای: آیدا اورنگ/ منشی صحنه: سحر عقیقی/ فیلمبردار: محمد ابراهیمیان/ تصویر بردار پشت صحنه: معصومه صالح بیگی/ مدیر تدارکات: حامد آزادی

بازیگران: حامد بهداد، رویا نونهالی، گوهر خیر اندیش، آتیلا پسیانی، ستاره اسکندی، رابعه اسکویی، سینا رازانی، کریم امینی، فرناز زوفا، دینا آبرون، علی تاجیک، محمد فیروز بخت، مهراب رضایی و شقایق فراهانی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.