جمعه ۱۹ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳

همزمان با خبر حضور «ماه گرفتگی» در جشنواره مقاومت عنوان شد؛

«ماه گرفتگی» توانایی جذب مخاطب عام را دارد/ فیلمی سیاسی با بودجه‌ای کمتر از ۲ میلیارد

ماه گرفتگی

سینماپرس: مسعود اطیابی برخی حوادث ۳۰ خرداد ۸۸ را عینا بازسازی کرده و برای برخی دیگر تنها به استفاده از تصاویر آرشیوی و خبری بسنده کرده است. کامبیز دیرباز، سارا خوئینی ها، الهه حصاری، شهرام عبدلی، قاسم زارع و ارسلان قاسمی بازیگران این کار هستند.

به گزارش سینماپرس،  هادی انباردار تهیه کننده «ماه گرفتگی» درباره نوع روایت این فیلم و نگاهش به حوادث منتج از انتخابات ۸۸ به «صبح نو» گفت: سعی کردیم چه در روایت و چه در ساختار فیلم شریفی را تولید کنیم و برای همین سعی کردیم نگاههای سیاسی را کنار بگذاریم و کاری کنیم که فیلم به سمت و سوی خاصی نغلتد. اساس کار بر مبنای میانه روی و اعتدال بود یعنی سعی شده یک تصویرسازی آسیب شناسانه از حوادث آن سال ارائه شود.

انباردار درباره انتقاداتی که نسبت به نگاه سیاسی آثاری که پیشتر درباره انتخابات ساخته شده وجود دارد اظهار داشت: اینکه براساس آنچه قبلا دیده ایم درباره «ماه گرفتگی» قضاوت کنیم، درست نیست. اتفاقی در آن برهه در کشور رخ داده و برای اینکه بتوانیم آن اتفاق را آسیب شناسی کنیم دو راه داریم؛ یا اینکه از زبان تند استفاده کنیم و هر تلاش هنری در این زمینه صورت می گیرد را زیر سوال ببریم یا آن که چون علاقه به کشور داریم، بکوشیم با دیالوگهای معتدل و آرام با مخالفان بحث کنیم.

این تهیه کننده افزود: در «ماه گرفتگی» به دنبال آسیب شناسی بودیم و نه سیاسی‌بازی. خواستیم آسیبی که آن تشنجات به مردم وارد کرد را پیش رو بگذاریم.

قضاوتهای زودهنگام نتیجه جهل است

انباردار در پاسخ به این پرسش که بسیاری از فیلمنامه نویسان از این می گویند که اتفاقات ۸۸ جزو سوژه هایی است که به شدت با ممیزی اداره نظارت اشاد مواجه می شود و برای همین فیلمسازان علاقه ای به کار در این حیطه نشان نمی دهند گفت: بحث ممیزی اگر در برخورد با سوژه هایی صورت گیرد که عنادورزی در آنها وجود دارد طبیعی است وگرنه سناریست اگر باهوش باشد می داند چطور بنویسد که هم در اصل ماجرا خدشه وارد نشود و هم اینکه ممیزی به اثرش وارد نشود.

وقتی از این تهیه کننده پرسیدیم که آیا گمان نمی کند که به مانند محصولاتی نظیر «پایان نامه» و «قلاده های طلا»، «ماه گرفتگی» هم به هنگام اکران با بایکوت طیف شبه‌روشنفکر سینما مواجه شود وی باز هم بر مضمون غیرسیاسی اثرش تاکید کرد و به «صبح نو» گفت: اتفاقی در تاریخ کشور ما رخ داده است و به دلیل بافت خاص کشور ما واکنشهای متفاوتی را موجب شده است. حالا از فیلمسازان چه انتظاری دارید؟ اینکه در برابر این اتفاق سکوت کنند و واکنش نشان ندهند. این خوب نیست که فیلمسازی در این باره به تابو بدل شود و برخی قبل از آن که کار تولید شود و روی پرده بیاید شروع کنند به هجمه های تند و تیز علیه آن.

وی ادامه داد: شخصا برایم عجیب بود که برخی از بازیگرانی که در پیش تولید به ما قول همکاری داده بودند بعد از امضای قرارداد زیر قول و قرار زدند. چرا؟ چون به شدت تحت فشارهای همین طیفی بودند که حتی ندیده به قضاوت درباره اثر پرداختند. به صراحت می گویم این فضاسازیها از جهل است. چطور می شود شما مضمون فیلمنامه ای را ندانی و همین که فکر می کنی درباره انتخابات است به موضع گیری درباره اش بپردازی؟

متفاوت با تمام فیلمهای انتخاباتی

این تهیه کننده درباره دورنمایش نسبت به اکران سراسری «ماه گرفتگی» اظهار داشت: من طرفدار دیالوگ و حرف زدن هستم و به همه پیشنهاد می کنم فیلم را بعد از اکران ببینند و سپس درباره آن اعلام موضع کنند. فیلمهایی که تاکنون درباره انتخابات ساخته شده متفاوت است با «ماه گرفتگی» به خصوص که مسعود اطیابی که توانایی های خود را در جلب مخاطب عام هم نشان داده در این پروژه کنار ماست. به جز آن یک فیلمنامه خوب و منسجم داشتیم که گره های مخاطب پسند هم دارد.

بودجه ما کمتر از ۲ میلیارد بود

هادی انباردار در پاسخ به این پرسش «صبح نو» که شایعه تخصیص بودجه چندمیلیاردی برای فیلم چقدر صحت دارد با خنده ای گفت: اصلا بودجه ما در این حد نبود و خیلی کمتر از پروژه هایی دیگر است که دور و برمان می بینیم. «ماه گرفتگی» به لحاظ بودجه یک فیلم معمولی است اما به لحاظ فضاسازی و تنوع لوکیشن و وجود سکانسهای خیابانی جزو آثار مطرح سینمای ایران است. سابقه سینمایی من نشان می دهد که زیاد اهل بریز و بپاش نیستم و همیشه سعی کرده ام با حداقل هزینه بیشترین بازدهی را داشته باشم.

وقتی از این تهیه کننده خواستیم که به صراحت بودجه تولید «ماه گرفتگی» را بگوید و مثلا اینکه دریافت بودجه ۵ میلیاردی صحت دارد یا نه اظهار داشت: ۵ میلیارد که شوخی است. خیلی کمتر از اینهاست. بودجه ما کمتر از ۲ میلیارد بوده است ضمن اینکه به عنوان سرمایه گذار هم در تولید حضور داشته ام.

انباردار پیرامون دستمزد بالای بازیگرانی نظیر کامبیز دیرباز که گفته شده با چند برابر دستمزد معمول شان در «ماه گرفتگی» حاضر شده اند گفت: به هیچ کس چند برابر دستمزدش را نداده ایم. سعی کردیم معقول و منصفانه در تخصیص دستمزد عمل کنیم و شاید دستمزد برخی بازیگران من کمتر از دستمزدشان در پروژه ای باشد که کمی قبلتر از کار ما در آن حاضر بودند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.