دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰

انحصارطلبی در سینمای ایران از منظر اهالی سینما/۳

قوی تن: باندها در سینمای ایران نه تنها به سینماگران آسیب رسانده که ذائقه مخاطبان را هم خراب کرده اند/ مدیران سینمایی بازیچه شده اند!

علی قوی تن

سینماپرس: علی قوی تن کارگردان سینما در رابطه با مسأله انحصارطلبی در سینمای ایران اظهار داشت: نهادهای ناظر بر حوزه فرهنگ و هنر و همچنین نهادهای قانونی با اعمال خلاف باندهایی که فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را زیر سوأل برده و بودجه های فرهنگی را چپاول می کنند قاطعانه برخورد کنند و برای همیشه آن ها را ریشه کن سازند.

کارگردان فیلم سینمایی «پرواز بادبادک ها» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یک اثر سینمایی باید بتواند قابلیت انتقال ایده ها و پیشرفت تکنولوژی و ترویج دانش و فهم و آگاهی را در بین مردم جامعه داشته باشد اما حضور باندهای مافیایی که اغلب شان بی خرد هستند باعث شده تا سینما در ایران رویه ای غلط داشته باشد و تولیدات ما به گونه ای باشد که روحیه رخوت و سستی و یأس در جامعه رواج یابد.

وی ادامه داد: متأسفانه باندهای مافیایی در سینمای ایران تنها به بدنه سینما و سینماگران آسیب نزده اند و صدمات آن ها بر فرهنگ عمومی جامعه بسیار زیاد و بیش از حد تصور بوده است؛ این در حالی است که در سینمای غرب عموماً به سود سینما فعالیت می کنند.

قوی تن در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه از بدو تولد سینما مافیاهای سینمایی در کشورهای صاحب صنعت سینما به وجود آمده اند اظهار داشت: متأسفانه مافیا همه جا و در همه دنیا بر سینما تسلط دارد اما در کشور ما این تسلط به نفع سینما نیست و تنها منافع فردی اهمیت دارد و به همین دلیل هم سینمای ما روز به روز ضعیف تر از گذشته می شود.

این فیلمساز خاطرنشان کرد: بیش از هر قشر دیگری این سینماگران مستقل هستند که آسیب می بینند؛ چرا که انحصارطلبان تمامی امکانات و بودجه هایی را که در اختیار دارند به طرفداران و دوستان شان می دهند و در این میان سر سینماگران مستقل که نمی خواهند به هیچ دسته و باند و گروهی مرتبط باشند بی کلاه می ماند و باید با بیکاری و خانه نشینی شان کنار بیایند.

کارگردان فیلم سینمایی «آفتاب، مهتاب، زمین» تصریح کرد: متأسفانه مدیران سینمایی بازیچه شده اند و رسماً هیچ اختیاری برای اداره سینما ندارند و این باندهای مافیایی هستند که مانند یک عروسک خیمه شب بازی با آن ها رفتار می کنند و هر کاری را که دلشان بخواهند انجام می دهند و روز به روز بیشتر سر سینمای نحیف و مظلوم ایران بلا می آورند.

وی افزود: یکی از دلایل اصلی طولانی شدن عمر این افراد آن است که سینماگران با هم متحد و همدل نمی شوند و یک بار برای همیشه علیه این افراد قیام نمی کنند؛ همه سینماگران به خوبی این افراد را که در همه جای سینما رخنه و نفوذ کرده اند می شناسند و اگر بخواهند می توانند آن ها را برای همیشه سرجای خود بنشانند.

قوی تن در خاتمه این گفتگو متذکر شد: از آنجا که بخشی از سینماگران مستقل مدت ها در بی پولی، بیکاری، خانه نشینی و فقر به سر برده اند پایداری شان را از دست داده و با دریافت پولی ناچیز دست در دست این جریان داده اند و باعث شده اند تا این باندها روز به روز فربه تر از گذشته شوند و به راحتی اقدامات شوم خود را در سینمای کشور گسترش دهند؛ امید است نهادهای ناظر بر حوزه فرهنگ و هنر و همچنین نهادهای قانونی با این اعمال خلاف باندهایی که فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی را زیر سوأل برده و بودجه های فرهنگی را چپاول می کنند قاطعانه برخورد کنند و برای همیشه آن ها را ریشه کن سازند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.