چهارشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

بیکاری گسترده اهالی سینما؛ دلایل و راهکارها/ ۱۲

نجفی: فقدان مهندسی فرهنگی در کشور باعث بیکاری بسیاری از اهالی سینما شده است/ آقایان به جای آنکه در حوزه اقتصادی دنبال فساد باشید سری به حوزه فرهنگ و هنر بزنید!

حسن نجفی در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینما در رابطه با مسأله بیکاری گسترده اهالی سینما گفت: فقدان مهندسی فرهنگی در کشور باعث بیکاری بسیاری از اهالی سینما شده است و متأسفانه وضعیت به گونه ای است که سینما و فیلمسازی دیگر در کشور ما هیچ گونه قدر و قیمتی ندارد!

کارگردان فیلم سینمایی «شرفناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: فضای امروز سینمای کشور تنها برای رانت خواران خوب است و آن ها هستند که سرخوشانه هرکاری را که بخواهند انجام می دهند و در شرایط بسیار مناسبی هم زندگی می کنند؛ اما کسانی که در باندبازی ها و رانت خواری ها حضور ندارند و تنها دغدغه شان رشد و اعتلای سینمای کشور است خانه نشین شده و جایی برای حضورشان در سینما فراهم نیست.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی به عنوان متولی اصلی سینمای کشور باید رسماً اعلام کند که طی این سال های اخیر به کدامیک از فیلمسازان و تهیه کنندگان سینمای ایران پول برای تولید آثار داده است؟ سوأل ما این است که چرا تنها عده ای معدود از فیلمسازان هستند که مرتباً می توانند مشغول به کار باشند و سایرین باید خانه نشین شده و آن ها را نگاه کنند؟ این کارهایی که در سینمای ما صورت می گیرد عین فساد است!؛ فساد فقط اختلاس در حوزه اقتصادی نیست!

نجفی تصریح کرد:  آقایان به جای آنکه در حوزه اقتصادی دنبال فساد باشید سری به حوزه فرهنگ و هنر بزنید!؛ ببینید در سینما چه افرادی هستند که در دایره معدودی قرار دارند و رانت خواری می کنند؟ چرا تنها تعداد اندکی از اهالی سینمای همیشه نقل هر محفلی هستند و هم در جشنواره های داخلی و هم در جشنواره های خارجی حضور دارند؟ چرا آن ها در همه سفرهای مدیریتی حضور پیدا می کنند و از سوی دیگر مافیای پخش و اکران فیلم های سینمایی را هم در دست دارند؟ چرا آن ها جزو هیأت های انتخاب و داوری همه جشنواره های سینمایی هستند و پست های مدیریتی دولتی متنوع می گیرند و حتی برای اعتلای این سینما یک قدم هم برنداشته اند؟

کارگردان فیلم سینمایی «آسمان هشتم» خاطرنشان کرد: چرا آقایان مدیر سازمان سینمایی این عده معدود افراد را این گونه بزرگ کرده اند و در حالی که بیکاری در سینمای ایران بیداد می کند و عده ای از گرسنگی در حال مرگ هستند اینطور این افراد روز به روز بیشتر و بیشتر به پست ها و سمت های شان اضافه می شود؟

این فیلمساز سپس با بیان اینکه برخی از این افراد اگر برای ساخت فیلمشان یک میلیارد پول مصرف می کنند بودجه های ۸ میلیاردی از سازمان سینمایی دریافت می کنند اظهار داشت: من متأسفم که چرا هیچ یک از رسانه ها و نشریات ما به این قبیل موضوعات مهم و حیاتی ورود پیدا نمی کنند و دست این افراد را رو نکرده و آن ها را رسوا نمی سازند؟ چرا سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای ناظر بر عملکرد مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلوی این قبیل اقدامات را نمی گیرند؟

وی افزود: وضعیت در سینمای ایران آنقدر تأسف بار و پیچیده شده که حتی در برگزاری جشنواره ها هم ما دچار معضل شده ایم به نحوی که این دایره معدود افراد آنقدر در هیأت های مختلف انتخاب و داوری دیده می شوند که این شائبه به وجود می آید آن ها تنها به خودی ها جایزه می دهند و سایرین را نمی بینند!

کارگردان فیلم سینمایی «آسمان مال من است» ادامه داد: تعدادی افراد از قبل همین رانت خواری ها برج نشین شده اند و بخش اعظمی از اهالی کارکشته و دغدغه مند و حرفه ای سینمای کشور را زیر پای خویش له کرده اند و متأسفانه کسی هم نیست که به فریاد دردمندانه آن ها برسد!

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: اصلی ترین مسأله جامعه اسلامی بحث عدالت اجتماعی است اما متأسفانه ما در حوزه فرهنگ و هنر شاهد هیچ گونه عدالتی نیستیم و این امر مهم نیاز به رسیدگی فوری دستگاه ها و نهادهای مرتبط و مسئول دارد تا با پرسش از مسئولان سینمایی و به چالش کشیدن رفتارها و حرکت های شان مشکلات دردمندان و زجر کشیدگان را حل و فصل کنند.

گفتنی است؛ حسن نجفی کاس، شاعر و کارگردان ایرانی سینما، تلویزیون و تئاتر است. در سال ۱۳۶۲ با نمایش «نیستان» کار حرفه‌ای تئاتر را آغاز کرد و در سال ۱۳۶۴ اولین فیلم کوتاه مستند خود را ساخت. پس از سال‌های ۷۶–۷۱ به اجرای خیابانی تئاتر، ساخت کلیپ، و تله تئاتر پرداخت که حائز چند جایزه نیز شد. او همچنین از سال ۱۳۷۳ کار در تلویزیون را نیز آغاز کرد و با مجموعه‌ی: «بمان با من بخوان»، «سرزنش»، «پاتوق»، «میقات» و «آبی آفتابی» به ادامه فعالیت هنری خود پرداخت.

اخبار مرتبط

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۶/۰۳ - ۲۲:۴۹
    0 0
    در حوزه فرهنگ وهنر کشور مدیران به اصطلاح اصلاح طلب کاری می کنند که منافقین آن را نکردند

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.