دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۳

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «ناردون» فیلمی متمایز و متفاوت با سایر درام های معمول و آثار طنز ایرانی است

فیلم سینمایی ناردون

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینما همزمان با اکران فیلم سینمایی «ناردون» جدیدترین ساخته سینمایی فریدون حسن پور گفت: «ناردون» فیلمی متمایز و متفاوت با سایر درام های معمول و آثار طنز ایرانی است و از همین رو مخاطب برای تماشای آن تا پایان فیلم خسته نشده و روی صندلی های سینما میخکوب می شود.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «ناردون» یک فیلم طنز اجتماعی سالم است و استقبال از آن نمایشگر و گویای این نکته است که تماشاگر علاقمند به آثار اجتماعی و طنز از فیلم های سالم و خوش ساخت که به سلیقه و فرهنگ مردم احترام می گذارند حمایت می کند. فریدون حسن پور نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون که ساختار هنری آثار سینمایی و تلویزیونی اش او را آشنا و مسلط بر درام نویسی و شخصیت پردازی و ملودرام سازی نشان می دهد علیرغم کارگردانی ۵ فیلم سینمایی متوسط با ساختن ۲ مجموعه تلویزیونی خانوادگی و اجتماعی به شهرت رسیده و مطرح شده است.

وی ادامه داد: فیلم های سینمایی «تعطیلات تابستانی»، «دارا و ندار»، «مزرعه آفتابگردان»، «وقتی همه خواب بودند» و فیلم جدید در حال نمایش او با آنکه حاوی تصاویر و فضاسازی های به نسبت مناسب هستند ولی در تمام آن ها حتی تاحدودی در «ناردون» عناصر درست گزینش و چینش شده درام، داستان سرایی قاعده مند، پردازش معقول شخصیت ها و نمایش کشمکش های آن ها و نقاط اوج و فرود و گره گشایی های فیلمنامه برتری فیلمنامه نویسی حسن پور را نسبت به کارگردانی او نشان می دهد.

آذین سپس با بیان اینکه این نقاط قوت و کسب تجربه بیشتر در تصویرسازی از عوامل اصلی توفیق اجتماعی سریال های «از یاد رفته» و «گذر از رنج ها» ساخته های تلویزیونی او بودند اظهار داشت: در واقع کارهای این سینماگر از نظر فیلمنامه قوی تر از اجرا و کارگردانی آن ها است. تجربه ساخت ۲ مجموعه اخیر که به دلیل استحکام و جذابیت متن و تا حدی کارگردانی، سریال «از یاد رفته» با استقبال بیشتر مردم روبرو شد در ساخت فیلم «ناردون» به کمک حسن پور آمده است.

این منتقد خاطرنشان کرد: به این گونه که فیلم جدیدش در مقایسه با ساخته های پیشین سینمایی او قابلیت های تصویری و سینمایی بیشتر دارد و فیلمساز کوشیده برای اغلب مضامین داستانی و عملکردهای کاراکترهای داستان فیلم معادل تصویری و سینمایی طراحی و اجرا کند؛ همین امر به باورپذیری شخصیت ها، زندگی، برخوردها و چالش های آن ها کمک کرده و حاصل کار فیلمی جمع و جور و تماشایی شده است.

وی افزود: سوژه جدید و زاویه نگاه تازه و پرداخت مناسب موضوعات که در بطن و متن درام آن طنز را هم جاری ساخته باعث شده تا نگرش های مادی به امور زندگی علیرغم تسلط ظاهری در مفاهیم انسانی، معنوی و اخلاقی که چارچوب قصه فیلم را تشکیل داده مغلوب باورهای معنوی شود. انتخاب موضوع و همزمانی عزا و عروسی با لحاظ ارتباط معنایی شرعی، اجتماعی و فرهنگی آن «ناردون» را متفاوت و متمایز از درام های معمول و فیلم های طنز سینمای ایران جلوه می دهد.

آذین تأکید کرد: بازی های اغلب بازیگران گرچه در حد توانایی های آن ها نیست ولی در مجموع سیروس گرجستانی، امین حیایی و لیلا اوتادی از شخصیت فیلم دور نشده و در ارائه چهره های آشنا از آن ها موفق بوده اند. کارگردانی پخته و پر تحرک، تعدد و تنوع نماها و غنای آرایشی و هنری تصاویر لحاظ سنت های بومی و تصاویر چشم نواز از مناظر طبیعی و هدایت هوشیارانه عوامل فنی و هنری در نمایش و عرضه باورپذیری آدم ها و زندگی مناسبات و باورهای شان نشانگر پیشرفت فریدون حسن پور در ساختن آثار سینمایی است.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: «ناردون» در بازگویی داستان جذاب خود در قالب یک اثر سینمایی نزدیک به استاندارد موفق است و سازنده اش را در سینما در حال ارتقای دانش و تجربه سینمایی و ایستادن در کنار کارگردان های آثار دیدنی اجتماعی نشان می دهد.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این اثر سینمایی آمده است: خرج عروسی بیشتر است یا عزا، بهتر است عزا رو تو عروسی و عروسی رو تو عزا گرفت که خرجش کمتر شود. ..

عوامل اصلی تولید این فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان: فریدون حسن پور، تهیه کننده: منصور سهراب پور، مدیر فیلمبرداری: ابراهیم غفوری، تدوین: مهدی حسینی وند، ابراهیم شیبانی، موسیقی: بهزاد عبدی، مدیر تولید: حسن باقریان، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح صحنه و لباس: حسن روح پروری، صدابردار: حسین تقوی، صداگذار: حسین مهدوی، عکاس: محمدرضا اصفهانی

بازیگران: امین حیایی، سیروس گرجستانی، مهران غفوریان، مهران رجبی، شهرام قاعدی، امیر نوری، لیلا اوتادی، علی مسعودی و...

نظرات

  • ساسان ۱۳۹۵/۰۶/۱۵ - ۰۳:۰۲
    2 0
    گاهي ميبينم بعضي از هموطنامون تو فضاي مجازي يه نظراتي رو ثبت ميكنن كه آدم با خودش فكر ميكنه يني مردم ما انقد سطح سليقه و دركشون از محيط و ديده ها و شنيده هاشون پايينه يا تعريفشون از به طور مثال طنز، انقد سطحي و سادس كه يه همچين فيلم تماماً مضحك و غير آموزنده اي كه نه طنزه نه جديه نه اجتماعي اصلا معلوم نيس اين فيلم براي چي و طبق چه داستاني سرهم شده، طنزي كه نهايت طنزش افتادن يه آدم از روي ويلچِير درون رودخونه در شروع فيلمه و درگيري لفظي دو نفر توي فيلم و سيلي زدن اين يكي به اون يكي ! و گويش مسخره و غير حرفه اي بازيگران تهران نشيني كه سعي ميكنن اداي بومياي استان گيلان رو درارن كه من فكر ميكنم بيشتر مردم اون منطقه رو بخاطر اين سطح پايين از بازيگري آزرده خاطر كردن و زبان شيرينشون رو زير سوال بردن. الحق والانصاف اگر بازيگراني نظير رضا عطاران و مهران مديري و امثال اونها وجود نداشتن فاتحه خنديدن و طنز يه مملكت خونده شده بود، شما وقتي كار سالوادر رضا عطاران رو ميبيني سراسر ذوق هنري و حرفه طنز رو توي تك تك صحنه هاي فيلم لمس ميكني و به روز بودن طنز و اون عوامل سازنده كه فيلم رو براي بيننده هرچه تمام تر جذاب و ديدني جلوه ميدن . سپاس
  • علیرضا ۱۳۹۵/۰۶/۲۴ - ۱۰:۰۸
    1 0
    با سلام. دیروز به همراه همسرم به تماشای فیلم ناردون در یکی از سینماها نشستیم.تا پانزده دیقه ابتدایی فیلم شما نمیدوین داستان فیلم چی هست و ببینده فقط به طنزهای پیش افتاده ای بر میخوری که فکر نکنم در سینماهای ضعیف کشورهای دیگر هم ببینید.سپس با لودگی کامل فیلم تابوتی ساخته اند و گرجستانی را از این طرف رودخانه به آن ظرف می برند و برعکس! طنز ضعیف کلام صفر لودگی ... این شده سینمای ایران بعد از این همه سال؟ امثال این کارها این روزها زیاد شده اند صرفا چون یک برند تجاری آدامس هزینه ی ساخت فیلم رو تقبل کرده!
  • ۱۳۹۵/۰۸/۱۰ - ۱۶:۴۸
    3 0
    در یک کلام مزخرف بود

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.