دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۷

عملکرد بنیاد سینمایی فارابی از منظر سینماگران/۴

بابائیان: تمامی شوراهای فیلمنامه بنیاد سینمایی فارابی از اساس فاقد کارآیی لازم هستند/ در این بنیاد روابط و آشنایی حرف اول و آخر را می زند

داریوش بابائیان

سینماپرس: داریوش بابائیان تهیه کننده قدیمی سینما در رابطه با عملکرد بنیاد سینمایی فارابی گفت: انحلال بنیاد سینمایی فارابی به نفع سینمای کشور است چرا که سالانه بخش عمده ای از بودجه سینمای کشور صرف این نهاد می شود که رسماً کارآیی و عایدی مثبتی برای سینمای ایران در پی ندارد و به پاتوقی برای فیلمسازان نورچشمی مدیران سینمایی بدل شده است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «رنگ شب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر مدیر دلسوزی در سینمای ایران وجود داشته باشد بنیاد سینمایی فارابی را منحل کرده و با تأسیس یک دفتر در سازمان سینمایی تمامی برنامه هایی که قرار است این بنیاد اجرا و هدایت آن ها را بر عهده داشته باشد در این دفتر انجام می دهد و در واقع به نوعی در کوچک سازی بخش های دولتی در کشور کمک می کند.

وی ادامه داد: بنیاد سینمایی فارابی در حال حاضر ده ها بخش مختلف و ده ها کارمند در اختیار دارد اما در واقع همه آن ها بیکار هستند و هیچ کاری انجام نمی دهند؛ این بنیاد نتوانسته فیلم های سینمایی ایرانی را به جشنواره های درجه اول بین المللی طی سال های اخیر معرفی کند که بخشی با عنوان بین الملل دارد و نه انتشارات آن دردی از سینمای ایران دوا کرده و نه سایر بخش هایش کاری برای ارتقا و رشد سینمای کشور انجام داده اند.

بابائیان با بیان اینکه اگر دغدغه جدی برای عدم حیف و میل کردن بودجه محدود سینمایی کشور وجود داشته باشد این بنیاد نهایتاً با یک یا ۲ کارمند می تواند اداره شود اظهار داشت: معتقدم شخص رئیس سازمان سینمایی باید نظارت جدی بر عملکرد این نهاد داشته باشد و بنیاد سینمایی فارابی باید کوچک سازی شده و ادامه فعالیت های اندک خود را در سازمان سینمایی انجام دهد.

این تهیه کننده سینما در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: در این بنیاد روابط و آشنایی حرف اول و آخر را می زند؛ بدان معنا که اگر تهیه کننده و یا کارگردانی با مدیران این بنیاد آمد و شد و دوستی داشته باشد مورد حمایت آن ها قرار می گیرد و برای تولید فیلم هایش بودجه های میلیونی می گیرد و اگر فیلمسازی تنها به فکر کار خودش باشد و نخواهد وارد روابط فراسازمانی و فرا قانونی بشود برای همیشه کنار گذاشته شده و حتی ریالی از آنچه که باید بنا بر عدالت به وی تعلق بگیرد، دریافت نمی کند.

تهیه کننده فیلم سینمایی «یک فراری از بگبو» افزود: در واقع بنیاد سینمایی فارابی به آدم ها و اشخاص وام می دهد و نه به فیلمنامه ها! و به همین دلیل است که ما شاهد تولیدات ضعیفی از سوی این بنیاد هستیم؛ این در حالی است که نورچشمی هایی که می توانند از این بنیاد وام دریافت کنند بعضاً تاکنون حتی ریالی از وام های دریافتی خود را پس نداده اند و جالب آن است که مسئولان فارابی نیز از آن به راحتی چشم پوشی می کنند.

وی تأکید کرد: هیچ گونه کار کارشناسی روی فیلمنامه های ارسالی به بنیاد سینمایی فارابی که خواهان دریافت تسهیلات هستند انجام نمی شود و تمامی شوراهای فیلمنامه این بنیاد از اساس فاقد کارآیی لازم هستند؛ ما به شدت نیازمند آن هستیم که با کوچک سازی این بنیاد تمامی پارتی بازی ها و ارتباطات از بین برود و عده ای از خبره ترین سینماگران کشور بتوانند روی فیلمنامه های ارسالی سینماگران نظر داده و برای حمایت و یا عدم حمایت از فیلمنامه ای نظر بدهند.

بابائیان در خاتمه این گفتگو متذکر شد: من به عنوان تهیه کننده ای که بیش از ۳۰ سال است در سینمای ایران مشغول به کار هستم علیرغم درخواست های مکرر هیچ گاه نتوانسته ام ریالی از این بنیاد برای ساخت فیلم هایم وام دریافت کنم و جالب آن است که همان فیلم هایی که بنیاد در ساخت آن ها به من هیچ مساعدتی نداشته در گیشه موفق بوده اند و این در حالی است که فیلم هایی که در همان زمان بنیاد از آن ها حمایت کرده اغلب در گیشه دچار شکست های جدی شده اند؛ در واقع بنیاد سینمایی فارابی به خوب های سینمای ایران اهمیتی نمی دهد و امیدوارم که به زودی با برچیده شدن این بنیاد شاهد اجرای عدالت در سینمای کشور باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.