شنبه ۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۰

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در هنر هفتم/۹

محسنی نسب: فقر و بیکاری مهمترین اتفاق سال های اخیر در زندگی سینماگران است/ مدیران فعلی سینما هنوز در حال تسویه حساب با مدیران قبلی هستند/ سینما نیاز به حضور مدیری دلسوز دارد

محسن محسنی نسب*

سینماپرس: محسن محسنی نسب کارگردان سینما همزمان با آغاز آخرین سال حیات دولت تدبیر و امید گفت: این روزها اغلب سینماگران در رشته ها و صنوف مختلف در بیکاری مطلق به سر می برند و هیچ جایی برای حضور و کار کردن آن ها وجود ندارد و مسئولان سازمان سینمایی هم کمترین دغدغه ای برای رفع این مشکلات ندارند از این رو می توان گفت فقر و بیکاری مهمترین اتفاق سال های اخیر در زندگی سینماگران است.

کارگردان فیلم سینمایی «باز باران» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برخلاف ادعاهای مدیران سینمای کشور مبنی بر رونق اقتصادی سینما، وضعیت زندگی و معیشت اهالی سینما نشان از آن دارد که آن ها روز به روز بیشتر دچار تنگدستی و فقر و بیکاری می شوند و این اتفاق شامل تمامی صنوف سینمایی می شود نه اینکه فقط تصور کنیم مثلاً کارگردانان یا بازیگران بیکار هستند؛ متأسفانه به دلیل تولیدات کم و عدم ریسک پذیری تهیه کنندگان برای تولید آثار سینمایی این روزها اغلب طراحان چهره پردازی، صحنه و لباس، مسئولان تدارکات، تدوین گران، فیلمبرداران، صدابرداران و... بیکار هستند.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی طی این مدت تمرکز خود را تنها روی برگزاری جشنواره های متنوع سینمایی که رسماً هیچ گونه کارآیی و کارکرد مثبت برای سینما ندارند و تنها بخش عمده ای از بودجه سینما را به هدر می دهند صرف کرده اند و با خیل عظیمی از جشنواره های ریز و درشت روبرو هستیم که گویا این تعداد جشنواره همچنان از نظر مسئولان سینمای کشور کم است و به همین دلیل است که با بی تدبیری بخش های ملی و بین الملل جشنواره فیلم فجر از یکدیگر جدا شدند!

محسنی نسب سپس با بیان اینکه یکی دیگر از اتفاقات عجیبی که طی این مدت در سینمای کشور به وقوع پیوسته اعمال نظر شدید سینماداران روی اکران آثار سینمایی بوده است اظهار داشت: تا زمانی که سینماداران روی چگونگی تولید آثار سینمایی نظر می دهند و مسئولان سازمان سینمایی با انجام راهکاری برای تمامی آثار سینمایی حق اکران قائل نمی شوند ما همچنان شاهد این وضعیت تأسف بار تولیدات اندک در سینما خواهیم بود و احتمالاً به زودی تمامی تولیدات سینمای کشور را آثار کمدی هزل و نازلی تشکیل خواهند داد که باعث تأسف و شرم سینمای ملی ما است.

این فیلمساز در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: مدیران فعلی سینما در حال تسویه حساب با مدیران سینمایی دولت های نهم و دهم هستند و به همین دلیل است که حلقه مشاوران آقای ایوبی را اغلب افرادی تشکیل می دهند که با مدیران سینمایی دولت نهم و دهم دچار اختلاف و زاویه بوده اند و اکنون که قدرت در دستان شان است می خواهند با تمامی توان درصدد تخریب چهره افرادی برآیند که در آن دوران پر رونق مبادرت به ساخت فیلم می کردند و متأسفانه حتی اندک دغدغه و دلسوزی در بین این مدیران و مشاوران برای بهبود شرایط سینمای کشور وجود ندارد.

کارگردان فیلم سینمایی «یاس های وحشی» تأکید کرد: همچنین آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی شخصی است که هیچ گونه شناختی به سینما ندارد و از این رو نمی تواند شرایط و احوالات سینمای ایران و سینماگران را به درستی درک کند و به همین دلیل ما شاهد شکست اغلب برنامه های آن ها طی این دوران مدیریتی بوده ایم.

وی خاطرنشان کرد: افسوس که هیچ گونه نگاه واقع بینانه ای در سازمان سینمایی وجود ندارد و مدیران این سازمان تنها برای مهم جلوه دادن حضور و کارهای شان در پی پر کردن بیلان های کاری برای خود هستند و همین امر سبب ساز اتفاقات ناشایستی همچون انحلال شورای عالی سینما، تفکیک بی خردانه جشنواره فجر در دو بخش ملی و بین الملل و یا تأسیس شورای ناکارآمدی به عنوان سینمای کودک شده است که تنها بودجه سینما را هدر داده و عایدی برای سینما در پی نداشته اند.

محسنی نسب در ادامه با تأکید بر اینکه سینمای امروز ایران نیاز به حضور مدیری دلسوز دارد اظهار داشت: آقای ایوبی و یا هر مدیر سینمایی دیگری که در مسند کار است باید برای بهبود شرایط سینمای کشور اولاً دست سینماداران را از نحوه انتخاب و گلچین کردن آثار سینمایی برای اکران کوتاه کند تا همه فیلم ها بدون تبعیض بتوانند در شرایطی عادلانه و مناسب اکران شوند که این امر نیاز به تشکیل یک کمیته در سازمان سینمایی دارد؛ از سوی دیگر ما نیاز به مدیری داریم که در پی ترغیب و تشویق مردمی که سال ها است از سینمای ایران قهر کرده اند باشد و با ایجاد شرایط و راهکارهای تشویقی بتواند مردم را به سالن های سینما بکشاند.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخ کرگدن» در خاتمه این گفتگو افزود: ما نیاز به سینمایی مانند دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ داریم که فیلم ها به صورت آزادانه و عادلانه اکران می شدند و شرایط کار برای تمامی اهالی سینما فراهم بود و نگاه های باندی و فرقه ای و جناحی باعث نمی شد تا بخشی از سینماگران بیکار بمانند و امیدوارم که به زودی شاهد چنین اتفاقی در سینمای کشورمان باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.