سه‌شنبه ۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱

دستاوردهای دولت تدبیر و امید در هنر هفتم/۶

نجفی: بیکاری و لابی گری در سینمای کشور بیداد می کند/ سرداران سینمایی ما همه سرباز صفر هستند/ انحصار امتیازهای سینمای ایران در دست افرادی خاص!

حسن نجفی کارگردان در نشست خبری فیلم آسمان هشتم

سینماپرس: حسن نجفی کارگردان سینمای کشور همزمان با آغاز آخرین سال حیات دولت تدبیر و امید گفت: شرایط امروز سینمای کشور بسیار تأسف بار است چرا که بیکاری و لابی گری در سینمای کشور بیداد می کند و تنها گروه اندکی از نزدیکان مدیران سینمایی مرتباً مشغول به کار هستند.

کارگردان فیلم سینمایی «آسمان هشتم» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در سینمای کشور به نوعی دچار تکرار شده ایم و همواره شاهد هستیم که تنها برخی از افراد یا به عنوان مسئولان برگزاری جشنواره های سینمایی و یا به عنوان فیلمساز مشغول به کار هستند و بخش اعظمی از اهالی سینما در بیکاری مطلق به سر برده و هیچ کس به فکر زندگی و تأمین معیشت آن ها نیست. این در حالی است که نهادهایی مانند خانه سینما و سازمان سینمایی باید درصدد حل مشکلات اهالی سینمای کشور باشند و اینکه هیچ تدبیری برای رفع مشکلات آن ها ندارند امری عجیب است.

وی ادامه داد: سینمای کشور ما سینمایی ملی است و باید ظرفیت حضور در سینما برای تمامی سینماگران فراهم باشد نه اینکه رئیس سازمان سینمایی عده معدودی از افراد را در حلقه نزدیکان و مشاوران خود قرار داده و هر آنچه امتیاز در سینمای کشور وجود دارد را در اختیار آن ها بگذارد؛ متأسفانه ما در دوره جاری شاهد ضعیف ترین مدیران سینمایی هستیم که کم ترین کارکرد را در سینمای کشور داشته اند و تنها در پی آن بوده اند تا کارهای خود را مهم جلوه دهند.

نجفی سپس با بیان اینکه سرداران سینمایی ما همه سرباز صفر هستند اظهار داشت: در تمامی کشورهای دنیا امروزه جنگ سخت افزاری دیگر معنایی ندارد و ما در جهان به سمت جنگ های نرم افزاری پیش می رویم که پیش قراول این جنگ حوزه مهم فرهنگ و هنر است اما اسفا که ما در این حوزه همواره دچار غفلت شده ایم و در حال حاضر شاهد حضور نیروهایی به عنوان مدیران فرهنگی و سینمایی هستیم که شناخت کافی به این حوزه ندارند و اصلاً دغدغه ای برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر در عملکردشان دیده نمی شود.

کارگردان فیلم سینمایی «شرفناز» خاطرنشان کرد: اکران، تولید، پخش و خلاصه همه چیز سینمای ایران این روزها با مشکلات متعددی روبرو است و سوأل من از آقای ایوبی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور این است که مسئولیت ایشان در سینما چیست و چطور اگر مدیری در سینمای کشور وجود دارد ما شاهد این همه تشتت و تشنج در سینما هستیم؟

این فیلمساز سینمای کشور تأکید کرد: ما نیازمند به حضور مدیری در عرصه سینما هستیم که بتواند آرامش را به جزیره طوفان زده سینمای ملی ایران باز گرداند و بخش اعظمی از اهالی سینما را که به دلیل مدیریت غلط و ناصحیح در زندگی کاری و شخصی شان دچار مشکل شده اند به حوزه تولید در سینما بازگرداند؛ ما نیاز به مدیری داریم که به جای استفاده از برخی افراد به عنوان مشاوران خود از تمامی اهالی سینما به عنوان مشاور بهره ببرد و حرف های همه را به درستی بشنود و درصدد حل مشکلات سینماگران برآید.

کارگردان فیلم سینمایی «اسب ها همچنان می تازند» در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه جامعه امروز ایران از مشکلات عدیده ای رنج می برد اظهار داشت: یک مدیر سینمایی موفق کسی است که بتواند اشراف خوبی روی اتفاقات جامعه داشته باشد و از فیلمسازان دعوت کند تا در مورد مشکلات متعدد جامعه مبادرت به ساخت فیلم کرده و با انجام کارهای فرهنگی کشور و جامعه را از بحران دور سازند.

نجفی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: متأسفانه سیاست زدگی و سیاست کاری در تمامی حوزه های کشور طی سال های اخیر باعث شده تا مدیران در دستگاه ها و بخش های مختلف همواره با نگاهی سیاست زده به تمامی مقوله ها نگاه کنند و عرصه فرهنگ و هنر هم شامل همین دیدگاه سیاست زده مدیران شده و گویا به همین دلیل است که برخی هنرمندان منتقد به سیاست ها و رفتارهای غلط دولت نمی توانند دست به تولید آثار فرهنگی و هنری جدید بزنند و حقوق اکثریت اهالی سینما نیز در حال از بین رفتن و پایمال شدن است که امیدوارم به زودی با تغییر رویه مدیران و جایگزینی افراد دغدغه‌مند در حوزه های مدیریتی شاهد رشد و ارتقای سینمای کشور باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.