شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۸

بازتاب سخنان رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس از منظر سینماگران/۹

بهمنی: مسئولان فرهنگی کشور باید پاسخگوی دغدغه های مقام معظم رهبری باشند/ شاید ولنگاری در حوزه فرهنگ خوب است که کسی در پی رفع آن برنمی آید!

حبیب الله بهمنی

سینماپرس: حبیب الله بهمنی کارگردان سینما گفت: مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های خود مشکلات عدیده در حوزه فرهنگ و هنر را مورد ارزیابی قرار داده اند و مسئولان فرهنگی کشور باید پاسخگوی دغدغه های مقام معظم رهبری در این حوزه باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس درباره سخنرانی اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس دهم و ذکر اینکه: «مسأله فرهنگ، مسأله مهمی است و در بلندمدت از اقتصاد مهم‌تر است، من در مسأله فرهنگ احساس یک ولنگاری می‌کنم؛ چه در تولید کالاهای فرهنگی مفید و چه در جلوگیری از کالاهای مضر فرهنگی» افزود: متأسفانه ما در حوزه فرهنگی و هنری هیچ گونه استراتژی حساب شده ای نداریم و به همین علت است که همواره در این حوزه بسیار مهم و حساس با آسیب ها و مشکلات متعدد روبرو می شویم؛ این روزها درهای عرصه فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران به روی بیگانگان باز شده و سیاست گذاران و مدیران فرهنگی کشور هیچ دفاعیه ای از خود در مقابل این ولنگاری فرهنگی که در دراز مدت می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری را به اصل اساسی انقلاب و نظام وارد سازد ندارند.

وی خاطرنشان کرد: شاید مسئولان اجرایی حوزه فرهنگ و هنر می خواهند که ما همسو با نظام و فرهنگ دنیا حرکت کنیم و به همین دلیل است که کمتر نام و نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی در تولیدات ما دیده می شود؛ پس باید به این مدیران تبریک گفت که مأموریت خود را برای بیگانگان به خوبی انجام می دهند و در جهت منافع استعماری آن ها در حوزه فرهنگ تلاش جدی دارند!

بهمنی سپس با کنابه به مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: شاید ولنگاری در حوزه فرهنگ خوب است که کسی در پی رفع آن برنمی آید؛ بخش اعظمی از سامانه دولت را در کشور ما دستگاه های فرهنگی و هنری تشکیل داده اند اما متأسفانه عملکرد درستی از سوی این دستگاه ها دیده نمی شود و ما روز به روز به جای آنکه در این حوزه حیاتی به رشد و اعتلا برسیم در حال پسرفت شدید هستیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شب کایت ها» ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش، حوزه های علمیه، سازمان صدا و سیما و... باید در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان سینمایی در پی آن باشند تا مفاهیم اصیل و ناب اسلامی و انقلابی را در قالب آثار فرهنگی و هنری تولید کرده و حداقل بخشی از دغدغه های مقام معظم رهبری در حوزه مهم فرهنگ را برطرف سازند.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به عنوان تنها نهاد قانون گذار در زمینه فرهنگی بایستی نظارت جدی و جامع بر عملکرد دستگاه های فرهنگی زیرمجموعه دولت داشته باشد و هرگونه تخطی این دستگاه ها را به مدیران گوشزد کرده و نگذارد که مدیران فرهنگی به رویه غلطی که به شدت در کشور باب شده است ادامه دهند و هر کاری را که مایل هستند در حوزه مهجور مانده فرهنگ انجام دهند.

این فیلمساز ارزشی در خاتمه این گفتگو تصریح کرد: از عملکرد دستگاه های اجرایی حوزه فرهنگ و هنر در دولت پیدا است که آن ها به نوعی به نیازهای فرهنگی انقلاب اسلامی در حال دهن کجی کردن هستند چرا که سالانه به بهانه وجود معضلات و مشکلات متعدد در حوزه فرهنگ و هنر بودجه های بسیار هنگفتی را از طریق مجلس شورای اسلامی جذب می کنند اما بخش اندکی از این بودجه ها را برای تولید آثار شاخص فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزش ها و آرمان های اصیل انقلابی مصرف نمی کنند و بالعکس دست به تولید آثاری می زنند که منجر به ولنگاری در حوزه فرهنگ و هنر شده و برای جامعه اسلامی ما هیچ عایدی مثبتی در پی ندارد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.