دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران در گفتگو با آذین؛

استفاده از داستان ها و افسانه های ایرانی از امتیازهای «ننه نقلی»/ آیا کسی به صبری و صبری ها و سینمای کودک و تمایلات کودکان فکر و توجه می کند؟

ننه نقلی

سینماپرس: جبار آذین منتقد و مدرس سینمای کشور همزمان با اکران فیلم سینمایی «ننه نقلی» به کارگردانی پرویز صبری گفت: استفاده از داستان ها و افسانه های ایرانی در فیلم «ننه نقلی» از امتیازهای این اثر سینمایی کودک به شمار می آید اما سازندگان این قبیل آثار باید از فناوری های روز سینمایی در ساخت فیلم های خود استفاده کنند تا برای مخاطب دارای جذابیت باشد.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «ننه نقلی» ساخته پرویز صبری کارگردان نام آشنای آثار دوره حیات سینمای کودک پس از مدت ها کم کاری در سینما است. او نویسنده، تهیه کننده و کارگردان این فیلم بوده که داشتن این مسئولیت ها جدا از نشان علاقه وی به این نوع سینما نمایشگر کم توجهی و عدم همکاری لازم مدیران و مسئولان سینمایی با او و سینمای کودک است.

وی ادامه داد: «ننه نقلی» اقتباسی آزاد از داستان معروف و مردمی «کدو قلقله زن» است که صبری تلاش کرده از آن اثری دیدنی بسازد. این سینماگر دوستدار سینمای کودک که کارگردانی فیلم های «شنگول و منگول»، «مانی و ندا»، «گارد ویژه» و «عیالوار» را در کارنامه سینمایی اش دارد «ننه نقلی» را در سال ۹۰ ساخته و اکنون پس از ۵ سال آن را به نمایش عمومی درآورده است. ضمن پاسداشت همت صبری برای بازگشتش به سینمای کودک و کوشش برای رونق بخشی به این گونه سینمایی در شرایطی که به دلیل ضعف و ناتوانی مدیران سینمای کشور، کم کاری فیلمسازان و گرایش تهیه کنندگان به تولید آثار تجاری و پولساز، ساختن فیلم برای کودکان به بن بست رسیده است فیلم او از نظر داستان سرایی، ساختار و مضمون و محتوا اندکی فراتر از سطح متوسط است.

آذین سپس با بیان اینکه به عبارتی پرویز صبری صبور و متعهدانه از نگاه تخصصی به عنوان سینماگری که معمولاً آثار متوسط رو به بالا می سازد شناخته شده است اظهار داشت: به همین دلیل هم فیلم «ننه نقلی» او از منظر جذابیت های داستانی و سینمایی بالاتر از فیلم های ضعیف و متوسط بوده و مخاطب را در کل راضی می کند. متأسفانه این کارگردان با ذوق طی سال ها نتوانسته یا نخواسته و یا نگذاشته اند به صورت شایسته دانش و تجربه سینمایی خود را افزایش دهد از همین رو در ساختار سینمایی «ننه نقلی» چندان از خلاقیت و نوآوری در داستان و روایت چیز زیادی نمی بینیم.

این مدرس سینمای کشور تأکید کرد: کارگردانی چون صبری می داند که ساخت فیلم هایی با حال و هوای ۲ دهه قبل و استفاده از بیان سینمایی و بازگویی قصه به روال کاملاً سنتی در زمانه ای که در سینمای جهان انواع فیلم های جذاب و پرکشش داستانی و افسانه ای به کمک جلوه های ویژه برای کودکان ساخته می شوند و فناوری آن ها را برای همگان قابل دسترس کرده است فیلم هایی مانند «ننه نقلی» نمی تواند تماشاگر ایرانی فیلم های سینمای کودک و نوجوان را ارضا کند لذا چنانچه او دوستداران سینمای کودک بخواهند به تولید آثار خاص کودک بپردازند علاوه بر استفاده از داستان ها و افسانه های ایرانی که در فیلم «ننه نقلی» از امتیازهای آن است باید از فناوری های روز سینمایی در ساخت فیلم های خود استفاده کنند.

وی در خاتمه این گفتگو متذکر شد: در هر حال پرویز صبری در جاده ای که کمتر کسی در آن پرسه می زند و به یاد کودکان و نوجوانان کشور است با شور و شوق و اندکی غمگنانه ایستاده است. او و فیلمسازان سینمای کودک و این گونه سینمایی و نیازهای مخاطب کودک به فیلم های خاص و جذاب و سینمایی خود توجه به حمایت ملی و مردمی و دولتی احتیاج دارند. آیا کسی به صبری و صبری ها و سینمای کودک و تمایلات کودکان فکر و توجه می کند؟

گفتنی است؛ هنرمندانی مانند: احمدرضا اسعدی، رضا عظیمی، اسدالله یکتا و... در «ننه نقلی» نقش آفرینی می کنند. در خلاصه داستان این فیلم کودکانه آمده است: در پی اردوی دانش آموزی و برای رسیدن به مرکز جنگل و پیدا کردن «ننه نقلی» عروسک های زیادی بر سر راه بچه های اردو قرار می گیرند و این رودرویی منجر به حوادث شادی آفرین و مهیج زیادی در داستان می شود.

نظرات

  • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۲:۴۸
    0 0
    فیلم ننه نقلی سرو ته نداره از کل فیلم من هیچی دستگیرم نشد
  • ۱۳۹۵/۰۳/۳۰ - ۱۶:۳۵
    0 0
    ننه نقلی
  • مریم ۱۳۹۵/۰۵/۲۱ - ۰۰:۱۸
    0 0
    فیلمبرداری بسیار ضعیف فیلم سطح پایین که جذابیت چندانی برای کودکان نداشت نا امید شدم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.