شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸

نقد شفاهی فیلم های در حال اکران؛

آذین: «عادت نمی کنیم» حاصل کوشش فیلمسازی دنباله روی سینمای غیرمردمی و روشنفکرمآبانه است!

عادت نمی‌کنیم

سینماپرس: جبار آذین همزمان با اکران فیلم سینمایی «عادت نمی کنیم» به کارگردانی ابراهیم ابراهیمیان گفت: این اثر سینمایی در مجموع نشانگر کوشش ناموفق یک فیلمساز مقلد است که به جای فیلمسازی برای مردم به دنبال سینمای غیرمردمی و روشنفکرمآبانه رفته است.

این منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: «عادت نمی کنیم» نوشته مشترک سارا سلطانی و ابراهیمیان و دومین فیلم سینمایی ابراهیم ابراهیمیان پس از فیلم بلاتکلیف از نظر ساختار و محتوای «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه» است. این کارگردان جوان که همانند اغلب سینماگران نوجو و نوآور کشور در صدد تجربه و دستیابی به سینمای مطلوب و مورد نظر خود است و از همین رو در عرصه های فرم و محتوا نوسان می کند در فیلم «عادت نمی کنیم» کوشیده با توجه به مضمون، کاراکترها و محتوای آن و فیلمنامه ای به نسبت قوام یافته از طریق بازی با فرم و روایت و ژانر آثار معمایی بازگو کننده یک سوژه تکراری و نخ نما به گونه ای متفاوت باشد.

وی ادامه داد: هرچند از منظر نگارش موضوع فیلم به هرز نرفته و فیلمنامه نویس و کارگردان موفق شده اند تا حدی ایستایی و تحرک آدم ها در قبال عادت هایشان را در بستر مناسبات یک جامعه در حال گذار از سنت به مدرنیته به نمایش درآوردند ولی مشکل از آنجا آغاز می شود که نه مناسبات دوران گذار در فیلم پرداخت جامع شناسانه دارد و نه کاراکترها توانسته اند در حیطه های عادت، ترک عادت و یا عادت آموزی درست راوی قصه زندگی خود باشند.

آذین سپس با بیان اینکه ابراهیمیان که متأثر از نوع ساخت فیلم های فرهادی و آثار مینی مال، «عادت نمی کنیم» را ساخته در پردازش شخصیت هایش چندان بیراه نرفته اظهار داشت: این کارگردان در شکل دهی کامل و باورپذیر شخصیت اصلی فیلم (احمدرضا) با بازی ضعیف محمدرضا فروتن ناموفق است به همین دلیل سکوت ها و برخوردهای این فرد، مبهم و گنگ و غیر باور می نماید. «عادت نمی کنیم» علاوه بر آنکه سوژه کهنه خیانت را محور نقش پذیری و خط کشی آدم های فیلم قرار داده در ارائه کشمکش ها و چالش های چنین موضوعی توانا نیست.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: اضافه بر آن پایان باز فیلم که باید با منطق روایی و داستانی و تکامل دراماتیک شخصیت ها و قصه همخوان باشد بدون اصول و ضابطه بوده و صرفاً یک پایان باز قراردادی و ادا در فیلمسازی است. این فیلم معدود امتیازهای خود را مدیون فیلمنامه کم و بیش جمع و جور، موسیقی مطلوب و بازی های خوب ساره بیات و حمیدرضا آذرنگ است گرچه تلاش فیلمساز برای تغییر در روایت گویی با استفاده از موضوع عادت قابل تأمل است اما این تحول با تقلید و ندانم کاری و نگاه سطحی به فرم و محتوا متفاوت است.

وی سپس به بازی سپوراستار سال ها قبل سینمای ایران اشاره کرد و گفت: هدیه تهرانی که بعد از مدت ها در یک اثر سینمایی ظاهر شده در این فیلم بازی مناسبی ندارد و قابلیت های بازیگری او در فیلم ابراهیمیان خبری نیست جدا از موضوع تکراری، ساختار تقلیدی و خامدستی های کارگردان در پرداخت آدم ها و قصه هایشان «عادت نمی کنیم» یک ترک عادت در سینمای ایران برای فیلمسازانی است که با عادت سنتی فیلمسازی به سبک و شیوه بازاری و فیلمفارسی پیوند خورده اند و یا با تقلید از امثال فرهادی بیراه می روند.

آذین در خاتمه این نقد شفاهی متذکر شد: ابراهیمیان همگام با ارتقای توانایی های فیلمسازی اش و همسویی با فرهنگ جامعه و سلیقه مخاطب است که می تواند در سینما دوام بیاورد وگرنه مسیر کنونی فیلمسازی او کجراهه ای بیش نیست و قطعاً نخواهد توانست مخاطبان عام سینما را به سمت آثار روشنفکرمآبانه خود که ارزش های اصیل و اساسی اعتقادات مردم مانند بنیان خانواده را نادیده می گیرند به سمت تماشای فیلم هایش جذب کند.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده است: وقتي همه چي خوبه و خوشه زندگي كردن هنر نيست ...

محمدرضا فروتن، ساره بيات، حميدرضا آذرنگ، هديه تهراني، حدیث میرامینی، پانته آ پناهي ها، شيرين يزدان بخش، نقي سيف جمالي، رويا حسيني، مهدخت مولايي و... از جمله بازیگران این فیلم هستند. سایر عوامل «عادت نمی کنیم» عبارتند از: نویسنده: سارا سلطانی، ابراهیم ابراهیمیان/ مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده/ تدوین: ژینوس پدرام، ابراهیم ابراهیمیان/ موسیقی: حامد ثابت/ طراح صحنه و لباس: کامیاب امین عشایری/ طراح گریم: محسن دارسنج/ مدیر صدابرداری: امیر نوبخت/ طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان‌/ مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علی مردانه/ مدير روابط عمومي: مهسا همتي/ طراح پوستر، لوگو و ساخت فیلم پشت صحنه: ميثم ميرزايي/ عکاس: فتاح ذی نوری/ سرمایه گذاران: شرکت روشن مهر، شهرام اخلاص پور

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.