دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

گزارش سینماپرس از مجموعه های تلویزیونی ماه رمضان؛

از «پادری» تا «برادر»!/ کدامیک از سریال ها همزمان با مهمانی خدا پرمخاطب تر خواهند شد؟

سریال های ماه رمضان95

سینماپرس: ماه مبارک رمضان امسال علیرغم سال های گذشته سریال های نمایشی معدودی برای پخش در نظر گرفته شده است اما با توجه به اینکه برخی آثار مانند «پادری» (دودکش۲) می توانند با استقبال عظیم مخاطبان رسانه ملی مواجه شوند این سوأل در اذهان به وجود می آید که کدامیک از برنامه های سیما در ایام ماه مهمانی خدا می توانند پرمخاطب تر از بقیه شوند؟

به گزارش سینماپرس سریال های مربوط به عید نوروز، ماه محرم و... جزو برنامه های بسیار پر طرفدار و پر مخاطب هستند که در این میان سریال سازی برای ماه مبارک رمضان به نوعی گوی سبقت را از سایر رقبای خود ربوده و طی تمامی سال هایی که «مناسبت سازی» در میان مخاطبان باب شده جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. این جایگاه هرچند که باعث رونق سیما در این ایام شده اما بدان معنی نیست که حواشی و اتفاقاتی باورنکردنی برای این گونه آثار رقم نخورند. سینماپرس در آستانه ماه مهمانی خدا گزارشی جامع از برنامه های شبکه های اصلی سیما را تدارک دیده تا مخاطبان بتوانند به راحتی برنامه های مورد نظرشان را در شبکه های مختلف تلویزیونی شناسایی کرده و آن ها را تماشا کنند.

شبکه اول سیما

«شهر باران»؛ عنوان ویژه برنامه افطار شبکه اول سیما است؛ این برنامه که هر روز بعد از خبر ساعت ۱۹ آغاز می شود  تا پیش از مشروح اخبار ساعت ۲۱ ادامه خواهد داشت. مسائل اجتماعی از قبیل ازدواج و تشکیل خانواده محور اصلی این برنامه است و هر شب متناسب با موضوع، دو یا سه گروه مهمان به این برنامه می آیند. یکی از نکات قابل تأمل در رابطه با این برنامه این است که هر شب ساعت ۲۰ نماهنگی با محوریت امام رضا (ع) در آن پخش خواهد شد. پدرام کریمی مجری و شهاب رمضان خواننده تیتراژ ابتدایی «شهر باران» است.

 

«ماه خد» عنوان ویژه برنامه سحرگاهی این شبکه است که با اجرای حسن سلطانی پخش خواهد شد. این برنامه به تهیه کنندگی علیرضا قطبی وسعیدعباسی هر بامداد از ساعت ۲ تا اذان صبح به طور زنده به روی آنتن می رود. تلاوت قرآن، دعای سحر و اذان جزو آیتم‌های ثابت محسوب می‌شوند که هر سال شاهد آن هستیم، اما امسال بخش‌های جدیدی به «ماه خدا» اضافه شده است که استودیوی کارشناسی از جمله آنهاست. در این آیتم حاج آقا طباطبایی و آقایان اسماعیلی و... به بحث‌های کارشناسی می پردازند. مدیحه‌سرایی و ادعیه‌ خوانی به صورت زنده پخش می‌شود. از جمله مداحانی که امسال در برنامه حضور دارند، کریم خانی و سادات رضوی هستند. مهمترین وجه تمایز برنامه امسال با سال‌های گذشته اجرای برنامه در فضای باز است.

در برنامه امسال «ماه خدا» یک بخش مستند نیز در نظر گرفته شده است که در خصوص خانواده شهدای مدافع حرم است و با محوریت سحرگاه به روی آنتن می رود.

«پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی شب های ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکه یک خواهد رفت؛ این در حالی بود که پیش از این قرار بود این سریال تلویزیونی در ایام نوروز ۱۳۹۵ روی آنتن برود که به دلایل نامعلومی مدیران شبکه یک از پخش آن منصرف شدند.

در خلاصه داستان این مجموعه که با دست مایه های طنز همراه است، آمده است: قالیشویی مشتاق تعطیل شده است و فیروز در ایام نزدیک به نوروز به خاطر از دست نرفتن اعتبار قالیشویی و حفظ مشتریان سابق، سعی می کند با اجاره یک قالیشویی دیگر، کارش را ادامه دهد. او که با انبوهی از فرش های نشسته روبرو است، دردسرهای جدیدی برایش رخ می دهد.

این مجموعه در ۲۱ قسمت ۴۲ دقیقه ای تولید شده است که در ایام ماه مبارک رمضان هر شب بعد از اخبار ساعت ۲۱ پخش می شود. براساس برنامه ریزی های انجام شده پخش سریال «پادری» از شنبه تا پنج شنبه می باشد و جمعه ها هم طبق روال گذشته سریال تاریخی «معمای شاه» به روی آنتن خواهد رفت. در فاصله بین چهارم تا هشتم تیر هم (مصادف با لیالی قدر و شب های احیا)  سریال مناسبتی پنج قسمتی پیش بینی شده است.

تدوین مجموعه تلویزیونی «پادری» برعهده رضا بهار انگیز است که شهرام کیور آن را صداگذاری کرده است. جمشید مشایخی، هومن برق نورد، بهنام تشکر، سیما تیرانداز، امیرحسین رستمی، نگار عابدی، مجید یاسر، ابراهیم آبادی، کریم قربانی، شهین تسلیمی، محمدرضا شیرخانلو، یاس نوروزی و زینب فلاحت پیشه بازیگران اصلی سریال «پادری» هستند که در این مجموعه ایفای نقش می کنند. عوامل تولید این مجموعه نیز عبارتند از: نویسنده کوروش نریمانی، مدیر تولید مرتضی متولی، مدیرتصویربرداری امیر کریمی، طراح صحنه و لباس محسن نوروزی، طراح گریم ایمان امیدواری، صدابردار علی عدالت دوست، مدیر برنامه ریزی علی صابری، مدیر تدارکات حسین فیض آبادی، منشی صحنه رضا بقایی و عکاس مهدیه لطیفی.

شبکه دوم سیما

«نو سفران» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه دو برای مخاطب نوجوان این شبکه است که به صورت زنده روی آنتن می رود. این برنامه به تهیه کنندگی محمدمهدی ابهری و اجرای سیدجواد هاشمی سحرهای ماه مبارک رمضان از ساعت ۳ بامداد همراه سحرخیزان نوجوان و خانواده های آنان خواهد بود. «نوسفران» کاری از گروه کودک و نوجوان است که با هدف توجه ویژه به نوجوانان در خانواده و انتقال باورهای دینی به نسل جدید، همراهی بزرگسالان با نوجوانان و کودکان در لحظه های معنوی سحر و احیای آیین های مذهبی و دینی تدارک دیده شده است. بیان قصه های قرآنی، تجربه اولین روزه، قصه گویی چهره های مشهور، روابط بین نسلی خاصه نقش پدران در افکار و رفتار نوجوانان، مستند تازه روزه، قرآن و اذان نوجوان، آموزش احکام، حدیث روز و … از بخش های مختلف برنامه است که در اولین تجربه روزه داری همراه نوجوانان و خانواده های آنان است.

«شیدایی» این برنامه ترکیبی به تهیه کنندگی محمد نبهان هر شب ساعت ۲۳:۱۵ به صورت زنده روی آنتن شبکه دو سیما می رود. این برنامه با محوریت تسهیل ازدواج جوانان شکل گرفته است. همچنین سنت های حسنه در ماه مبارک رمضان و همراهی و مساعدت افراد جامعه با یکدیگر در حضور خانواده ها و هنرمندان عرصه های مختلف از دیگر موضوعاتی است که در این جنگ شبانه مورد بحث قرار می گیرد. هم افزایی در تقویت و افزایش روحیه خیرخواهی و کمک به همنوعان در کنار پرداختن به آداب شهرهای کشور در ماه رمضان، انعکاس فعالیت های سازندگی روستائیان، ابلاغ سلام به محضر امام رضا (ع) از گویش ها و لهجه های مختلف کشور و … از بخش های مختلف این برنامه است.

نبهان پیش از این در گفتگویی با سینماپرس در رابطه با این برنامه گفته بود: «ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا است و قطعاً کسانی که به این مهمانی دعوت می شوند می بایست اخلاق کامل انسانی و اسلامی داشته باشند در غیر این صورت عبادت و نیایش آن ها نمی تواند برای پروردگار مقبول واقع شود. وضوع اخلاق در جامعه اسلامی بسیار گسترده است؛ مباحثی همچون: امانت، حسادت، گذشت، شبکه های اجتماعی و... می توانند در زیر مجموعه اخلاق اسلامی قرار بگیرند و از این رو در ویژه برنامه «شیدایی» سعی شده تا هرشب به یک موضوع مهم که می تواند با اخلاق اسلامی مرتبط باشد پرداخت شده و البته توجه جدی ما بر این است که به صورت کلیشه ای به این موضوع نگاه نکرده و با دیدگاه و تعریفی نو آن ها را برای مخاطبان روایت کنیم تا بتواند تأثیرگذاری بیشتری در جامعه داشته باشد.»

«سریال برادر» به نویسندگی آرش قادری و کارگردانی جواد افشار که توسط نعمت چگینی برای پخش در شب های ماه مبارک رمضان تهیه شده از ۱۸ خردادماه ساعت ۲۱:۱۰ روی آنتن می رود.

«برادر» محصول شبکه دو سیماست و از بازیگران آن می‌توان به:‌ حسین یاری، حسن پورشیرازی، کاوه خداشناس، رضا توکلی، مجید واشقانی، پوریا پورسرخ، گلاره عباسی، کاظم بلوچی، سهیلا رضوی، سوگل طهماسبی، سید مهرداد ضیایی، قدرت ا… صالحی، محمدهادی قمیشی، نسرین نکیسا، محمد رسول صفری، مژگان بیات، فرشید صمدی پور  و… اشاره کرد.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: حاج کاظم پهلوان مردی خیر و از تجار سرشناس برنج ایران است که با تأکید بر حمایت از تولید ملی، فقط در زمینه تجارت برنج ایرانی فعالیت می‌کند. او به همراه پسرش مسعود و دخترش مریم که یک روزنامه نگار پر جنب و جوش است، علیه واردات برنج های تاریخ گذشته و مسموم به ایران مبارزه می‌کند. این اقدام باعث دشمنی دلالان و قاچاقچیان این تجارت با وی شده است. دشمنان با اغفال ناصر پسر دیگر او، در تجارت سالم حاج کاظم رخنه کرده و همین امر به وقوع ماجراهایی منجر می‌شود که… .

دیگر عوامل سریال برادر عبارتند از: افشین احمدی: مدیر تصویربرداری، ابوالفضل نباتی: تصویربردار، محمد حسن پور: نورپرداز، فرهاد عزیزی فرد: طراح صحنه، ونوس اباذری: طراح لباس، فردین خلعتبری: آهنگساز، محمد علیزاده: خواننده، فرهاد توکلی فارسانی: سازنده تیتراژ، سید جلال موسوی: طراح گریم، نازلی هروی: عکاس، ناصر هادیانفر: مدیر تولید، بابک رضا خانی: تدوین گر، سیدمحمود رضا موسوی نژاد: صداگذار، هادی افشار: صدا بردار.

«محله گل و بلبل» در ماه مبارک رمضان نیز  با سوژه ها و موضوعات متناسب و جذاب همراه طیف گسترده مخاطبان خود است. این برنامه در طول هفته از ساعت ۱۸ به تهیه کنندگی مسلم آقاجان زاده و کارگردانی احمد درویشعلی پور از شبکه دو پخش می شود.

شبکه سوم سیما

«ماه عسل» به عنوان پای ثابت برنامه های شبکه سوم سیما با اجرای احسان علیخانی در ایام ماه مبارک رمضان ۱۳۹۵ نیز همراه با مخاطبان خواهد بود؛ برنامه ای که پخش آن در سال گذشته با انتقادهای زیادی از سوی تعداد کثیری از کارشناسان، صاحب نظران و منتقدان روبرو شد و بسیاری بر این باور بودند که بهتر است این برنامه تلخ و سیاه از رسانه ملی پخش نشود.

«سمت خدا» کاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما به تهیه کنندگی سید عبدالمجید رکنی است که در ماه مبارک رمضان با اجرای نجم الدین شریعتی و با حضور کارشناسانی چون حجج اسلام عابدینی، رنجبر، فرحزاد، حسینی قمی و دکتر رفیعی به ترتیب به موضوعاتی چون سیره تربیتی انبیا در قرآن، شرح زیارت جامعه، وصییت های پیامبر اکرم و امیر المومنین و همچنین سیره تربیتی امیر المومنین در نهج البلاغه و بررسی ابعاد مختلف مسئله امامت با محوریت قرآن کریم خواهند پرداخت. این برنامه هر روز به جز پنجشنبه و جمعه ها ساعت ۱۳:۳۰ به صورت زنده روانه آنتن شبکه سه خواهد شد.

«سحرگاهان حرم» ، ویژه برنامه سحرگاهی از حرم مطهر حضرت معصومه (س) است که با همکاری و تولید مرکز سیمای نور ـ قم به همراه سخنرانی حجت اسلام دکتر رفیعی، حسینی قمی و... و. پخش می شود.

گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سه سیما همزمان با برپایی نمایشگاه قران کریم در مصلی تهران ۳۰ برنامه ۲۰ دقیقه ای را به تهیه کنندگی حسن محمدیان مفرد با اجرای بهزاد احمدی و خانم قانعی روی آنتن می برد.

«سفره های آسمانی» در ۱۵ قسمت ۱۵ دقیقه ای، مجموعه مستندی به تهیه کنندگی رهبر قنبری است که در خصوص غذاهای آئینی است که میان اقوام ایرانی مرسوم می باشد. ضمنا در این مجموعه به شیوه های تهیه این گونه غذاها می پردازد. پوشش، گویش، آداب، رسوم، کار و جغرافیای اقوام ایرانی نیز مد نظر می باشد. این برنامه از سه شنبه ۱۸ خرداد، هر روز ساعت ۱۸:۲۵ روانه آنتن شبکه سه می شود .

شبکه چهارم سیما

«زمرد» عنوان ویژه برنامه ای است که با هدف آسیب شناسی اجتماعی و جستجوی راهکارهایی برای جلوگیری از سوء رفتارهای رایج در جامعه و بهبود تعاملات اجتماعی بر مبنای آموزه های اخلاقی برای پخش در این ایام در نظر گرفته شده است. این برنامه می کوشد تا با تمسک به مصادیقی همچون توسل، توکل به خدا، انفاق و بخشش و مواردی که در طول زندگی شبانه روزی در دایره زندگی فردی و اجتماعی افراد پیش می آید، بپردازد تا از این طریق گذشت، توجه به حقوق دیگران و ... را ترویج و احیا نماید.

در این برنامه سعی شده است با حضور چند مهمان و کارشناس در حوزه های مختلف ادبی، اقتصادی، دینی، فرهنگی و هنری و با اجرا و کارشناسی علی درستکار، همراه با گزارشات مردمی در سطح شهر، موضوعات مورد بحث در یک فضای صمیمانه و با ادبیات و شیوه اجرای متفاوت از دیدگاه های متنوع مورد بررسی قرار گیرد.
«زمرد» به تهیه کنندگی مهدی محمدیان، در ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۲۱ از شبکه چهار پخش خواهد شد.

شبکه پنجم سیما

«شاید برای شما اتفاق بیفتد» در ایام ماه رمضان با رویکردی رمضانی در ۲۰ قسمت برای مخاطبان این شبکه در نظر گرفته شده است. تعدادی از کارگردانان سرشناس سینما و تلویزیون این روزها مشغول ساخت قسمت های مختلف این سریال داستانی هستند.

«زائر رمضان» عنوان برنامه دیگری است که دقایقی مانده به افطار ارتباط زنده با مشهد مقدس برقرار می‌کند. در این برنامه سعی شده احسان و باز شدن سفره‌ های ساده افطار را که برای زائران امام رضا (ع) تدارک دیده شده است، نمایش داده شود.

«عقیق»   بلافاصله پس از افطار مهمان خانه‌ها می‌شود. این برنامه، همانند پارسال با ساختاری کاملا ترکیبی و مهمان محور، متنوع‌ تر از سال گذشته بلافاصله پس از افطار به روی آنتن می‌رود. «عقیق» در اصل تجربه ناشناخته‌ها است و فضایی را ایجاد می‌کند که پیش از این بینندگان با آن روبرو نشده‌اند و امسال هم با تفاوت‌های بصری که پیدا کرده برای مخاطبان جذاب‌تر خواهد بود.

«جشن رمضان» مانند هرسال از شبکه پنج پخش خواهد شد. سری جدید برنامه «جشن رمضان» از ۱۸ خرداد ماه مصادف با اول ماه مبارک رمضان در باغ موزه قصر برگزار می شود.

با توافقات صورت گرفته میان باغ موزه قصر کمیته امداد امام خمینی (ره) و شبکه پنج سیما سری جدید جشن رمضان با همراهی هنرمندان و ورزشکاران نام آشنا و با حضور مسئولین لشکری و کشوری در باغ موزه قصر بر پا می شود. نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات مددجویان و کارآفرینان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) سراسر کشور، نمایشگاه عکس و برنامه های آموزشی و فرهنگی ویژه کودکان و نوجوانان از جمله برنامه های تدارک دیده شده این ماه هستند.

ضمن اینکه برنامه «جشن رمضان» درمحل هواخوری مرکزی ساختمان مارکوف باغ موزه قصر هر شب به مدت ۸۰ دقیقه به طور زنده و با حضور همشهریان به روی آنتن خواهد رفت. علاقمندان جهت حضور در این برنامه می توانند همه روزه در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۶ الی ۲۴ به باغ موزه قصر واقع در خیابان شریعتی، خیابان پلیس مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.