یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

جایگاه اندیشه و آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما کجاست؟!

به کارگیری مدیران ارزشی و انقلابی، توجه به اهداف پلید دشمن در جنگ نرم و تقویت عشق و اعتقاد؛ راه دستیابی به آرمان های امام (ره) و انقلاب در سینما

امام خمینی-مسافر-سربخش-سیدزاده-الماسی

سینماپرس: همزمان با سالروز درگذشت ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد تعدادی از کارشناسان و صاحب نظران فرهنگی و هنری در سینمای کشور با بیان اینکه به کارگیری مدیران ارزشی و انقلابی، توجه به اهداف پلید دشمن در جنگ نرم و تقویت نیروی عشق و اعتقاد و... جدی ترین راه دستیابی به آرمان های امام (ره) و انقلاب در حوزه تولید آثار تصویری و نمایشی در کشور است خواستار توجه ویژه به این موارد شده و اخطار دادند که باید برای شناخت نسل های سوم و چهارم انقلاب از آرمان های انقلابی هرچه سریعتر تدبیری جدی اندیشید.

متأسفانه امروزه بعد از گذشت سال ها پس از وقوع انقلاب اسلامی شاهد آن هستیم که سینمای کشور جایی برای عرضه اندیشه های ناب انقلابی و دغدغه ها و اهداف حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نیست... عملکرد غلط مدیران کلان فرهنگی کشور طی تمامی این سال ها باعث حرکت انحرافی سینما در جمهوری اسلامی ایران شده و متأسفانه سینمای کشور ما پیشرو تر از سایر هنرها و رسانه ها به دنباله روی از سینمای غرب گرایش یافته است.

وضعیت سینمای کشور ما امروزه با آنچه حضرت امام (ره) در رابطه با مسأله هنر فرموده بودند بسیار متفاوت است؛ ایشان سال ها قبل و در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فرموده بودند «هنری زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه داری و کمونیسم خون ‌آشام و نابود کننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگی و اسلام مرفهین بی ‌درد، و در یک کلمه اسلام آمریکایی باشد»؛ اما وا اسفا که امروز هیچ نشانی از این موارد در سینمای کشور ما یافت نمی شود.

بی توجهی به مفهوم و اندیشه های ناب انقلاب اسلامی، زندگی حضرت امام (ره) و بزرگان اسلام و انقلاب در سینمای کشور در حالی است که غربی ها با تدبیر و برنامه ریزی از سال ها قبل درصدد هستند تا اسلام ناب محمدی (ص) و انقلاب را به سخره گرفته و با تولید آثار متعدد سینمایی به اهداف پلید و شیطانی شان دست پیدا کنند و وا اسفا که مدیران فرهنگی جمهوری اسلامی ایران نیز راه خود را گم کرده و به نوعی دنباله روی اهداف پلید این شیاطین و مستکبران شده اند و به جای آنکه هنر ملی و اسلامی را در کشور گسترش دهند در پی آن هستند تا آثاری را برای خوشآمد جشنواره های غربی که بیشتر آن ها بارها ثابت کرده اند که با اهداف و آرمان های اسلامی عناد دارند، تولید کنند و تحسین این جشنواره ها را برانگیزند!

متأسفانه چرخه سینمای کشور طی تمامی این سال ها و در موارد متعدد و بی شمار در جهت مقابله با آرمان های انقلابی و اندیشه های امام (ره) و رهبری حرکت کرده همچنان نیز به راه خود ادامه می دهد و این مسأله برای دلسوزان و دغدغه مندان نظام و انقلاب به یک چالش جدی و اساسی بدل شده است. وجود فیلم های مبتذل، کم محتوا و ضعف محتوایی و تکنیکی در غالب فیلم نامه ها، گسترش بی اعتمادی و نا امیدی در میان مردم، به حاشیه رانده شدن بخش قابل توجهی از نیروهای ارزشی سینما و تولید فیلم های معاندانه با نظام و انقلاب اسلامی از جمله مواردی است که به وفور در سینمای کشور شاهد آن هستیم.

سینماپرس در همین راستا و در ایام سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفتگویی با ۴ تن از دست اندکاران، کارشناسان و هنرمندان سینمای کشور آقایان علیرضا سربخش (جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی)، سیدسعید سیدزاده (تهیه کننده)، جهانگیر الماسی (بازیگر و کارگردان) و حسین مسافرآستانه (مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری) انجام داده که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل مطلب نقل شده است.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی در آستانه سالروز درگذشت امام راحل (ره) و قیام خونین پانزده خرداد گفت: زندگی حضرت امام (ره) و وقایع انقلاب اسلامی سرشار از رویدادهای دراماتیک است که قابلیت تبدیل شدن به ده ها اثر سینمایی، تلویزیونی و... را دارد اما متأسفانه طی تمامی سال های پس از وقوع انقلاب شکوهمند اسلامی ما در حوزه فرهنگ و هنر از پرداختن به این موضوعات بسیار مهم غافل مانده ایم که جای افسوس دارد. اگر ما نگاهی به وضعیت تولیدات سینمایی و تلویزیونی پس از انقلاب بزنیم تنها تعداد معدود و انگشت شمار آثاری را می توانیم بیابیم که در رابطه با ابعاد مختلف زندگی پر فراز و نشیب حضرت امام خمینی (ره) و یا وقایع مهم انقلاب اسلامی ساخته شده اند که متأسفانه این دسته از تولیدات هم آنچنان که باید به دلیل اهمال کاری سازندگان شان نتوانسته اند مورد توجه مردم و مخاطبان قرار بگیرند و تأثیرات لازم را روی افراد جامعه و به خصوص نسل سوم و چهارم انقلاب که شناخت کمی نسبت به حوادثی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در کشور گردید، بگذارند. دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: تنها «عشق» است که می تواند دست به تولید آثار ماندگار و درخشان در حوزه های عقیدتی را بزند و معتقدم تا «عشق» وجود نداشته باشد نمی توان انتظار تولید آثار شاخص در رابطه با زندگی حضرت امام (ره) و وقایع انقلابی را داشت. ما باید بدانیم که هیچ گونه بودجه و سرمایه ای لزوماً نمی تواند منجر به تولید آثار درخشان و ارزشمند در حوزه های دینی، عقیدتی و... شود؛ همانطور که با پول هیچ گاه نمی توان عشق را ساخت قطعاً بدون عشق هم نمی توان دست به تولید آثار فرهنگی و هنری زد که بخواهند ماندگار شوند. سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینمای کشور نیز ضمن انتقاد به عملکرد مدیران فرهنگی کشور گفت: متأسفانه تاکنون در سینما و تلویزیون تنها آثار معدودی راجع به حوادث انقلاب و رخدادهای زندگی حضرت امام (ره) ساخته شده است این در حالی است که ما نیاز جدی به تولید آثار هنری راجع به اندیشه های حضرت امام (ره) داریم تا از این طریق هم جوانان کشور و هم مردم سایر کشورهای جهان که همواره توسط حکومت هایشان برنامه های تخریبی راجع به امام (ره) و انقلاب اسلامی می بینند، حقیقت انقلاب را درک کرده و با اندیشه های ناب انقلابی و اسلامی آشنا شوند. ما هنوز به این درک و باور نرسیده ایم که یکی از نیازهای اساسی حوزه فرهنگ و هنر در حال حاضر پرداختن به اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و توجه ویژه به تجلی نگاه دینی این شخصیت بزرگوار در پایان قرن بیستم در جهان سیاست و ضرورت حراست از مختصات زندگی شرقی در مقابله با اومانیزم غربی است و به همین دلیل هم مدیران فرهنگی و هنری کشور در این رابطه اقدام عملی و موثر انجام نمی دهند. عمده ترین دلیل برای عدم پرداخت به این سوژه ها و موضوعات مهم این است که ظرفیت فکری مدیران فرهنگی کشور، مخاطبان آثار هنری و سازندگان آثار سینمایی و تلویزیونی در کشور ما در حدی نیست که بتواند به عمق چنین مسائلی نفوذ کند و این بدان دلیل است که طی این سال ها ما را به شدت سطحی نگر بار آورده اند و ما همواره از عمق دور مانده ایم. چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵

حسین مسافرآستانه مشاور رئیس سازمان سینمایی و مدیرعامل سابق موسسه رسانه های تصویری نیز در این رابطه گفت: متأسفانه زمینه لازم برای پرداختن به موضوعات انقلابی و زندگی حضرت امام خمینی (ره) در ابعاد گوناگون فراهم نیست و این امر به دلیل نبود برنامه های کلان در این حوزه است از این رو سیاست گذاران کلان فرهنگی کشور باید در پی تبیین مفاهیم و اندیشه های انقلاب و امام (ره) باشند. لازم و ضروری است که نسل های آینده کشور شناخت جامع و کاملی از انقلاب اسلامی و ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) دشاته باشند و از آنجا که آثار هنری تأثیر بسیار بسزایی روی افراد جامعه می گذارد باید در زمینه تولید این گونه آثار به صورت هدفمند عمل نماییم و با برنامه ریزی های درازمدت و کلان در پی آن باشیم تا نسل های بعد را که در معرض تهاجم فرهنگی دشمنان قرار دارند نسبت به انقلاب اسلامی آگاه سازیم شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۵.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.